Gå til innhold

Nikon 50mm f1.4 vs Nikon 50mm f1.8

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Innspill mottas med takk. Er prisforskjellen forsvarlig?

9225964[/snapback]

Jeg har både 1.4 og 1.8-utgaven og mener at (prisforskjellen tatt i betraktning) 1.8 er et veldig lurt sted å starte. 50mm f/1.8 er i mine øyne det Nikonobjektivet som helt klart har mest 'bang for the buck'. Det er en helt ny verden hvis du hittil bare har brukt zoomer.

1.4 er jo super med tanke på lysstyrke og byggekvalitet (ikke at jeg bryr meg så mye om sistnevnte; drar aldri i krigen med utstyret mitt) men er faktisk litt softere på store blendere som 1.8 og 2.8. Og mer utsatt for 'flare' hvis du har sterke lysskilder 'rett inn' i objektivet, så du bør nesten kjøpe en solblender i tillegg (frontglasset på 1.8 ligger så dypt i selve objektivet at objektivet i seg selv fungerer delvis som en solblender og også gir ekstra beskyttelse). Personlig har jeg aldri sett behovet for (beskyttelses)filter på 1.8 av nettopp denne grunnen.

Til gjengjeld har altså 1.4-utgaven 2/3 blendersteg bedre enn 1.8 noe som i enkelte situasjoner er en fordel, men neppe utgjør noen vesentlig forskjell til portretter o.l. hvor 1.4 og 1.8 mange ganger kan bli i snaueste laget med tanke på dybdeskarphet.

Begge er dog objektiver som gruser alt av zoomer i bildekvalitet - du vil bli veldig positivt overrasket uansett hvilket du velger. Men min stemme går altså til 1.8 hvis du ikke har noe lyssterkt fastobjektiv fra før.

Endret av TheCooler
Lenke til kommentar
Har Hr. Dahle noen klar idé om hva han skal med en 50mm?

9228385[/snapback]

Takker for mange innspill i tråden.

Grunnen til at jeg ønsker 50mm er at jeg syns fastoptikk gir bedre kvalitet på bildene mine. Det er hovedsakelig portretter jeg skyter og holder meg i området f1.4 (dog er mitt beste til nå f1.8 til kanskje f5. Bokhe er noe jeg er opptatt av.

Bruker en 85mm 1.8 som jeg er fornøyd med, men denne blir noe smal inne. Videre ønsker jeg et lyssterkt objektiv.

Skal holde et øye med bruktmarked, for å se hva jeg ender opp med her. Dog som noen påpeker kjøper jeg antagelig ikke filter om jeg kjøper 1.8 utgaven...

Lenke til kommentar

Takker for mange innspill i tråden.

Grunnen til at jeg ønsker 50mm er at jeg syns fastoptikk gir bedre kvalitet på bildene mine. Det er hovedsakelig portretter jeg skyter og holder meg i området f1.4 (dog er mitt beste til nå f1.8 til kanskje f5. Bokhe er noe jeg er opptatt av.

Bruker en 85mm 1.8 som jeg er fornøyd med, men denne blir noe smal inne. Videre ønsker jeg et lyssterkt objektiv.

...........

9231200[/snapback]

Jeg for min del ville kjøpt 50 f1.4 hvis valget er kun mellom de 2. Jeg har sigma 50-150, 85 f1.8 og 50 f1.8. 50'en blir svært lite brukt. Sigmaen er nesten like bra(eller bedre) sett vekk fra 1.8 - 2.8 som den ikke har.

Liker uansett litt tette portretter best, og der funker sigmaen og 85en veldig bra. Skal jeg ha noe mer fastopptikk så tror jeg at jeg ville valgt 35 f2. Innbiller meg at det er ett litt mer handy objektiv for helportretter mm, og når jeg tar av batterigrepet har jeg ett lett lite kamere (D80). 50 mm er også noe smal inne til annet enn portretter synes jeg...

Lenke til kommentar
Jeg for min del ville kjøpt 50 f1.4 hvis valget er kun mellom de 2. Jeg har sigma 50-150, 85 f1.8 og 50 f1.8. 50'en blir svært lite brukt. Sigmaen er nesten like bra(eller bedre) sett vekk fra 1.8  - 2.8 som den ikke har.

Godt poeng. Det er i hovedsak området f/1.4-f/2.8 du trenger å dekke, og skarpheten i resten av området er mindre viktig da du har gode zoomer som dekker dette (kjøper du Tamron 17-50 eller Nikon 17-55 blir behovet enda mindre).
Lenke til kommentar

Tja

Jeg har selv 85mm 1.8 og den nevnte sigma 50-150 selv. Bildekvaliteten mellom Nikons 85mm og Sigmaen@85mm er vestenlig bedre i Nikons favør.

Syns fastoptikk gir klart bedre bilder for mitt vedkommende.

Har også en 17-80 kit linse som dekker 50mm området. Men igjen innbiller jeg meg skarpheten i bilde og helhetsinntrykk som farger, bokeh, kontraster etc blir bidre med en dedikert 50mm

Lenke til kommentar
Hvorfor dette jaget etter en nærmest gudommelig skarphet? Fargegjengivelse og kontrast er også viktig. Portretter trenger ikke nødvendigvis å være så himla skarpe...

9232236[/snapback]

godt poeng - portretter gjør seg når de er lett bløte (soft). Har flere ganger fått spørsmål om kameraet mitt har "pore-filter"; slik at den portretterte føler seg pen ;)

Tom

Lenke til kommentar

Skrev jo det at farge, kontrast etc er viktig. Jeg liker en deilig bløt kremet bokhe.

Tror og innbiller meg at en dedikert 50mm gir langt bedre bilder i sin helhet enn en som har denne breddviden som en del av sitt zoom omfang. Noen som har innspill?

Lenke til kommentar
Hvorfor dette jaget etter en nærmest gudommelig skarphet? Fargegjengivelse og kontrast er også viktig. Portretter trenger ikke nødvendigvis å være så himla skarpe...

godt poeng - portretter gjør seg når de er lett bløte (soft). Har flere ganger fått spørsmål om kameraet mitt har "pore-filter"; slik at den portretterte føler seg pen ;)

Samtidig er det mye lettere å softe bilder i software (æsj, den var bløt ;o) enn å skarpe dem opp...
Lenke til kommentar
Skrev jo det at farge, kontrast etc er viktig. Jeg liker en deilig bløt kremet bokhe.

Tror og innbiller meg at en dedikert 50mm gir langt bedre bilder i sin helhet enn en som har denne breddviden som en del av sitt zoom omfang. Noen som har innspill?

9232294[/snapback]

Ja, noe annet er vel nærmest utelukket...mulig at en del proffzoomer, som Nikon 17-55/2,8, har tilnærmet like bra kvalitet, men har ikke sett noen tester av dette.

Lenke til kommentar
Ja, noe annet er vel nærmest utelukket...mulig at en del proffzoomer, som Nikon 17-55/2,8, har tilnærmet like bra kvalitet, men har ikke sett noen tester av dette.

Akam har faktisk en test av nettopp AF-S 17-55 f/2.8 vs. 50mm f/1.8. Konklusjonen var at zoomen matchet 50mm på omtrent alt bortsett fra hjørneskarphet, men var ikke bedre på noe annet enn fleksibilitet...
Lenke til kommentar

9232294[/snapback]

Foretrekker helt klart 85en når jeg skal ta portretter av ansiker osv. 85en er klart bedre enn sigmaen. Mulig det er litt variasjon mellom eksemplarer, men min 85 er klart overlegen min 50 mm. Uten at jeg har sjekket veldig nøye forestiller jeg meg at det er mindre avstand mellom 50en og sigmaen @ 50.

Når det gjelder skarphet så er min 50 bra på 1.8, dårlig på 2.0, bedre på 2.2 og skikkelig bra på 2.5 og utover. Bløtheten er fin. Men som sagt, jeg kunne levd uten denne og kun med sigmaen.

Endret av Renzir
Lenke til kommentar

Takker for tips. KJøper jeg brukt handler jeg fra en i Oslo. VIl se det og ta selger i hånda. Når jeg selger noe er det krav at kjøper dukker opp hos meg, og at vi begge garanterer en god handel. Har solgt et objektiv nylig, der begge var fornøyde (tror jeg)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...