Gå til innhold

Hvilken type bryter kan jeg bruke

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten plan om å lage en carputer. Prosjektet er framdeles i planleggingsfasen pga et lite finansierings problem.

Det jeg undrer litt på er hvordan jeg skal få slått på maskinen. Finnes det en impulsbryter som sender et signal når den får spenning? Tenkte jeg kunne bruke styrestrømen som går til forsterkeren, slik at når jeg vrir om tenningen og bryteren får spenning sender den en impuls til maskinen.

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett mange som bruker et relé sammen med "ACC" signalet. Sammen med en "shutdowncontroller" til å slå av.

I tillegg så kan man vurdere en passe stor kondis for å ungå at pc'n slukner når du starter bilen (altså kjører startmotoren).

Edit: Ja også setter du på "Power on after AC loss" eller noe slikt i bios :)

-C-

Endret av ChristianW
Lenke til kommentar

Skal bruke en laptop som kjører på 12V PSU. På den måten unngår jeg både problemer med at maskinen trekker for mye strøm når bilen starter og hvis jeg skal en snartur inn på en butikk trenger maskinen ikke slå seg av engang.

Lenke til kommentar

Hva med å parallellkoble en bryter på laptopens power-bryter? Da kan du sette en impulsbryter på dashbordet, og slå av og på PC-en når du selv ønsker det.

En slik parallellkobling krever at bryteren på laptopen er tilgjengelig uten at man behøver å demontere hele PCen... På min Dell feks trenger jeg bare å ta vekk et lite deksel på oversiden av tastaturet, og så kan jeg lodde direkte på bryteren.

Hvilken PC har du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...