Gå til innhold

Endelig er CNR kommet til Ubuntu +++


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For en poweruser kan det _ikke_ bli enklere enn terminal -> sudo aptitude install foo .. men dette er jo gode nyheter for brukere som er mer GUI-orientert. Bruker systemet apt i bakgrunnen? Jeg er skeptisk til å legge til pakker utenom dpkg med mindre det er absolutt nødvendig ..

Lenke til kommentar
For en poweruser kan det _ikke_ bli enklere enn terminal -> sudo aptitude install foo .. men dette er jo gode nyheter for brukere som er mer GUI-orientert. Bruker systemet apt i bakgrunnen? Jeg er skeptisk til å legge til pakker utenom dpkg med mindre det er absolutt nødvendig ..

9226383[/snapback]

 

Cnr trekker pakker fra ubuntu/suse etc. egne pakkebrønner. Ville ikke si at systemet er helt i gang enda heller. Først så ser du på pakka, så må du se om den finnes for din distro. Slitsom måte å gjøre det på.

 

Fikk det heller ikke til å funke, men jeg har ikke prøvd siden dagen cnr var oppe. Funker det uansett hvilken nettleser man har. Hvordan får man dette til å funke i for.eks opera som er lukket...

Lenke til kommentar
Skjønner egentlig ikke greia her jeg, hva er det som gjør CNR bedre enn eksisterende pakkesystemer?

9234087[/snapback]

de har inngått avtaler slik at du lett kan kjøpe spill via cnr, altså til dags dato er det ikke mange, f.eks postal 2. Det er planer om flere... blir egentlig aka steam snart :p

 

jeg syns den var genial da jeg brukte linspire, og må si jeg var imponert =)

 

mine synspunkter er at ubuntu har ett helt monga pakkesystem i grafisk form, men i terminalen er den god som gull ^^

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
mine synspunkter er at ubuntu har ett helt monga pakkesystem i grafisk form, men i terminalen er den god som gull ^^

9235639[/snapback]

Synaptic er etter min mening den beste grafiske pakkebehandleren. De fleste andre programmer virker ganske ribba og begrensa i forhold.

 

Suse har forsåvidt også en ganske fancy løsning i YaST, men den er litt i overkant ressurskrevende, og godt merkbart på eldre PCer.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
mine synspunkter er at ubuntu har ett helt monga pakkesystem i grafisk form, men i terminalen er den god som gull ^^

Synaptic (tror det er det Ubuntu bruker :p) er bare en frontend for APT. Med andre ord: Du er på ingen måte låst til den.

(Pakkesystemet til Ubuntu er vel strengt tatt dpkg, forresten :p. APT er pakkestyreren.)

 

Personlig så foretrekker jeg å skrive "urpmi [pakkenavn]" enn å rote rundt i GUI, men det er vel bare meg :p.

Endret av xNINJA
Lenke til kommentar
mine synspunkter er at ubuntu har ett helt monga pakkesystem i grafisk form, men i terminalen er den god som gull ^^

Synaptic (tror det er det Ubuntu bruker :p) er bare en frontend for APT. Med andre ord: Du er på ingen måte låst til den.

(Pakkesystemet til Ubuntu er vel strengt tatt dpkg, forresten :p. APT er pakkestyreren.)

 

Personlig så foretrekker jeg å skrive "urpmi [pakkenavn]" enn å rote rundt i GUI, men det er vel bare meg :p.

9235771[/snapback]

 

Er kanskje fint å nevne at urpmi er for mandriva, så folk forstår det ;)

Lenke til kommentar
Skjønner egentlig ikke greia her jeg, hva er det som gjør CNR bedre enn eksisterende pakkesystemer?
Når jeg leste om CNR første gang tenkte jeg dette ville bli veldig stort og et stort argument for Linux.

 

Pakkebehandleren Synaptic gjør installasjon fryktelig enkelt, ingen tvil om det - men CNR har noe å tilføre. Her tenker jeg på "oversikt". Tenk dere en ny Linux bruker som har lyst på et rippeprogram; det første spørsmålet blir da "hvilke finnes" og derpå "hvilke er best". Ingen av disse får man svar på i Synaptic, mens CNR gir svar på begge. CNR vil vise hvilke som finnes veldig oversiktelig og enkelt - og det har formodningen for seg at den mest populære også er den beste(selvsagt trenger det ikke å være tilfelle, se bare hen til mest populære OS....).

 

Men jeg vil tro begge disse kan tilføres Synaptic rimelig enkelt, Ubuntu kjører jo i dag et program som viser hvilke som er mest populære av de som finnes. Såfremt dette er valgfritt så håper jeg de forbedrer den på det punkt.

 

En annen fordel med CNR (spekulasjon fra min side), er forholdet med USA. I dag må brukeren installere en del codecer pga. patentsystemet i USA. Hvis en amerikaner kan laste ned en strippet Ubuntu(som nåå) for så og enkelt kunne bruke CNR uten å måtte "rote" med pakkebrønner så ville det forenkle overgangen for en rekke mennesker.(Men burde en som ikke klarer å bruke feks GUI i Ubuntu for å legge til ekstra pakkebrønner bruke systemet i det hele tatt?).

 

For oss brukere så vil CNR være gunstig siden det legger press på å få en felles installasjonsmetode for de større distroer. Men igjen spekulasjon, dette har jo alt blitt diskutert helt løsrevet fra CNR.

Lenke til kommentar

Takk for forklaringen Govassa! :)

Det er altså en godt designet og brukervennlig frontend til pakkesystemet — som er tenkt å støtte flere pakkesystemer for å gjøre den crossdistro. Er enig i at dette ville være en stor fordel.

Det er nok slik at det mange ser på som den store styrken til linux, nemlig valgfrihet (mange forskjellige distroer osv), også kan være en ulempe for nye brukere. Utfordringen blir å gjøre begge grupper fornøyd.

Lenke til kommentar

Alle muligheter er også "til skade" for Linux miljøet som sådan. Tenk alle distroer som bruker tid på å sette opp pakkebrønner for sin distro - og kan ikke bruke fra det arbeidet som alt er blitt gjort for en annen distro. Det er mye energi som kunne blitt brukt mer hensiktsmessig. En felles metode ville være gunstig.

 

For å bruke et annet eksempel; tenk hvor mye 100% undøvendig arbeid som brukes hver dag for å å lage internett sider som også er kompatible med IE - bare fordi ms velger å ikke følge de standarder som finnes. Tragisk! Alt som kan redusere arbeidsmengden vil styrke Linux som plattform.

 

Men Mark S. har sammen med andre sentrale aktører diskutert hvordan de kan enes om en felles metode, noe som ikke har med CNR å gjøre. Hadde vært fint om de fikk til det - Liker ikke tanken på at Linspire skal få makt via CNR, nå etter at de gjorde avtale med Ms.

Lenke til kommentar
tror cnr blir levert med i ubuntu 7.10

tror jeg leste det ett sted(åpne spekulasjoner)

9245823[/snapback]

De har inngått en avtale om det ja, men de har også sagt at de ikke skal tukle med det eksisterende pakkesystemet - så da spiller det ikke noe rolle.

9246069[/snapback]

godt å høre =D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...