Gå til innhold

HJELP! Båten har begynt å krenge ved fart!

Anbefalte innlegg

;) Ja jeg tenkte både på at den drar seg skjevt og dytter bauen ned og det med styringa. Kan virke inn på begge deler.

Ser for meg at evt motoren din står for langt ned egentlig.

Og ja forhandleren kan jo ha gjort litt feil monteringshøyde.

Uansett, det hvertfall noe som kan til at båten din overplaner.

Men at motoren din har flytta seg har jeg ingen tro på!!

Selv har jeg tilsvarende båt og motor som deg, i samme kategori altså... noenlunde samme vekt og alt.

Bella 530 excel med mercury 115 optimax, bowrider (kjøpt flunkende ny 26.06.07, må brife litt :D

Og har ikke slik oppførsel i heletatt, hverken når det gjelder styring/rattfølelse i forhold til tilting, eller det å trykke bauen ned. Heller ikke på gammelbåten hvor det var teleflex og 90hk.

Ser frem til å høre når du har fått avklart de punktene jeg til nå har nevnt du må sjekke.

Mvh kenbjork

9239290[/snapback]

Gratulerer med ny båt da i alle fall! :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg fått båten på land, men kan ikke se NOEN skader og kan ikke skjønne at det er noe vann i skroget heller. Har prøvd å gynge på båten uten å høre det aller minste til noe skvalping. Har riktignok ikke skrudd ut bunnproppen enda, men likevel...

Fortsatt et mysterium. Nesten så jeg gruer meg til å sette den ut igjen... :dontgetit:

Lenke til kommentar
Nå har jeg fått båten på land, men kan ikke se NOEN skader og kan ikke skjønne at det er noe vann i skroget heller. Har prøvd å gynge på båten uten å høre det aller minste til noe skvalping. Har riktignok ikke skrudd ut bunnproppen enda, men likevel...

Fortsatt et mysterium. Nesten så jeg gruer meg til å sette den ut igjen... :dontgetit:

Er spent på om det er mye vann i han jeg da..

Og legg vater etter kjølen og mål høyden ned til (undersida/eller oppunder**) av kav.plata. (**Alt etter hvor høyt eller lavt han er montert)

Hvordan var det med groe og rur på skroget?

Og hva med finnen, flytta seg eller fast og i riktig posisjon?

Boltene motoren er fast med er fastskrudd?

Lenke til kommentar

Overrasker meg litt at overhodet ingen her ser ut til å ha tenkt på det faktum at motoren har en propell som dreier ganske fort rundt baki der. Propellen "sitter" litt i vannet, og vil følgelig prøve å holde litt igjen. Når da motoren som drar propellen henger fast i båten, vil den forsøke å dreie båten motsatt vei av propellen. Dette er verd å sjekke, samt en del av grunnen til at noen fant opp duoprop. Men dog merkelig siden problemet kom "plutselig".

Lenke til kommentar
Overrasker meg litt at overhodet ingen her ser ut til å ha tenkt på det faktum at motoren har en propell som dreier ganske fort rundt baki der. Propellen "sitter" litt i vannet, og vil følgelig prøve å holde litt igjen. Når da motoren som drar propellen henger fast i båten, vil den forsøke å dreie båten motsatt vei av propellen. Dette er verd å sjekke, samt en del av grunnen til at noen fant opp duoprop. Men dog merkelig siden problemet kom "plutselig".

Det er derfor det er dreibart lite ror under kavitasjonsplata.

Er der for å motvirke dreiemomentet i rotasjonsretningen på propell, men ja du har selvfølgelig rett i duoprop.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er spent på om det er mye vann i han jeg da..

Og legg vater etter kjølen og mål høyden ned til (undersida/eller oppunder**) av kav.plata. (**Alt etter hvor høyt eller lavt han er montert)

Hvordan var det med groe og rur på skroget?

Og hva med finnen, flytta seg eller fast og i riktig posisjon?

Boltene motoren er fast med er fastskrudd?

Så vidt jeg kan skjønne, er det ikke vann i den. Har riktignok ikke skrudd ut bunnproppen, men har gynget på båten og det var ingen "sploshing" inne i den.

Det var ikke noe unormalt mye rur på skroget. Litt langs kantene, men ikke noe værre enn tidligere år.

"Finnen", eller trim-roret, satt i alle fall fast. om det sitter der det satt før, er jeg ikke 100% sikker på. Men hvis trim-roret hadde vært skjevt, er jeg rimelig sikker på at båten ville ha oppført seg annerledes. Da ville den trukket til den ene siden i rattet. Det båten min gjør/gjorde er rett og slett å krenve mot venstre.

Boltene er fastskrudd.

Lenke til kommentar
Det var ikke noe unormalt mye rur på skroget. Litt langs kantene, men ikke noe værre enn tidligere år.

Tipper det er synderen.

Få fjerna rur og ta en test-tur.

Også få ut bunnpluggen og evt vann som er der, for er det vann inni så flytter det seg til siden båten krenger og er bare med på å forsterke krenginga.

Mvh kenbjork

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Tipper det er synderen.

Få fjerna rur og ta en test-tur.

Også få ut bunnpluggen og evt vann som er der, for er det vann inni så flytter det seg til siden båten krenger og er bare med på å forsterke krenginga.

Mvh kenbjork

Hvis dette stemmer, blir våren god allikevel... så jeg håper inderlig at du har rett :dontgetit:

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Min far hadde dette problemet med sinn yamarin som det sto en 100 hk på. etter mye testing med verkstedet og fagfolk fant vi til slutt ut at det var propelen! den hadde fått seg en trøk og dermed ble foringen inni skjev.. prøv med ny propel! 80 % sikker på at det er dette som er feilen ..

Lenke til kommentar

Du har sakt det ikke er vektfordeling, men når du drar båten opp i plan så skal det ikke mye til før det blir overvekt på den ene siden!? Som du ikke kan merke når du ikke kjører så fort fordi da har båten mer å "støtte" seg på :)

Jeg vet ikke, men er jo et forslag :p

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...