Gå til innhold

HJELP! Båten har begynt å krenge ved fart!


Anbefalte innlegg

Jeg har en Uttern 5500DC med en 115 EFI Mercury på. I sommer har det vært en relativt lang periode hvor den har stått på bårplassen sin uten å ha vært i bruk.

 

Når vi nylig var ute med den oppførte den seg svært rart. Ved litt fart (dvs når den kom opp i plan) krenger den temmelig mye. Venstre side av båten går ned og høyre opp. Vi snakker om 10-12 grader her, noe som er litt vemmelig...

 

Før har jeg trimmet opp motoren til et visst punkt som har vært optimalt, men nå kan jeg ikke gjør dette lenger, for da får ikke propellen ordentlig tak i vannet. Regner med at dette er en følge av krengingen, men man vet jo aldri.

 

Jeg kan ikke se noe spesielt med påhengeren og den sitter like rett som før... Skulle da også bare mangle når den sitter med 4 bolter...

 

 

Det eneste jeg kan tenke meg som skulle gjøre at båten går på skakke slik er voldsom groing av skjell på den ene siden, men jeg kan ikke skjønne at det kan få SÅ voldsomme utslag. Klart båten går tråere i vannet enn om den skulle være nypolert under, men jeg merker ikke dramatisk lavere fart ved det samme gasspådraget som før. Jeg har sjekket (ikke så grundig) skroget og det ER mer begrodd på den ene siden enn den andre, men slik blir det jo alltid, og jeg synes ikke det er så veldig mye mer enn f.eks. i fjor.

 

Hva i all verden kan det være som skjer?

Endret av RuneW
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en Uttern 5500DC med en 115 EFI Mercury på. I sommer har det vært en relativt lang periode hvor den har stått på bårplassen sin uten å ha vært i bruk.

 

Når vi nylig var ute med den oppførte den seg svært rart. Ved litt fart (dvs når den kom  opp i plan) krenger den temmelig mye. Venstre side av båten går ned og høyre opp. Vi snakker om 10-12 grader her, noe som er litt vemmelig...

 

Før har jeg trimmet opp motoren til et visst punkt som har vært optimalt, men nå kan jeg ikke gjør dette lenger, for da får ikke propellen ordentlig tak i vannet. Regner med at dette er en følge av krengingen, men man vet jo aldri.

 

Jeg kan ikke se noe spesielt med påhengeren og den sitter like rett som før... Skulle da også bare mangle når den sitter med 4 bolter...

 

 

Det eneste jeg kan tenke meg som skulle gjøre at båten går på skakke slik er voldsom groing av skjell på den ene siden, men jeg kan ikke skjønne at det kan få SÅ voldsomme utslag. Klart båten går tråere i vannet enn om den skulle være nypolert under, men jeg merker ikke dramatisk lavere fart ved det samme gasspådraget som før. Jeg har sjekket (ikke så grundig) skroget og det ER mer begrodd på den ene siden enn den andre, men slik blir det jo alltid, og jeg synes ikke det er så veldig mye mer enn f.eks. i fjor.

 

Hva i all verden kan det være som skjer?

9225312[/snapback]

 

vann i skroget? el annen vekt på siden.?

Lenke til kommentar
vann i skroget? el annen vekt på siden.?

9225982[/snapback]

 

Jeg skjønner ikke at det kan være det, for når båten ligger i ro, eller går med lav fart, er alt normalt. Det er først ved gasspådrag at den "drar seg skjev".

Lenke til kommentar
Det kan være kavitasjonsfinnen på motoren som har vridd seg litt, men trodde ikke det

9228570[/snapback]

Den kan faktisk få båten til i trykke bauen veldig ned og til en side.

Har selv testet det da jeg i fjor kjøpt flunkende ny-motor på gammelbåten (90hk)

 

Så dette må du sjekke.

Samt du bør ta opp båten og ta ut bunnpluggen og sjekke for vann, spyl av groen, fjern all unødig vekt (ting og tang) og spess ting foran i båten.

Bare for å eliminere bort alt som kan forårsake dette.

 

Jeg må tenke litt mere på dette da jeg har vært borti dette på gammel-båten til lillebroder`n, men husker ikke hva som var årsak.

Men jeg kommer tilbake på det.

Lenke til kommentar
Det kan være kavitasjonsfinnen på motoren som har vridd seg litt, men trodde ikke det

9228570[/snapback]

Den kan faktisk få båten til i trykke bauen veldig ned og til en side.

Har selv testet det da jeg i fjor kjøpt flunkende ny-motor på gammelbåten (90hk)

 

"Vridd seg litt". Mener dere fått seg en skikkelig smell? Det er vel ikke noe som bare vrir seg? Nå ble jeg litt usikker på hva dere mener med "kavitasjonsfinnen". Er det ikke den horisontale "platen" som skal ligge ca på høyde med bunnen av skroget, eller er jeg på jordet? Mener dere trimroret? Det skal vel noe til for at kavitasjonsfinnen skal bli skadet? Særlig når båten står i bås...

 

...med mindre det har vært et uhell med en annen båt da... Når jeg tenker meg om, så står den jo veldig utsatt til, når jeg har tiltet opp motoren :hmm:

 

Jeg må få sjekket dette nærmere. Men jeg har altså ikke sett noe unormalt ved en rask titt på undervannshuset (det var selvsagt det første jeg trodde det kunne være noe galt med). Men det skal vel kanskje heller ikke mye til før det gjør store utslag?

 

Så dette må du sjekke.

Samt du bør ta opp båten og ta ut bunnpluggen og sjekke for vann, spyl av groen, fjern all unødig vekt (ting og tang) og spess ting foran i båten.

Bare for å eliminere bort alt som kan forårsake dette.

 

Hadde egentlig tenkt å drøye å ta opp båten før jeg tar den opp for vinteropplaget, men dette tror jeg nesten jeg må finne ut av litt før ja.

 

Jeg må tenke litt mere på dette da jeg har vært borti dette på gammel-båten til lillebroder`n, men husker ikke hva som var årsak.

Men jeg kommer tilbake på det.

9228932[/snapback]

 

Alle mulige forslag mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Det kan være kavitasjonsfinnen på motoren som har vridd seg litt, men trodde ikke det skulle gi sånn utslag :hmm:  Er vell nofeedback styring på motoren så den drar ikke i styringen?

9228570[/snapback]

 

Ikke noe no feedback her i gården. Gammeldags "Teleflex". Det har forresten alltid vært noe merkelig med styringen. Eller kanskje det bare jeg JEG som synes det er merkelig. Normalt sett stiller man trimroret slik at styringen er "nøytral" ved marshastighet. Det som jeg synes er litt underlig (og dette er FØR skjevgangen) er at jeg måtte trimme motoren for å få nøytral styring. Under en viss trimming dro den den ene veien og over en viss trimmimg dro den den andre veien. Mulig dette er normalt, men det er den første båten JEG har hatt med denne oppførselen...

Lenke til kommentar
er det skader på skroget slik at den blir presset opp på en side eller ned ? Har båten trim flaps?

9228858[/snapback]

 

Ingen skader som jeg kan se. Da må det være noe på undersiden i så fall.

 

Dessverre ingen trimflaps. Hadde vært kjekt å hatt nå... ;)

Lenke til kommentar
1. Motoren har flyttet seg litt til siden?

2: Trimflaps?

3. Vektfordeling?

4. Vann/skader i skroget på ene siden?

5. Skader i undervannshuset?

6. Sikkert noe jeg har glemt :)

9229224[/snapback]

 

1. Jeg kan ikke fatte hvordan det skal kunne ha skjedd. Den sitter jo med 4 gjennomgående bolter.

2. Nope

3. Kunne ha vært, men den ligger jo rett når den står stille, og vrir seg ved gasspådrag.

4. Kanskje...

5. Kanksje...

6. Kanskje... :)

Lenke til kommentar
1. Motoren har flyttet seg litt til siden?

2: Trimflaps?

3. Vektfordeling?

4. Vann/skader i skroget på ene siden?

5. Skader i undervannshuset?

6. Sikkert noe jeg har glemt :)

9229224[/snapback]

 

1. Jeg kan ikke fatte hvordan det skal kunne ha skjedd. Den sitter jo med 4 gjennomgående bolter.

2. Nope

3. Kunne ha vært, men den ligger jo rett når den står stille, og vrir seg ved gasspådrag.

4. Kanskje...

5. Kanksje...

6. Kanskje... :)

9229625[/snapback]

 

Kanskje motoren bare har flyttet seg litt så den ikke står helt i midten?

Lenke til kommentar
1. Motoren har flyttet seg litt til siden?

2: Trimflaps?

3. Vektfordeling?

4. Vann/skader i skroget på ene siden?

5. Skader i undervannshuset?

6. Sikkert noe jeg har glemt :)

9229224[/snapback]

 

1. Jeg kan ikke fatte hvordan det skal kunne ha skjedd. Den sitter jo med 4 gjennomgående bolter.

2. Nope

3. Kunne ha vært, men den ligger jo rett når den står stille, og vrir seg ved gasspådrag.

4. Kanskje...

5. Kanksje...

6. Kanskje... :)

9229625[/snapback]

 

Kanskje motoren bare har flyttet seg litt så den ikke står helt i midten?

9229807[/snapback]

 

Ja, hadde det vært en 20-hester man hadde skrudd fast med to "tvinger", men dette er en 115-hester. Såpass store påhengere blir boltet fast med gjennomgående bolter (gjennom skroget). De flytter bare ikke på seg.

Lenke til kommentar
1. Motoren har flyttet seg litt til siden?

2: Trimflaps?

3. Vektfordeling?

4. Vann/skader i skroget på ene siden?

5. Skader i undervannshuset?

6. Sikkert noe jeg har glemt :)

9229224[/snapback]

 

1. Jeg kan ikke fatte hvordan det skal kunne ha skjedd. Den sitter jo med 4 gjennomgående bolter.

2. Nope

3. Kunne ha vært, men den ligger jo rett når den står stille, og vrir seg ved gasspådrag.

4. Kanskje...

5. Kanksje...

6. Kanskje... :)

9229625[/snapback]

 

Kanskje motoren bare har flyttet seg litt så den ikke står helt i midten?

9229807[/snapback]

 

Ja, hadde det vært en 20-hester man hadde skrudd fast med to "tvinger", men dette er en 115-hester. Såpass store påhengere blir boltet fast med gjennomgående bolter (gjennom skroget). De flytter bare ikke på seg.

9229926[/snapback]

 

Tenkte ikke på det. Har bare skumlest, så har ikke sett hvor stor motor det var.

Lenke til kommentar
Tenkte ikke på det. Har bare skumlest, så har ikke sett hvor stor motor det var.

9229936[/snapback]

 

No problems. Som sagt: alle forslag mottas med takk, så - takk! ;):cool:

Endret av RuneW
Lenke til kommentar
Det kan være kavitasjonsfinnen på motoren som har vridd seg litt, men trodde ikke det skulle gi sånn utslag :hmm:  Er vell nofeedback styring på motoren så den drar ikke i styringen?

9228570[/snapback]

 

Ikke noe no feedback her i gården. Gammeldags "Teleflex". Det har forresten alltid vært noe merkelig med styringen. Eller kanskje det bare jeg JEG som synes det er merkelig. Normalt sett stiller man trimroret slik at styringen er "nøytral" ved marshastighet. Det som jeg synes er litt underlig (og dette er FØR skjevgangen) er at jeg måtte trimme motoren for å få nøytral styring. Under en viss trimming dro den den ene veien og over en viss trimmimg dro den den andre veien. Mulig dette er normalt, men det er den første båten JEG har hatt med denne oppførselen...

9229196[/snapback]

Sånn er den ene båten min også, men kun når jeg tilter den inn......

Det er vel skott i dobbeltbunnen, men de skal være drenert slik at alt vannet havner helt ned i bunnen og kan tappes ut i bunnpluggen.... Med mindre fabrikken har glemt å borre dreneringen da :!:

Lenke til kommentar

Morn. Har du fått fleska båten opp på henger og tatt ut bunnpluggen og sjekke for vann i skroget, samt fjernet groe og inspisert skrooget for skader?

En anna ting, sjekk avstand fra kavitasjonsplata (plata over propellen) til skrogbunn. Lurer på om kanskje motoren er feil plasert.

Lenke til kommentar
Morn. Har du fått fleska båten opp på henger og tatt ut bunnpluggen og sjekke for vann i skroget, samt fjernet groe og inspisert skrooget for skader?

En anna ting, sjekk avstand fra kavitasjonsplata (plata over propellen) til skrogbunn. Lurer på om kanskje motoren er feil plasert.

9239147[/snapback]

Hehe - nei, har ikke fått fleska den opp på lande enda. Skal prøve i løpet av helgen.

 

Kavitasjonsplata: Tenkte du på at båten drar seg skjevt, eller det jeg skrev om at motoren måtte trimmes for at styringen skulle bli nøytral?

 

Motoren er satt på av en Utternforhandler (jeg kjøpte en pakke), uten at det er noen garanti for at ting er blitt gjort riktig...

 

Jeg kan ikke forstå hvordan den skal kunne ha flyttet seg...

Lenke til kommentar
Hehe - nei, har ikke fått fleska den opp på lande enda. Skal prøve i løpet av helgen.

 

Kavitasjonsplata: Tenkte du på at båten drar seg skjevt, eller det jeg skrev om at motoren måtte trimmes for at styringen skulle bli nøytral?

 

Motoren er satt på av en Utternforhandler (jeg kjøpte en pakke), uten at det er noen garanti for at ting er blitt gjort riktig...

 

Jeg kan ikke forstå hvordan den skal kunne ha flyttet seg...

9239215[/snapback]

 

;) Ja jeg tenkte både på at den drar seg skjevt og dytter bauen ned og det med styringa. Kan virke inn på begge deler.

Ser for meg at evt motoren din står for langt ned egentlig.

Og ja forhandleren kan jo ha gjort litt feil monteringshøyde.

Uansett, det hvertfall noe som kan til at båten din overplaner.

 

Men at motoren din har flytta seg har jeg ingen tro på!!

 

Selv har jeg tilsvarende båt og motor som deg, i samme kategori altså... noenlunde samme vekt og alt.

Bella 530 excel med mercury 115 optimax, bowrider (kjøpt flunkende ny 26.06.07, må brife litt :D)

Og har ikke slik oppførsel i heletatt, hverken når det gjelder styring/rattfølelse i forhold til tilting, eller det å trykke bauen ned. Heller ikke på gammelbåten hvor det var teleflex og 90hk.

 

Ser frem til å høre når du har fått avklart de punktene jeg til nå har nevnt du må sjekke.

 

Mvh kenbjork

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...