Gå til innhold

Mann slått ned - Ambulansen lot han ligge


Anbefalte innlegg

Vel nå viser det seg at det også har kommet mer info på banen fra den andre siden:

 

"På spørsmål om hvilken vurdering som ble tatt av ambulansepersonellet før de bestemte seg for å la mannen ligge, svarer Anne- Cathrine Næss, seksjonsoverlege ved ambulanse avdelingen på Ullevål sykehus, at det ble gjennomført en medisinsk undersøkelse på stedet etter faste prosedyrer.

- Den gjøres veldig raskt. I den ble det tatt puls, sjekket våkehet og bevegelse blant annet, sier Næss"

 

Så der ser man at man ikke entydig kan stole på tilfeldige vitner som har sett ditt og hørt datt. En sak har alltid flere sider.

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=174423

 

Da han har pådratt seg hjerneblødning, som ka ha skadet nervesystemet på en eller annen måte, slik at han pisset på seg. Det er ingen unormal reaksjon.

Og igjen: Det er stor forskjell mellom å ligge nærmest bevisstløs på bakken og så late vannet, fremfor å stå oppreist og pisse på en ambulansebil.

 

Folk bare leser sensasjonsoverskrifter og synes ting høres forferdelig ut mens de samtidig ignorerer at saken har flere sider. Og plutselig er alle hobby-førstehjelpere også blitt eksperter på å stille diagnoser bedre enn erfarne, profesjonelle som jobber med dette hver dag. Som også nevnt: Det er lett å være etterpåklok.

9233605[/snapback]

Jeg har aldri sagt at jeg er lege, men det betyr ikke at jeg ikke har vert borti lignende skader før.

Og du kan vel virkelig ikke tro at selv om han sto oppreist, så så han ut som han var ved sine fulle fem?

Det er også fult mulig å pisse på seg når man står oppreist ;) Så nå vet du det.

Etter det jeg har lest meg til, så kan han umulig ha vert det i den tilstanden han var i.

Samtidig beklager de språkbruken fra ambulansepersonellet på skadestedet. De bekrefter imidlertid at den skadde 37-åringen, som hadde hjerneblødning, ble kalt «ditt svin» og «din tulling». Han fikk også høre at «toget har gått for deg.»

Og i sammenheng med kommentarene han fikk etter seg, så var det urineringen som var avgjørende. Ambulansepersonellet burde være såpass proffesjonelt at de kan se om en person har fått hjerneskade.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som sagt sykehuset hevder at mannen fikk ble tilfredstillende undersøkt før noe ble avgjort. At så noen så kaller en person som står og pisser på bilen deres for en gris er fullt forståelig.(Eller nei vent...rasisme!! hyyyyl!!)

Og igjen, det er forskjell på å pisse på seg og å stå og pisse på en bil(!) ;) Så nå vet du det.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Heisann folkens! Vil bidra litt til denne tråden med noe som jeg føler ikke har blitt vektlagt nok. Jeg står på ambulansepersonellet sin side, støtter de fullt og helt i sin avgjørelse.

 

Vice, jeg kan ikke bli mer enig med deg. :)

 

For det første, det heter ikke ambulansesjåfør, den alderen var over for 20 år siden. Nå kalles de ambulansearbeidere eller ambulansepersonell.

 

 

1.

Ambulansepersonell på et skadested har aldri lov å uttale seg til media. Det gjorde de heller ikke, men det kan tenkes at de sikkert hadde kommet med en helt annen version av saken.

 

2.

Det aller første ambulansepersonell gjør er å tenke egen sikkerhet. Er det fare for egen sikkerhet trekker de seg unna. De forsøker å unngå enhver konfrontasjon, fare eller tilløp til fare.

 

3.

Når et helseforetak uttaler seg til media har de en lov om helsepersonell og forholde seg til. Den ble overholdt på en flott måte. Det vil si at media må finne seg et annet sted å hente "dype" opplysninger om en person.

 

4.

Det kan ha vært flere forhold som gjorde at mannen ble igjen på skadestedet, dette kjenner ingen til unntatt ambulansepersonellet på stedet, politiet eller helseforetaket.

 

5.

Først når granskingen finner sted kommer svaret på hva som har skjedd. Ingen kan trekke konklusjoner før den dato.

 

6.

Stemmer det som står i media så synes jeg at ambulansepersonellet som var innblandet i oppdraget skal miste fagbrevene sine. Det er bra sikkert. Men foreløpig bør man være ydmyk, hva om det ikke stemmer?

 

7.

Det er ren rutine av ambulansepersonell som står i en slik situasjon har fått noen friuker når en slik hendelse finner sted, dette for å ikke skape unødvendige reaksjoner.

 

8.

De bildene som ble tatt på skadestedet av dagbladet og vg er brudd på hvor nært de har lov å tilnærme seg. De holdt seg ikke på avstand slik de skal gjøre, fulgte heller ikke politiets henvisninger.

 

9.

Vær kritisk til det dere leser i media, uansett hva det måtte være. Det er viktig at enhver har kjennskap til at media sitt formål faktisk er å skape overskrifter.

Endret av eilertsen
Lenke til kommentar
Hadde han vært etnisk norsk, og det samme hadde skjedd, hadde ikke denne tråden eksistert.

Finnes mange eksempler på svikt hos helsepersonell mot hvite også, men det får ikke i nærheten samme pressedekning.

Så jævlig lei av at alle skal skrike rasisme med en gang det skjer en mørkhudet noe.

9232730[/snapback]

 

Tråden hadde kanskje ikke eksistert om den ikke hadde kommet på nett, nei...

 

Bruk huet!

9232821[/snapback]

 

Sa da ikke at det ikke hadde kommet på nett, bare mindre dekning.

 

Bruk huet selv!

Lenke til kommentar

"Samtidig beklager de [Prehospital divisjon ved Ullevål sykehus] språkbruken fra ambulansepersonellet på skadestedet. De bekrefter at 37-åringen skal ha blitt kalt «ditt svin, din tulling» og fått høre at «toget har gått for deg.»"

 

At det blir foretatt en medisinsk undersøkelse på stedet blir jo å regne som en selvfølgelighet. Spørsmålet blir i hvor stor grad ambulansepersonellet opptrådde profesjonellt utover dette.

 

Hvilke rettmessige grunner har ambulansepersonell for å nekte å ta med seg en person med klare hodeskader? Burde de ikke tatt mannen med seg for å foreta en grundigere sjekk, på tross av at de følte seg fornærmet over urineringen?

 

Sånn jeg ser det, så ga personellet klart utrykk for at urineringen var den eneste grunnen til at de lot mannen bli igjen.

 

Ullevål på sin side har i etterkant gitt utrykk for at avgjørelsen ble foretatt på medisinsk grunnlag og på et sikkerhetsmessig grunnlag. Dette til tross for de sterke indisiet som foreligger med tanke på at det er bekreftet offentlig at sykebilpersonellet ga utrykk for at de bestemte seg for å ikke ta med mannen basert på det faktumet at han urinerte. Noe som etter min mening hverken kan sies å være avgjørende hverken på et medisinsk eller sikkerhetsmessig grunnlag.

 

Anne- Cathrine Næss, seksjonsoverlege ved ambulanse avdelingen på Ullevål sykehus uttalte på pressekonferansen noe diffust at "det ble foretatt en sikkerhetsvurdering for pasienten og ambulansepersonellet" - og at dette var grunnlaget for å kjøre tilbake med en tom ambulanse.

 

Dette er faktiske opplysninger basert på uttalelser i pressekonferansen, ikke sensasjonsoverskrifter.

 

Det er selvfølgelig mulig at det kan komme nye opplysninger til saken, men så langt synes jeg det virker åpenbart at ambulansepersonellet satte en manns liv i fare fordi de handlet i affekt.

Lenke til kommentar
Som sagt sykehuset hevder at mannen fikk ble tilfredstillende undersøkt før noe ble avgjort. At så noen så kaller en person som står og pisser på bilen deres for en gris er fullt forståelig.(Eller nei vent...rasisme!! hyyyyl!!)

Og igjen, det er forskjell på å pisse på seg og å stå og pisse på en bil(!) ;) Så nå vet du det.

9233840[/snapback]

Nå begynner jeg å lure på hvor jeg har nevnt at dette er rasisme.

 

Og ja, de sier at han ble tilfredstillende undersøkt, men ambulansepersonellet gjorde også en avtale med politiet at de skulle ta med den skadde i sykebilen.

 

Og slutten av inlegget ditt ignorerer jeg, siden du ikke har noen forståelse av diverse symptomer man kan få av denne type skade.

Lenke til kommentar
Nå begynner jeg å lure på hvor jeg har nevnt at dette er rasisme.

Kan ikke se at verken jeg eller noe andre har påstått at du har nevnt det heller?

 

Og slutten av inlegget ditt ignorerer jeg, siden du ikke har noen forståelse av diverse symptomer man kan få av denne type skade.

Det er godt vi har profesjonelle eksperter her da! Dog burde det være greit for de fleste å skille mellom liggende vannlating kontra kontrollert vannlating på en bil...

Lenke til kommentar
Er jo godt kjent at de i politiet og helsevesnet prøver å beskytte hverandre så mye som mulig. Hadde noen virkelig trodd at de ville bli straffet på noen måte?

9234881[/snapback]

Om det er grov tjenesteforsømmelse vil de selvsagt bli straffet for det, men om noe slikt foreligger gjenstår å se.

Lenke til kommentar
Er jo godt kjent at de i politiet og helsevesnet prøver å beskytte hverandre så mye som mulig. Hadde noen virkelig trodd at de ville bli straffet på noen måte?

En knallhard og feilaktig påstand, du er tydeligvis ikke moden nok til å forstå det. Det er rett og slett ikke sant. Alle ambulansearbeidere kreves å f.eks. avvik på hverandre som noe skulle skje.

Lenke til kommentar
Det er godt vi har profesjonelle eksperter her da! Dog burde det være greit for de fleste å skille mellom liggende vannlating kontra kontrollert vannlating på en bil...

9234825[/snapback]

Så du mener det sisstnevnte var kontrollert, og at han urinerte på bilen og ambulanse duden med vilje?

Lenke til kommentar
Det er godt vi har profesjonelle eksperter her da! Dog burde det være greit for de fleste å skille mellom liggende vannlating kontra kontrollert vannlating på en bil...

9234825[/snapback]

Så du mener det sisstnevnte var kontrollert, og at han urinerte på bilen og ambulanse duden med vilje?

9235011[/snapback]

Ingen urinerer offentlige tjenestemenns eiendom uten å mene det. Om vedkommende hadde urinert på seg selv ved et uhell hadde det aldri blitt nevnt av helsevesenet, det hadde vært et fatalt brudd på helsepersonelloven.

Lenke til kommentar

Jeg er kanskje ikke så moden for mine 26 år eilertsen, men lite poeng å prøve å påstå at ikke folk innen de to bransjene er flinke til å ta vare på hverandre.

 

Er uansett uforsvarlg og kritikkverdig å la en skadet mann ligge igjen. Men er jo ikke første gangen, og skjer sikkert ikke noe med personalet denne gangen heller. Får bare håpe at denne fyren ikke stryker med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...