Cowboystrekk Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Men dersom en person står oppreist for egen maskin, blør litt neseblod og pisser på ambulansen høres det kanskje ikke like dramatisk ut? Virker dette som en kar som trenger akutt hjelp på sykehus? 9231638[/snapback] Hvor står det at han står for egen maskin? Blødde han ikke fra munn og hode og da? 9231864[/snapback] Hvor står det at han ikke står på egenhånd? Dersom man står og pisser på en ambulanse må man anta at andre ikke hjelper han med å utføre denne akten. Man kan anta at blodet kom fra hodet et eller annet sted, enten nesen, munnen eller fra et kutt i selve hodet. Det som hvertfall er sikkert er at man begynner ikke å "spy blod" av et slag mot hodet. 9231913[/snapback] Fra dagbladet: "Han fikk hjelp til å reise seg først etter at ambulansen var kommet. Han greide ikke å stå av seg selv." "Han tisset først i buksa før han prøvde å ta kontroll over urineringen isteden for å tisse videre i buksa. Han skvettet muligens på hjulet på ambulansen." Nei, man spyr ikke blod av et slag mot hodet, har jeg sagt det? Mulig vitnene så han spyttet blod og har overdrevet. Men at man begynner å blø fra hodet om man faller med hodet i asfalten er jo ganske naturlig. Typisk ved akutte skader på nervesystemet kan man f.eks tisse på seg. Kona vil nok gi en "farget" forklaring, men hjelpepleieren som stod og så på vil jeg tro har gitt en rimelig pålitelig forklaring. Hadde vært interessant å høre ambulansefolkenes forklaring i tillegg. Jeg tror ikke dette skyldes rasisme, men heller dårlig arbeid av helsepersonell. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Men dersom en person står oppreist for egen maskin, blør litt neseblod og pisser på ambulansen høres det kanskje ikke like dramatisk ut? Virker dette som en kar som trenger akutt hjelp på sykehus? 9231638[/snapback] yup. Det står ingensteds at offeret var motvillig til at ambulansepersonellet skulle sjekke han. Ambulansepersonellet gjorde derfor ikke jobben sin. De bare kom, så at det var en skadet mann der, som ble hjulpet opp på bena, han sto vel å sjanglet, også pisset han på seg, og såvidt på bilen og ene ambulanse duden. Jeg tviler sterkt på at vedkommende sto å lo mens han pisset. Han kan umulig ha sett ut til at han var ved sine fulle fem. Ambulansepersonellet, burde bli straffet hardt, og aldri få lov til å jobbe i helsevesenet igjen. Politibetjentene burde også få en form for straff, da de fint kunne kjørt vedkommende til legevakta. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 (endret) Hadde vært interessant å høre ambulansefolkenes forklaring i tillegg. Jeg tror ikke dette skyldes rasisme, men heller dårlig arbeid av helsepersonell. 9231990[/snapback] Nettopp. Hadde i høyeste grad vært nyttig å høre deres uttalelse. For det første er ofte ting som er gjengitt i slike saker i avisen vilt overdrevet, hvor gjerne kun de mest ekstreme utsagnene kommer med. For å si det slik: Å basere noen konklusjon på hva som har skjedd utifra kun å lese sladder-presse er umulig, spesielt også nå kun den ene part har uttalt seg, slik som i dette tilfellet. Ambulansepersonellet, burde bli straffet hardt, og aldri få lov til å jobbe i helsevesenet igjen. Så fint at du har gjort deg opp en mening om hva de fortjener, kun basert på å lese sladder-presse... Når det evt. blir laget en skikkelig sak ut av dette kan man komme tilbake med meninger om hva folk fortjener. Endret 8. august 2007 av Vice Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Etter en dårlig episode i fylla ble jeg kjørt hjem av politiet fordi jeg var altfor full en gang. De to politimennene i bilen var pissed fordi de måtte kjøre meg hjem og kjeftet på meg og sa at jeg skulle holde kjeft og alt mulig rart. Når jeg sa jeg var kvalm så bråstoppet de og kastet meg utav bilen midt på veien, deretter måtte jeg komme meg inn i bilen selv og de kjørte meg videre hjem fortsatt like pissed og slapp meg av uten å si et ord til. De blir latterlig sinte når de må gjøre noe de ikke har lyst å gjøre. Lønna er jo den samme uansett sååå... Lenke til kommentar
V-by Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Ambulansepersonellet, burde bli straffet hardt, og aldri få lov til å jobbe i helsevesenet igjen. Så fint at du har gjort deg opp en mening om hva de fortjener, kun basert på å lese sladder-presse... Når det evt. blir laget en skikkelig sak ut av dette kan man komme tilbake med meninger om hva folk fortjener. 9232072[/snapback] Jeg har lagt meg opp en mening etter det jeg har hørt vitner har forklart. Og når det er flere vitner som sier at ambulansepersonellet ikke gjorde jobben sin, så velger jeg å tro på det vitnene så. Og også når offeret ligger i respirator, og tilstanden var så alvorlig når han kom på legevakta, så er dette noe ambulansepersonellet skulle ha gjort noe med. Du må også huske på at det også finnes andre steder på nettet å lese nyheter enn i sladder pressen din. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 (endret) Jeg har lagt meg opp en mening etter det jeg har hørt vitner har forklart.Og når det er flere vitner som sier at ambulansepersonellet ikke gjorde jobben sin, så velger jeg å tro på det vitnene så. Og også når offeret ligger i respirator, og tilstanden var så alvorlig når han kom på legevakta, så er dette noe ambulansepersonellet skulle ha gjort noe med. Du må også huske på at det også finnes andre steder på nettet å lese nyheter enn i sladder pressen din. 9232345[/snapback] Ahh, så du var altså på stedet og opplevde det selv? Eller er det ensidig basert på utsagn fra den ene siden? Eller har du kanskje hørt ambulansepersonellet sin side også? Å være etterpåklok er ikke noe argument. Selv de beste leger har feilbehandlet pasienter. Endret 8. august 2007 av Vice Lenke til kommentar
s13 Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Hadde han vært etnisk norsk, og det samme hadde skjedd, hadde ikke denne tråden eksistert. Finnes mange eksempler på svikt hos helsepersonell mot hvite også, men det får ikke i nærheten samme pressedekning. Så jævlig lei av at alle skal skrike rasisme med en gang det skjer en mørkhudet noe. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 8. august 2007 Forfatter Del Skrevet 8. august 2007 Hadde han vært etnisk norsk, og det samme hadde skjedd, hadde ikke denne tråden eksistert.Finnes mange eksempler på svikt hos helsepersonell mot hvite også, men det får ikke i nærheten samme pressedekning. Så jævlig lei av at alle skal skrike rasisme med en gang det skjer en mørkhudet noe. 9232730[/snapback] Tråden hadde kanskje ikke eksistert om den ikke hadde kommet på nett, nei... Bruk huet! Lenke til kommentar
V-by Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Jeg har lagt meg opp en mening etter det jeg har hørt vitner har forklart.Og når det er flere vitner som sier at ambulansepersonellet ikke gjorde jobben sin, så velger jeg å tro på det vitnene så. Og også når offeret ligger i respirator, og tilstanden var så alvorlig når han kom på legevakta, så er dette noe ambulansepersonellet skulle ha gjort noe med. Du må også huske på at det også finnes andre steder på nettet å lese nyheter enn i sladder pressen din. 9232345[/snapback] Ahh, så du var altså på stedet og opplevde det selv? Eller er det ensidig basert på utsagn fra den ene siden? Eller har du kanskje hørt ambulansepersonellet sin side også? Å være etterpåklok er ikke noe argument. Selv de beste leger har feilbehandlet pasienter. 9232465[/snapback] Jeg har ikke sagt at den beste legen ikke kan feilbehandle. Men hvis du ser en god grunn til at offeret bare skulle ligge igjen, så værsågod den er jeg veldig intressert på å høre. Etter bildene jeg har sett, så så ikke vedkommende ut til å være ved sine fulle fem. Hjerneblødning er ikke til å spøke med, og det kunne ha blitt mye alvorligere enn det er nå. Ambulansepersonellet sjekket visst ikke offeret heller, hvordan kan de da være sikre på at han ikke trenger sykehusopphold? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 (endret) Men hvis du ser en god grunn til at offeret bare skulle ligge igjen, så værsågod den er jeg veldig intressert på å høre. 9232856[/snapback] Som nevnt, ingen her vet hva som skjedde uansett, men dersom det stemmer at mannen stod oppreit og pisset på ambulansebilen så er det selfølgelig en god grunn som taler for at ambulansepersonellet kan ha vurdert situasjonen som ufarlig (for offeret). Endret 8. august 2007 av Vice Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Mannen kunne like gjerne vært hvit og fått samme mengde mediadekning, hvis forholdene rundt hadde ligget til rette for det. Det kommer bare an på hvor mye oppmerksomhet mediene tror de vil få for å presentere saken. At helsepersonell utøver diskriminering basert på mye mer enn bare hudfarge er jo allerede et faktum. Et eksempel er motviljen helsepersonell har til å rykke ut ved overdose-tilfeller. Jeg regner med at denne type diskriminering også til en viss grad er et resultat av økonomiske hensyn. Spørsmålet blir om ikke denne typen diskriminering blir feil både i praksis og prinsipp, og at det derfor er på tide å ta tak i dette. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Som nevnt, ingen her vet hva som skjedde uansett, men dersom det stemmer at mannen stod oppreit og pisset på ambulansebilen så er det selfølgelig en god grunn som taler for at ambulansepersonellet kan ha vurdert situasjonen som ufarlig (for offeret). 9232912[/snapback] Det er ikke en god grunn, det er jo det som er hele poenget her. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Men hvis du ser en god grunn til at offeret bare skulle ligge igjen, så værsågod den er jeg veldig intressert på å høre. 9232856[/snapback] Som nevnt, ingen her vet hva som skjedde uansett, men dersom det stemmer at mannen stod oppreit og pisset på ambulansebilen så er det selfølgelig en god grunn som taler for at ambulansepersonellet kan ha vurdert situasjonen som ufarlig (for offeret). 9232912[/snapback] Og ett av de symptomene han hadde, var at han pisset på seg. Ambulansepersonellet burde ha skjønt dette, og sjekket han. Tror du vedkommende sto og lo av ambulansepersonellet da han skvettet på seg selv, bilen og såvidt på ene ambulansesjåføren? Jeg har sett lignendes episoder før, der en person har slått hodet sitt kraftig, og vert helt i ørska. Og ambulansepersonellet har med en gang hastet pasienten til sykehuset. Når du slår deg kraftig nok i hode, er det mye rart du kan skade. Også nervesystemet som kan ha gjort at vedkommende tissa på seg. Vet ikke ambulansepersonellet dette, er de ikke skikket til jobben. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 (endret) Som nevnt, ingen her vet hva som skjedde uansett, men dersom det stemmer at mannen stod oppreit og pisset på ambulansebilen så er det selfølgelig en god grunn som taler for at ambulansepersonellet kan ha vurdert situasjonen som ufarlig (for offeret). 9232912[/snapback] Det er ikke en god grunn, det er jo det som er hele poenget her. 9232943[/snapback] Vel, det er dine ord. Og som også nevnt, ingen her vet hvordan personellet oppfatett situasjonen uansett. Hele saken er kun foreløpig basert på vitner fra den ene siden. Jeg har sett lignendes episoder før, der en person har slått hodet sitt kraftig, og vert helt i ørska. Og ambulansepersonellet har med en gang hastet pasienten til sykehuset. Å være i ørska er én ting. Å stå å pisse på en ambulansebil som har kommet for å hjelpe kan meget godt bli oppfattet som noe helt annet. Endret 8. august 2007 av Vice Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 8. august 2007 Forfatter Del Skrevet 8. august 2007 Som nevnt, ingen her vet hva som skjedde uansett, men dersom det stemmer at mannen stod oppreit og pisset på ambulansebilen så er det selfølgelig en god grunn som taler for at ambulansepersonellet kan ha vurdert situasjonen som ufarlig (for offeret). 9232912[/snapback] Det er ikke en god grunn, det er jo det som er hele poenget her. 9232943[/snapback] Vel, det er dine ord. Og som også nevnt, ingen her vet hvordan personellet oppfatett situasjonen uansett. Hele saken er kun foreløpig basert på vitner fra den ene siden. 9232954[/snapback] Hvordan de oppfattet situasjonen er det vi diskuterer... De hadde ikke latt han ligge om de visste at han hadde hodeskader. De oppfattet situasjonen feil, og det er det som er problemet Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Vitneforklaringer forteller jo at sykebilpersonellet var på vei til å ta med vedkommende i bilen, men så ombestemte de seg fordi han tisset på feil sted. Det vil jo si at de først vurderte situasjonen slik at vedkommende trengte øyeblikkelig legehjelp. Samtidig virker det sannsynlig at personellet enten ikke tok seg tid, eller hadde kvalifikasjoner gode nok til å etablere en nøyaktig vurdering av vedkommendes faktiske tilstand. Det virker heller ikke som de valgte å legge noen vekt på uttalelsene til vitner og pårørende. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Jeg har sett lignendes episoder før, der en person har slått hodet sitt kraftig, og vert helt i ørska. Og ambulansepersonellet har med en gang hastet pasienten til sykehuset. Å være i ørska er én ting. Å stå å pisse på en ambulansebil som har kommet for å hjelpe kan meget godt bli oppfattet som noe helt annet. 9232954[/snapback] Så du mener at vedkommende sto å gliste til ambulansepersonellet, eller oppførte seg frekt mens han pisset? tviler jeg sterkt på. Da han har pådratt seg hjerneblødning, som ka ha skadet nervesystemet på en eller annen måte, slik at han pisset på seg. Det er ingen unormal reaksjon. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Typisk ved hjerneblødning\hjerneslag generelt er irrasjonell og ulogisk atferd, f.eks plutselige talevansker og usammenhengende setninger, skjelvinger, det at man tisser på seg, aggresjon, mister synet på et øye osv. Jobbet i et slagteam tidligere og har jobbet med flere slagpasienter (hvorav mange hadde fått det pga blødning) og så mye rar atferd rett etter en blødning\blodpropp (hjerneskade). Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Vice få inn en liten detalj bare.. Sett i lys av skadene og hvilket omfang disse nå viser seg å være finnes det INGEN formidlende eller unnskyldende omstendigheter for ambulansefolka. Unasett oppreist pissende og blodspyttende. Han hadde hjerneblødning, og det er ambulansefolka som skal ha kunnskap til å vurdere hvor skadet en pasient er på stedet. Så dermed har de uansett grunn gjort en grov feil, når man har fakta om skaden og må ta konsekvensen av dette. Dette skyldes ikke sladrepresse men utsagn fra ullevål om hvor alvorlig skadet denne mannen var;) Lenke til kommentar
Vice Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 (endret) Vel nå viser det seg at det også har kommet mer info på banen fra den andre siden: "På spørsmål om hvilken vurdering som ble tatt av ambulansepersonellet før de bestemte seg for å la mannen ligge, svarer Anne- Cathrine Næss, seksjonsoverlege ved ambulanse avdelingen på Ullevål sykehus, at det ble gjennomført en medisinsk undersøkelse på stedet etter faste prosedyrer. - Den gjøres veldig raskt. I den ble det tatt puls, sjekket våkehet og bevegelse blant annet, sier Næss" Så der ser man at man ikke entydig kan stole på tilfeldige vitner som har sett ditt og hørt datt. En sak har alltid flere sider. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=174423 Da han har pådratt seg hjerneblødning, som ka ha skadet nervesystemet på en eller annen måte, slik at han pisset på seg. Det er ingen unormal reaksjon. Og igjen: Det er stor forskjell mellom å ligge nærmest bevisstløs på bakken og så late vannet, fremfor å stå oppreist og pisse på en ambulansebil. Folk bare leser sensasjonsoverskrifter og synes ting høres forferdelig ut mens de samtidig ignorerer at saken har flere sider. Og plutselig er alle hobby-førstehjelpere også blitt eksperter på å stille diagnoser bedre enn erfarne, profesjonelle som jobber med dette hver dag. Som også nevnt: Det er lett å være etterpåklok. Endret 8. august 2007 av Vice Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå