Gå til innhold

Mann slått ned - Ambulansen lot han ligge


Anbefalte innlegg

Årsaken til at jeg mener vi skal være forsiktige med å la rasisme overta i enhver slik situasjon er at vi ikke skal bli blind for de virkelige feil og forbrytelser som er begått. Det viktige burde jo være at Ali skulle hatt hjelp - ikke på tross av at han er mørk i huden, men fordi han trengte hjelp.

9389643[/snapback]

 

Uenig her, klart handlingen i seg selv er meget alvorlig, å ikke hjelpe en alvorlig skadd/døende person.

 

Men å ikke hjelpe på grunn av hudfargen er noe man må ta MEGET alvorlig og det er ikke å være blind for noe annet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Årsaken til at jeg mener vi skal være forsiktige med å la rasisme overta i enhver slik situasjon er at vi ikke skal bli blind for de virkelige feil og forbrytelser som er begått. Det viktige burde jo være at Ali skulle hatt hjelp - ikke på tross av at han er mørk i huden, men fordi han trengte hjelp.

9389643[/snapback]

 

Uenig her, klart handlingen i seg selv er meget alvorlig, å ikke hjelpe en alvorlig skadd/døende person.

 

Men å ikke hjelpe på grunn av hudfargen er noe man må ta MEGET alvorlig og det er ikke å være blind for noe annet!

9389825[/snapback]

 

Du har tydligvis ikke forstått at det er veldig vanskelig om ikke umulig å bevise at det var årsaken til at denne mannen ikke fikk hjelp. Det er ikke nok å tro, mene og synse at dette var årsaken, man må heldigvis bevise at noen er skyldig før de kan dømmes for det. For meg er hudfargen til en person irrelevant. Om det hadde vært en hvit "ekte" nordmann så hadde denne saken vært like ille i mine øyne. At folk mener noe annet for stå for deres regning, men jeg synes det er alt for mange som roper rasisme så fort det er snakk om en person som "ikke ser norsk ut".

 

Det som i mine øyne er alvorlig er at Ali ikke fikk hjelp da han var skadet. Årsaken til at ambulansepersonalet forlot ham er ikke det som betyr så mye for meg. Det er lettere å sette fokus på at han skulle hatt hjelp og at vi ikke aksepterer at folk blir forlatt av de som skal hjelpe.

 

Sett deg i ambulansepersonellets situasjon. Si at du er den ene som forlot Ali den dagen. I ettertid så blir du stemplet som rasist, selv om det kanskje ikke var motivet ditt. Du hadde helt andre motiver for at du forlot Ali. Hvis det så legges for mye vekt på at du er rasist fremfor å peke på det virkelige problemet, at Ali skulle hatt hjelp, så blir det vanskeligere for deg å forandre dine holdninger eller å forstå de prosedyrene som du faktisk ikke har handlet i tråd med.

 

Det er viktigere å ta tak i problemet fremfor å sette fokus på noe som du ikke kan vite er ett problem.

Lenke til kommentar
Årsaken til at jeg mener vi skal være forsiktige med å la rasisme overta i enhver slik situasjon er at vi ikke skal bli blind for de virkelige feil og forbrytelser som er begått. Det viktige burde jo være at Ali skulle hatt hjelp - ikke på tross av at han er mørk i huden, men fordi han trengte hjelp.

9389643[/snapback]

 

Uenig her, klart handlingen i seg selv er meget alvorlig, å ikke hjelpe en alvorlig skadd/døende person.

 

Men å ikke hjelpe på grunn av hudfargen er noe man må ta MEGET alvorlig og det er ikke å være blind for noe annet!

9389825[/snapback]

Poenget er at noen i denne saken har sett seg blind på ville spekulasjoner om rasisme slik at det er med på å skyve fokus vekk fra selve saken. Det man sitter igjen med i denne saken er at en person ikke har fått hjelp, noe som absolutt ikke er unikt i det norske helsevesen. Personer har endog dødd pga. av dette her i Norge, fullstendig uavhengig av hudfarge eller rase.

Lenke til kommentar
Er det bare jeg som blir forbannet når jeg leser dette?

SV-leder Kristin Halvorsen mener ambulansesaken må bli et vendepunkt i kampen mot rasisme og fordommer.

 

Kan noen oppklare meg hvilken rasisme det er snakk om?

9389996[/snapback]

Vel, vi får hvertfall håpe at neste valg kan bli et vendepunkt for idioter på tinget.

Lenke til kommentar
Vg:

Ambulansesjåfør med fortid i Boot Boys

 

En av ambulansesjåførene ble for over 13 år siden hjulpet ut av det nynazistiske miljøet i Boot Boys før han igjen noen år senere kom inn i ambulansetjenesten.

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=157401

 

Ja da har vi motiv og....

9390034[/snapback]

 

Graver man lenge nok finner man dritt hos de fleste. Hvis vi skal dømme folk for hva de gjorde i fortiden, er det flere vi kan peke fingeren på. Fks en tidligere LO-Leder.

Så i stedet for å ruske opp i fortiden hans kan du si meg hva som var rasistisk?

Lenke til kommentar

Jeg har vært borte fra tråden et par dager, manglet "ork". Men nå har jeg lest gjennom siste par dager og ser at "rasismehylkoret" fortsatt står sterkt. Til og med de som har gransket situasjonen lar seg rive med og kommer med en påstand om at dette kan ha noe med rasisme å gjøre. Noe som viser at granskningskomisjonen har gjort en svak jobb.

 

Tenk litt over dette:

 

Jeg skyter en fyr midt på gata fordi:

a) Han er neger og han så på meg stygt

b) Han så på meg stygt

c) Jeg trodde det var han som rana meg i går

 

Hvilken av disse er værst? De aller fleste vil vell svare: Ingen. Alle er like ille. Du har likefullt skutt en person

Hvofor reagerer dere annerledes i denne saken?

 

Ambulansepersonalet dro fordi

a) Han var neger og tissa på dem

b) Han tissa på dem

c) De trodde at situasjonen var annerledes enn den var

 

Alle disse er like ille. Saken er at en person som trengte behandling ikke fikk det. Basta.

Men så mange har blitt opphengt av å hevde at årsaken var a). Selv om det ikke på noen som helst måte kan bevises. De eneste som vet svaret er ambulansepersonalet selv. Dere gir da også inntrykk av at årsak a) er langt værre enn andre årsaker.

 

Hvorfor er det så mange (inkludert de som skrev rapporten) som er så opptatt av å spekulere i hvorfor det skjedde, når det er helt umulig å avgjøre?

 

Er det ikke bedre å konsentrere seg om hva man vet, og forhindre at det skjer igjen?

 

Ser også at noen av dere har klart å avfeie den lange listen som ble postet med lignende saker som skjedde med etniske norske personer. Bortforklaringen var at denne saken er mye værre. Hvorfor det? Hvorfor er denne saken så mye værre? Fordi offeret var farget? Om dere påstår det er dere faktisk rasister selv, da dere setter verdien av en farget person over verdien av en hvit.

Lenke til kommentar

Synes ikke man bør ta begge sjåførene under en kam, en ting som etterforskningen slo fast var at en av ambulansesjåførene var ufaglært.

 

En ufaglært person vil i de aller fleste tilfellene høre på hva fagpersonen sier og stole på hans vurdering, så klart med rette.

 

Kan vedde på at det var den faglærte sjåføren som var eks Boot Boys medlem, er dette tilfelle vil saken se verre ut for han med hensyn til rasismebeskyldningene.

 

Å ja, hvis noen spør så mener jeg fagarbeideren har mye mer skyld enn den ufaglærte, uansett hvem av dem som var medlem for 13 år siden.

Lenke til kommentar
De innvolverte som lot han ligge, skulle blitt stilt opp på en stygg rekke og blitt skutt en etter en. De kunne gjerne også gravd sin egen grav.

Mange klager på innvandrerne her i landet, men det er fanken meg oss nordmenn som er værst!

9387380[/snapback]

Jeg applaudere for din ærlighet.

Ikke alle "Normann" liker å innrømmer sin egen stinkende oppførsel.

 

Jeg mener at, innvandrer kriminalitet, er forårsaket av den usynlige stigmatisering/diskriminering veggen

9387909[/snapback]

 

Så du mener at alle "nordmenn" har en stinkende oppførsel, men at de ikke liker å innrømme det ?

 

Vaio, er ikke dette stigmatiserende/diskriminerede sagt av deg ? Jeg bare spør...

Lenke til kommentar

zatuu: Hmm. Første og fremst ikke ha autorisasjon er ikke nødvendigvis det samme som ufaglært.

Dessuten har han 14 års erfaring, og 14 års erfaring veier opp for autoriasjon i dette tilfelle. Å si at han er mindre skyldig er egentlig ganske absurd.

 

Autorisasjon skal sikre at ambulansearbeideren har de nødvendige kvalifikasjoner for yrket. Hovedformålet med autorisasjon er å ivareta pasienters sikkerhet.

 

 

 

Som autorisert helsepersonell er tittelen som ambulansearbeider beskyttet. Personer uten autorisasjon har ikke adgang til å bruke samme tittel eller tittel som kan gi inntrykk av at vedkommende har autorisasjon. Autorisasjon utelukker likevel ikke andre fra å gjøre oppgaver som naturlig hører til en ambulansearbeider, men arbeidsgiver påtar seg et særlig ansvar ved å ansette ikke autorisert personell til å ivareta slike oppgaver.

 

Med autorisasjon følger et selvstendig og personlig ansvar for å utføre sine arbeidsoppgaver forsvarlig, hvilket innebærer at det stilles krav om faglig og etisk høy standard hos den som er autorisert. Det innebærer bl.a. et ansvar for å holde seg faglig oppdatert, og til å avstå fra å gi helsehjelp på områder som en ikke behersker eller er kompetent til.

 

Med andre ord autorisasjon har ingenting med utdannelse å gjøre. Å påstå at ambulansesjåføren er ufaglært på bakgrunn av at han ikke har autorisasjon blir svært feil.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
zatuu: Hmm. Første og fremst ikke ha autorisasjon er ikke nødvendigvis det samme som ufaglært.

Dessuten har han 14 års erfaring, og 14 års erfaring veier opp for autoriasjon i dette tilfelle. Å si at han er mindre skyldig er egentlig ganske absurd.

 

Med andre ord autorisasjon har ingenting med utdannelse å gjøre. Å påstå at ambulansesjåføren er ufaglært på bakgrunn av at han ikke har autorisasjon blir svært feil.

9390321[/snapback]

 

At en person uten autorisasjon må vi gå ut ifra er ufaglært, slik er det. I både praksis og teori vil ansvaret ligge på den av de som har autorisasjon.

 

14 års erfaring sier egentlig ikke mye, ja man kan lære mye på 14 år men man kan også bare sitte på å gjøre det man blir bedt om uten å lære noe. Derfor har man for eksempel autorisasjoner for å sikre at personellet er kompetent, har han ikke det må utgangspunktet være at han ikke er kompetent.

Lenke til kommentar
At en person uten autorisasjon må vi gå ut ifra er ufaglært, slik er det. I både praksis og teori vil ansvaret ligge på den av de som har autorisasjon.

 

14 års erfaring sier egentlig ikke mye, ja man kan lære mye på 14 år men man kan også bare sitte på å gjøre det man blir bedt om uten å lære noe. Derfor har man for eksempel autorisasjoner for å sikre at personellet er kompetent, har han ikke det må utgangspunktet være at han ikke er kompetent.

9390400[/snapback]

Latterlig. Ifølge deg er altså alle som ikke har en offisiell tittel/diplom/vitnemål i utgangspunktet inkompetente, uansett hvor mye praktisk erfaring de har? :thumbdown:

Lenke til kommentar
At en person uten autorisasjon må vi gå ut ifra er ufaglært, slik er det. I både praksis og teori vil ansvaret ligge på den av de som har autorisasjon.

 

14 års erfaring sier egentlig ikke mye, ja man kan lære mye på 14 år men man kan også bare sitte på å gjøre det man blir bedt om uten å lære noe. Derfor har man for eksempel autorisasjoner for å sikre at personellet er kompetent, har han ikke det må utgangspunktet være at han ikke er kompetent.

9390400[/snapback]

Absurd påstand fra din side.

 

1) Det samme som Vice sa

2) I følge din påstand vil en lege som jobber på akuttmedisinsk mottak på sykehuset være inkompetent som ambulansesjåfør.

3) Ambulanseopplæring er en videregående opplæring noe som betyr at personer som har langt høyrere utdanning (og gjerne er mist like rustet for jobben) ikke nødvendigvis har autorisasjon.

Lenke til kommentar
Vg:

Ambulansesjåfør med fortid i Boot Boys

 

En av ambulansesjåførene ble for over 13 år siden hjulpet ut av det nynazistiske miljøet i Boot Boys før han igjen noen år senere kom inn i ambulansetjenesten.

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=157401

 

Ja da har vi motiv og....

9390034[/snapback]

Dette er allerede tatt opp, og noen andre sa det på en ganske grei måte:

 

"Regner med at han nå, over 13 år etter at han tok avstand fra å vanke sammen med BootBoys, endelig har klart å overtale resten av ambulansepersonellet til å ikke ta med noen svarte personer."

Lenke til kommentar

Hvorfor MÅ folk gjøre dette til en rasisme sak?

Etter å ha lest rapporten og all annen info gitt ut om saken, kan jeg ikke se at det er noen klare bevis for rasisme, bare tjenesteforsømmelse.

Det at fyren faktisk gikk ut av miljøet burde strengt tatt bare tale for han, men skjønner jo at folk trenger noen strå å gripe fatt i for å stemple han som rassist.

Lenke til kommentar
Det er vel ganske opplagt. Ambulansepersonell rykker ut for å ta seg av en potensiellt livstruende skadd mann, fornærmer offeret og drar igjen uten å gi ham behandling, atpåtil med en horde av vitner tilstede. Selvfølgelig blir det bråk av sånt, skulle bare mangle...

9388787[/snapback]

Jaha, svært betenkelig at noen mener at å fornærme en person er verre enn at mennesker mister livet. Svært betenkelig.

9389348[/snapback]

 

"Verre"? Når ble dette en diskusjon om det er verst å overleve en ulykke eller ikke? Hvis det er noe som er betenkelig her, så er det måten du "diskuterer" på. Snakk om flåseri...

Lenke til kommentar
Ser også at noen av dere har klart å avfeie den lange listen som ble postet med lignende saker som skjedde med etniske norske personer. Bortforklaringen var at denne saken er mye værre. Hvorfor det? Hvorfor er denne saken så mye værre? Fordi offeret var farget? Om dere påstår det er dere faktisk rasister selv, da dere setter verdien av en farget person over verdien av en hvit.

9390239[/snapback]

 

Jeg får bare henvise deg til min forrige post... Jeg snakker om de ekstreme aspektene ved saken som helhet, ikke hvem det er mest synd på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...