Gå til innhold

Mann slått ned - Ambulansen lot han ligge

Anbefalte innlegg

Han var heller ikke oppegående, og greide ikke å reise seg opp selv, dette fikk han hjelp til.

9231061[/snapback]

Han var oppegående når ambulansepersonellet kom. Det er blant annet dette de vurderer ut i fra; ikke om han lå på bakken 10 minutter tidligere.

9231069[/snapback]

Han greide heller ikke å stå selv.

Une Aina Bastholm var ett av øyenvitnene i går. Han så ikke hva som skjedde da 37-åringen ble skadd, men hun sto tett ved da politiet og ambulansen var på stedet.

- Han hadde åpenbart falt med hodet i asfalten.  Han lå nede, ropte og skrek i panikk eller smerte og ble holdt fast av venner da politiet kom. Han fikk hjelp til å reise seg først etter at ambulansen var kommet. Han greide ikke å stå av seg selv.

- Mannen hadde blod i hodet og så hele tiden forferdelig skadd ut. Han tisset først i buksa før han prøvde å ta kontroll over urineringen isteden for å tisse videre i buksa. Han skvettet muligens på hjulet på ambulansen.

- De nærmeste protesterte da ambulansepersonalet gjorde det klart at de ikke ville ta mannen med seg. Da svarte den ene av sjåførene: Når du pisser på bilen, har du brukt opp sjansen din.

En av de nærmeste minnet sjåførene om at det var ders oppgave å ta hånd om skadde folk som ikke kan hjelp seg selv.

-Da var svaret: han står oppreist, så han dør ikke.

-Dette er en forferdelig tragisk sak. Jeg håpper først og fremst at det går bra med mannen og at  alle detaljer om hva som skjedde blir oppklart, sier øyenvitne Une Aina Bastholm til dagbladet.no.

Han var ikke oppegående da ambulansepersonellet kom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo totalt uviktig om fyren stod oppreist eller lå nede når man ser hvilket omfang skadene hans var. Fyren har spydd blod, blødd fra munn og nese, vært tydelig omtåket og ikke kontroll over avføring.

Han skulle blitt beordret til sykehus av ambulansefolka uten å ha bedt om det selv om folka hadde gjort jobben sin.

Heldigvis ser det ut til at politiet jakter en navngitt mann for voldsepisoden, så da får man forhåpentlig straffet den drittsekken også.

Lenke til kommentar

9231081[/snapback]

Ja her er det tydeligvis mange varianter avhengig av hvilke vitner som uttaler seg. Et annet sted står det jo svart på hvitt:

Da politi og ambulanse kom til stedet, hadde vennene klart å stable 37-åringen på beina.

Lenke til kommentar
Mest sannsynlig dreier dette seg om en enkel feilvurdering fra ambulansepersonellet sin side. Når mannen var oppegående og begynte å pisse like i nærheten av personellet er det forståelig at de kan ha vurdert mannen som utenfor fare og ikke ville kaste bort ressurser på ham. Å begynne å skrike å hyle om rasisme med en gang virker dog fullstendig latterlig. :shrug:

9229987[/snapback]

Ambulansepersonellet undersøkte ikke mannen som var helt i ørska.

Han var heller ikke oppegående, og greide ikke å reise seg opp selv, dette fikk han hjelp til.

Han falt bakover, slo hodet i asfalten og ble liggende, sier Kohinoor.

Da politi og ambulanse kom til stedet, hadde vennene klart å stable 37-åringen på beina. Han blødde da fra nese, munn og hode. Ifølge samboeren skal ambulansepersonellet så vidt ha snakket med mannen, uten å ha gjennomført noen undersøkelser.

- Han var helt i ørska og kom i skade for å late vannet på bakhjulet på ambulansen og foten til sjåføren, som reagerte med å skrike «Du tisser på meg ditt svin! Du skal ikke inn i denne bilen». Da jeg ba om å få navnet hans, satte han seg rett i ambulansen og dro, sier Kohinoor til NTB.

Kohinoor fikk med seg samboeren i en taxi, og politiet fulgte med dem til legevakten. Der ble tilstanden hans vurdert som såpass alvorlig at han ble sendt direkte til akuttmottaket på Ullevål universitetssykehus for behandling.

9231061[/snapback]

Som sagt, når han står for egen maskin og attpåtil pisser på bilen er det forståelig at de ikke så behov for å frakte mannen til sykehuset. Om han "tilfeldigvis" tisset på bilen eller ikke er avhengig av øynene som ser, men hans kones utsagn vil selvsagt være farget.

Lenke til kommentar

9231081[/snapback]

Ja her er det tydeligvis mange varianter avhengig av hvilke vitner som uttaler seg. Et annet sted står det jo svart på hvitt:

Da politi og ambulanse kom til stedet, hadde vennene klart å stable 37-åringen på beina.

9231151[/snapback]

Men han greide ikke å stå for egen maskin, og var omtåket. Vil ikke si at en person er oppegående da.

Lenke til kommentar

Nå leste jeg at Abid Q. Raja skal anmelde politifolkene og ambulansepersonell for å ikke ha hjulpet til. Hvordan skal dette på noen måte hjelpe saken?

Og det advokaten deres selv er en etnisk P.R kåt idiot, som alltid dukker opp i slike saker hvor noen skriker "rasist" hjelper ikke akkurat.

Det er faktisk bare spekulering, ingen kalte noen for noe rasistisk.

Håper saken havner for retten, basert på feilene de gjorde.

Men ikke på et rasistisk grunnlag, seriøst.

Dette går begge veier.

Konen til mannen som ble slått ned sier jo selv på tv2-nyhetene at hadde vært en hvit mann så hadde han blitt tatt med av ambulansen. Jeg syns det er rasistisk av hun å si det, en strengt tatt unødvendig uttalelse.

Politiet, hvorfor de skal anmeldes ser jeg ikke.

De kan ikke tvinge ambulansepersonellet uansett.

Personlig ville jeg gjerne likt å høre mer angående situasjonen før han ble slått ned.

Folk slår ikke ned noen uten grunn.

Endret av Frysning
Lenke til kommentar
Som sagt, når han står for egen maskin og attpåtil pisser på bilen er det forståelig at de ikke så behov for å frakte mannen til sykehuset. Om han "tilfeldigvis" tisset på bilen eller ikke er avhengig av øynene som ser, men hans kones utsagn vil selvsagt være farget.

9231454[/snapback]

Nei, det er ikke forståelig at de ikke fraktet mannen til sykehus.

Mannen var i ørska, og ambulansepersonellet sjekket ikke skadene hans heller.

Han blødde fra nese, munn og hode. Og var omtåket og i ørska. Da skal ambulansepersonellet skjønne at noe er galt, og i det minste undersøke vedkommende. tviler også sterkt på at vedkommende satte seg imot noen undersøkelse. Eller hadde gjort det hvis han ble tilbudt en.

Og jeg tviler sterkt på at offeret sto å pissa på politibilen med vilje.

Lenke til kommentar
Politiet, hvorfor de skal anmeldes ser jeg ikke.

De kan ikke tvinge ambulansepersonellet uansett.

Nei, men de kunne kjørt offeret på legevakten, istedet for at de tok drosje.

Etter min oppfatning av hvordan folk oppfattet offerets tilstand, så må politiet ha skjønt at han måtte på sykehus.

Personlig ville jeg gjerne likt å høre mer angående situasjonen før han ble slått ned.

Folk slår ikke ned noen uten grunn.

9231473[/snapback]

Jo, folk slår ned folk uten grunn, du har ikke vert nok ute på byen.

Men det har heller ingenting med saken å gjøre.

Lenke til kommentar

Ja, han sto og pisset. Ambulansepersonellet tolket nok symptomene på hjernerystelse som om han var påvirket av alkohol eller narkotika. Siden mannen blødde fra hodet er jo det en noe merkelig avgjørelse, og de vil nok bli straffet for det.

Å handle rasistisk motivert på jobb i Norge, er som å skyte seg i foten for å sjekke om våpenet er ladd. Om vi snakker om oppegående mennesker, er dette relativt sjelden tror jeg.

Lenke til kommentar

De blir nok ikke straffet, det ender kanskje med at de blir innkalt på teppe ja.

Men straff, neppe.

De tolket han som en full/dopet sint uteligger eller noe.

Og ville sikkert at politiet skulle kaste han på glattcelle.

Greit nok, de tolket det feil.

(Hvor vidt vedkommende er en utlending eller ikke er helt jævlig likegyldig).

Tror du ikke ambulansepersonellet er like skeptisk til en hvit person?

Seriøst, alt dette med rasisme. Its getting kinda old.

Edit: Si det, jeg går ikke på byen. :wee:

Endret av Frysning
Lenke til kommentar
Det er irrelevant hva han har gjort. Han har uansett rett på medisinsk hjelp.

Når en pisser på seg og spyr blod, da er det noe som er galt, og vedkommende burde på sykehus.

9226233[/snapback]

Mm, enig. Å la en ligge pga. en konsekvens av å bli slått ned er så helvetes amatørmessig..

Lenke til kommentar

Men dersom en person står oppreist for egen maskin, blør litt neseblod og pisser på ambulansen høres det kanskje ikke like dramatisk ut? Virker dette som en kar som trenger akutt hjelp på sykehus?

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Men dersom en person står oppreist for egen maskin, blør litt neseblod og pisser på ambulansen høres det kanskje ikke like dramatisk ut? Virker dette som en kar som trenger akutt hjelp på sykehus?

9231638[/snapback]

Det er mine tanker om det og. Og slike saker blir jo alltid krisemaksimert i pressen (ref. damen som var 'syk' og falt uti T-banesporet på Majorstua og 'mistet begge benene ved hoftene' når fakta er at hun var en kjent narkoman, satt på kanten og dinglet med bena og mistet en fot og vred en annen ut av stilling...)

Tilfellet som omtales i denne tråden skjedde jo dessverre på et veldig ugreit sted hvor ambulansepersonell nok har mange negative erfaringer som sannsynligvis påvirket deres dømmekraft i dette tilfellet. Det er lenge siden jeg sluttet å gå igjennom Sofienbergparken (ihvertfall på kveldstid på tur hjem fra byen). Man skal ikke være der mange minuttene for å observere misbruk og omsetning i ymse former; fra khat til hasj til andre ting og folk som ligger rett ut på plenen helt bortreist.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

9231638[/snapback]

Det er mine tanker om det og. Og slike saker blir jo alltid krisemaksimert i pressen (ref. damen som var 'syk' og falt uti T-banesporet på Majorstua og 'mistet begge benene ved hoftene' når fakta er at hun var en kjent narkoman, satt på kanten og dinglet med bena og mistet en fot og vred en annen ut av stilling...)

Tilfellet som omtales i denne tråden skjedde jo dessverre på et veldig ugreit sted hvor ambulansepersonell nok har mange negative erfaringer som sannsynligvis påvirket deres dømmekraft i dette tilfellet. Det er lenge siden jeg sluttet å gå igjennom Sofienbergparken (ihvertfall på kveldstid på tur hjem fra byen). Man skal ikke være der mange minuttene for å observere misbruk og omsetning i ymse former; fra khat til hasj til andre ting og folk som ligger rett ut på plenen helt bortreist.

9231659[/snapback]

Men han trengte akutt hjelp på et sykehus, det er hevet over enhver tvil. Hjerneblødning skal behandles så fort som mulig, og ambulansepersonell skal jo kunne oppdage symptomer på dette. Hva slags ambulansepersonell forlater en halvt bevisst mann med hodeskader? Saken har ingenting med rasisme å gjøre, men det er jo tydelig at de gjorde en grov feilvurdering.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar

9231638[/snapback]

Hvor står det at han står for egen maskin? Blødde han ikke fra munn og hode og da?

Lenke til kommentar

9231638[/snapback]

Hvor står det at han står for egen maskin? Blødde han ikke fra munn og hode og da?

9231864[/snapback]

Hvor står det at han ikke står på egenhånd? Dersom man står og pisser på en ambulanse må man anta at andre ikke hjelper han med å utføre denne akten. Man kan anta at blodet kom fra hodet et eller annet sted, enten nesen, munnen eller fra et kutt i selve hodet. Det som hvertfall er sikkert er at man begynner ikke å "spy blod" av et slag mot hodet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...