Gå til innhold

Mann slått ned - Ambulansen lot han ligge


Anbefalte innlegg

Ser fortsatt ikke hvor "rasistiske overtoner," kommer inn. Dårlig arbeid, ja, men rasismen ser jeg fortsatt ikke.

 

Og Archongamer:At det KAN ligge rasistiske undertoner burde vell strengt tatt ikke ha noe for saken å si før man har beviser på sånt.

 

Og forresten, om ikke rasisme, hva slags diskriminering er det da snakk om?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vg:

- Det er stor grad av uoverenstemmelse med det uavhengige vitner og politiet forteller oss, og det ambulansepersonellet selv forteller, sier Schou.

 

Hvis deres oppførsel var 100% etter boken, hvorfor finnes det motiv til løgn?

 

Svar: Fordi de var rasistisk. De selv har forstått de hadde diskriminert, og derfor var det viktig for dem å finne "unnskyldinger."

Lenke til kommentar
Ser fortsatt ikke hvor "rasistiske overtoner," kommer inn. Dårlig arbeid, ja, men rasismen ser jeg fortsatt ikke.

 

Og Archongamer:At det KAN ligge rasistiske undertoner burde vell strengt tatt ikke ha noe for saken å si før man har beviser på sånt.

 

Og forresten, om ikke rasisme, hva slags diskriminering er det da snakk om?

9384784[/snapback]

 

Nei og jeg har ikke sagt det har noe å si, men mulig i en evt straffesak i retten, noe som vil være siste steg i denne prosessen.

Når skal myndighetene få oversendt saken og ta stilling først, og de vil vel også vurdere dette spørsmålet.

 

Helsetilsynet sier det har skjedd en diskriminerende handling, som kan forståes rasistisk, men de kunne vanskelig 100% bevise dette og ville derfor ikke være dommer i dette spørsmålet. Når dette blir nevnt i sammenheng med at han snakker om de 2 lange møtene med sjåførene tyder det på at visse holdninger kan ha skinnet i gjennom her på de som stilte spørsmålene..

 

Det diskriminerende i denne saken er at en mann ikke fikk den undersøkelsen han har krav på, og dette mye fordi de trodde han var ruset..

Vi fikk jo tydelig forklart fra Helsetilsynet hvordan prossedyrer mot rusete personer er, så dette var en helt klart diskriminerende handling..

Lenke til kommentar

Fra Nettavisen akkurat nå:

 

Samtaleloggen med AMK-sentralen viser også at en av sjåførene uttalte følgende da de dro fra Sofienbergparken:

 

«Han har fått et slag over nesa og ligger nede og ynker seg og alt mulig sånn. Fullt av masse folk rundt - ikke sant - masse hippier og det ene med det andre...».

 

Vil vi ha folk med sånne holdninger til å hjelpe deg i nød?

Sier ikke dette er rasistisk, men diskriminerende uten tvil..

Lenke til kommentar

Liten tvil om det ja.

 

Det er heller ikke så viktig å peke ut nøyaktig hvilke konkrete fordommer personellet har. Det er jo gjerne sånn at hvis man først har dem, så baller det fort på seg. Har man først etablert et hatsk forhold til et visst segment av befolkningen, så har man åpnet for å fortsette å tillegge disse menneskene negative egenskaper som vil fjerne seg stadig lengre fra virkeligheten.

 

Resultatet blir at folk luller seg inn i en falsk virkelighet, der de har lurt seg selv til å rettferdigjøre forskjellsbehandling fordi de er "bedre" enn andre.

 

Ironisk nok har man i virkeligheten klart å redusere seg selv til en ensporet sutrende tulling full av vrangforestillinger.

Lenke til kommentar

Hvor har du hørt de vitneforklaringene?

 

Det sies ikke at det er rasisme heller. Rapporten sier at det er klart diskriminerende oppførsel som kan forstås med rasistiske overtoner. Dvs. at det kan forståes slik at noe av bakgrunnen for diskrimineringen var rasistisk motivert.

 

Dette skinner jo klart gjennom som en sterk mulighet ut fra ambulansearbeidernes avvikende språkbruk og irrasjonelle oppførsel i kombinasjon med at at fornærmede har minoritetsbakgrunn.

 

Ikke så veldig vanskelig å trekke den slutningen egentlig...

Lenke til kommentar
I følge vitneforklaringer jeg har hørt så oppførte Ali seg som om han var full og ville provosere med vilje.

 

Ser heller ikke hvor rasismen kommer fra i bildet over.

9386227[/snapback]

 

Nå er det vel slik at alle vitner har blitt grundig avhørt, noen av dem selv var helsepersonell. I tillegg ble politimennene og ambulansepersonellet selv avhørt i timesvis. Dette pluss mye mer gir dem grunnlag til den konklusjonen de kom med.

 

Mens du/vi kun trekker konklusjoner fra det vi hører fra media.... mener du vi skal ta det seriøst?

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
I følge vitneforklaringer jeg har hørt så oppførte Ali seg som om han var full og ville provosere med vilje.

 

Ser heller ikke hvor rasismen kommer fra i bildet over.

9386227[/snapback]

Egentlig tror jeg vi kan si med rimelig stor sikkerhet at det hele er fusk og fanteri fra en venstrevridd "granskingskommisjon".[/ironi]

 

Nei, bra at vi endelig har fått en rapport på det. Får håpe denne saken iallefall fører til en opprydding i helsesektoren, og at det forblir med ett såpass grovt overgrep som dette. Jeg tror iallefall at saken har preget folks tillit til ambualsefolk, ambulansefolks holdning til jobben, og satt fokus på hvor viktig riktig sanitetopplæring faktisk er. Alle som er usikre på om dere kan godt nok førstehjelp, bør prøve å oppsøke mer kunnskap, det kan sannsynligvis komme til nytte en dag.

Lenke til kommentar

Hverken Jævla gris, nå er toget gått, eller omtalen av de 40 tilskurne som delvis hipper, gjør det mer sannsynlig at ambulansepersonellet er rasister, enn at de feiltolket ham som ruset med neseblod. Fylkeslegens tolkningen av at dette kan forstås som rasisme lyser av dårlig grunnlag, i en rapport der de andre vurderingene er relativt godt dokumentert. Ville nok heller tolket det som klasse-snobberi (diskriminering riktig nok)

 

Vi får samtidig berømme ambulansetjenesten. I løpet av de 8 årene jeg har bodd i byen kan jeg ikke huske en slik sak i media. Dette er tydligvis første gang de feilvurderer en pasient, til tross for 110 000 utrykkninger i året...

Lenke til kommentar

Ikke-vestlige innvandrere og deres etterkommere (for å være helt politisk korrekt) utgjør en betydelig del av Oslos befolkning. Cirka 30 % blant de yngre. Det vil si at i en ideell, ikke-rasistisk hovedstad vil 30 % av tjenesteforsømmelser være mot disse med ikke-vestlige gener. Gir ett tilfelle oss signifikant statistisk grunnlag til å hevde at det skjer et unaturlig høyt antall tjenesteforsømmelser mot de ikke-vestlige? Nei!

 

Det er forøvrig ikke bare ambulansesjåførene som bør få sparken, men også sjåførenes sjefer. Det foreligger tydeligvis for dårlig opplæring og kvalitetssikring, uavhengig av om dette var rasisme eller ei.

Endret av trøls
Lenke til kommentar
De innvolverte som lot han ligge, skulle blitt stilt opp på en stygg rekke og blitt skutt en etter en. De kunne gjerne også gravd sin egen grav.

Mange klager på innvandrerne her i landet, men det er fanken meg oss nordmenn som er værst!

9387380[/snapback]

Jaha, ja. Dette var et interessant utsagn. Kjenner du til kriminalstatistikker fra Oslo? De er ikke særlig oppløftende.

 

Selv sluttet jeg for alvor å bære kollektiv skamfølelse etter å ha spilt mot det somaliske fotballaget i Oslo to ganger. Etter en oppvekst i Groruddalen, var dette virkelig prikken over I-en. Jeg er på ingen måte en rasist, men at vi nordmenn oppfører oss verst, medfører rett og slett ikke riktighet.

Lenke til kommentar
De innvolverte som lot han ligge, skulle blitt stilt opp på en stygg rekke og blitt skutt en etter en. De kunne gjerne også gravd sin egen grav.

Mange klager på innvandrerne her i landet, men det er fanken meg oss nordmenn som er værst!

9387380[/snapback]

Jaha, ja. Dette var et interessant utsagn. Kjenner du til kriminalstatistikker fra Oslo? De er ikke særlig oppløftende.

 

Selv sluttet jeg for alvor å bære kollektiv skamfølelse etter å ha spilt mot det somaliske fotballaget i Oslo to ganger. Etter en oppvekst i Groruddalen, var dette virkelig prikken over I-en. Jeg er på ingen måte en rasist, men at vi nordmenn oppfører oss verst, medfører rett og slett ikke riktighet.

9387483[/snapback]

Jeg skjønner absolutt hva du mener. Men ta eksempelet du bruker da, med et somalisk fotballag. Jeg vet selv at mange av innvandrerne er aggresive på banen, men det har nesten blitt en av deres kultur i og med at de kanskje har sliti med krig osv. i mange år. Selvfølgelig skal de rette seg etter norges lover og til dels folkeskikk, men det tar ofte tid.

Lenke til kommentar
De innvolverte som lot han ligge, skulle blitt stilt opp på en stygg rekke og blitt skutt en etter en. De kunne gjerne også gravd sin egen grav.

Mange klager på innvandrerne her i landet, men det er fanken meg oss nordmenn som er værst!

9387380[/snapback]

Jeg applaudere for din ærlighet.

Ikke alle "Normann" liker å innrømmer sin egen stinkende oppførsel.

 

Jeg mener at, innvandrer kriminalitet, er forårsaket av den usynlige stigmatisering/diskriminering veggen:

Mangen finner ikke jobb, og barn som ser alt dette, gir opp studiet sitt.

 

Dessverre er dette, en av mangen millioner episoder, vi, ikke etnisk ola normann opplever hverdag.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
De innvolverte som lot han ligge, skulle blitt stilt opp på en stygg rekke og blitt skutt en etter en. De kunne gjerne også gravd sin egen grav.

Mange klager på innvandrerne her i landet, men det er fanken meg oss nordmenn som er værst!

9387380[/snapback]

Jeg applaudere for din ærlighet.

Ikke alle "Normann" liker å innrømmer sin egen stinkende oppførsel.

 

Jeg mener at, innvandrer kriminalitet, er forårsaket av den usynlige stigmatisering/diskriminering veggen:

Mangen finner ikke jobb, og barn som ser alt dette, gir opp studiet sitt.

 

Dessverre er dette, en av mangen millioner episoder, vi, ikke etnisk ola normann opplever hverdag.

9387909[/snapback]

Ja, selvfølgelig. Akkurat som at menn voldtar fordi de blir usynlig kjønnsdiskriminert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...