Gå til innhold

Mann slått ned - Ambulansen lot han ligge


Anbefalte innlegg

"Sosial- og helsedirektoratet opplyser til Dagbladet.no at helsepersonell har en klar hjelpeplikt etter helsepersonell-loven. Samtidig kan det finnes visse grenser for hvor stor risiko helsepersonell skal utsette seg for. Dette vil være en konkret vurdering i hvert enkelt tilfelle."

Tydeligvis ble de utsatt for "enormt helseskadelige risk." ;)

Ellers, var det trygt for alle andre inkl: 20 vitner, 2 purk og 1 taxi sjåfør.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"Sosial- og helsedirektoratet opplyser til Dagbladet.no at helsepersonell har en klar hjelpeplikt etter helsepersonell-loven. Samtidig kan det finnes visse grenser for hvor stor risiko helsepersonell skal utsette seg for. Dette vil være en konkret vurdering i hvert enkelt tilfelle."

Tydeligvis ble de utsatt for "enormt helseskadelige risk." ;)

Ellers, var det trygt for alle andre inkl: 20 vitner, 2 purk og 1 taxi sjåfør.

9334135[/snapback]

Som tidligere nevnt: Ingen av disse ble urinert på av en som de oppfattet som en rusa gærning, eller ble de det?

Lenke til kommentar

Å bli urinert på av en person man tror er knarker er ingen risiko, en knarker er en særdeles liten risiko. Utfra hva ambulansepersonellet slengte rundt seg av ord så er det mer nærliggende å tro at de syntes negerpiss var i overkant ekkelt, uten at jeg sier at det er tilfelle. At de mener at Ali utgjorde en TRUSSEL, selv med politi tilstede og selv om et titalls vitner sier at Ali IKKE var ruset men slått ned og trolig har hodeskader fremstår for meg som noe absurd og er ikke noe jeg fester noe lit til.

Lenke til kommentar
Å bli urinert på av en person man tror er knarker er ingen risiko, en knarker er en særdeles liten risiko. Utfra hva ambulansepersonellet slengte rundt seg av ord så er det mer nærliggende å tro at de syntes negerpiss var i overkant ekkelt, uten at jeg sier at det er tilfelle. At de mener at Ali utgjorde en TRUSSEL, selv med politi tilstede og selv om et titalls vitner sier at Ali IKKE var ruset men slått ned og trolig har hodeskader fremstår for meg som noe absurd og er ikke noe jeg fester noe lit til.

9334237[/snapback]

Mao: Uansett hvordan man prøver å snu saken, så peker kompasset kun en retning...

Lenke til kommentar
"Sosial- og helsedirektoratet opplyser til Dagbladet.no at helsepersonell har en klar hjelpeplikt etter helsepersonell-loven. Samtidig kan det finnes visse grenser for hvor stor risiko helsepersonell skal utsette seg for. Dette vil være en konkret vurdering i hvert enkelt tilfelle."

Tydeligvis ble de utsatt for "enormt helseskadelige risk." ;)

Ellers, var det trygt for alle andre inkl: 20 vitner, 2 purk og 1 taxi sjåfør.

9334135[/snapback]

Som tidligere nevnt: Ingen av disse ble urinert på av en som de oppfattet som en rusa gærning, eller ble de det?

9334150[/snapback]

 

Dette har jeg svart ganske grundig på i en post tidligere i denne tråden.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=809498&st=420#

 

Poenget er at de aldri undersøkte pasienten fysisk så vidt jeg har fått med meg. Hadde de undersøkt pasienten hadde de lett kunne fastslå at han hadde hodeskade og blødninger i nese/munn.

Lenke til kommentar
Å bli urinert på av en person man tror er knarker er ingen risiko, en knarker er en særdeles liten risiko. Utfra hva ambulansepersonellet slengte rundt seg av ord så er det mer nærliggende å tro at de syntes negerpiss var i overkant ekkelt, uten at jeg sier at det er tilfelle. At de mener at Ali utgjorde en TRUSSEL, selv med politi tilstede og selv om et titalls vitner sier at Ali IKKE var ruset men slått ned og trolig har hodeskader fremstår for meg som noe absurd og er ikke noe jeg fester noe lit til.

9334237[/snapback]

Man må gjerne tror hva man vil. Som nevnt flere ganger er det meget lett å være etterpåklok og lett å stå på sidelinjen å kritisere som selvutnevt ekspert.(I tillegg til at å stå på sidenlinjen og rope rasisme er rent fjolleri, men det har heldigvis de fleste nå skjønt.) Om de oppfattet mannen som et ordensproblem så mente de at det var det politiet som hadde ansvaret. Det spiller ingen rolle hva tilskuere mente da for det første de ikke ble utsatt for det samme som personellet og ergo ikke hadde tilsvarende grunnlag til å gjøre avgjørelser. Siden også politet allerede var tilstede virker det forsåvidt også fornuftig det de sier om at de mente det var en sak for politiet. Likefullt kan det hende at det har vært for dårlig kommunikasjon mellom politiet og personellet.

Lenke til kommentar
Som det har blitt nevnt av meg tidligere i denne tråden, så kunne de ha tatt med en politimann i bilen dersom de følte Ali som en trussel.

9335579[/snapback]

Eller de kan overlate det til politiet.

9335586[/snapback]

 

 

Politiet er ikke eksperter på å håndtere hodeskader, her er ambulansepersonellet adskillig bedre skikket - eller burde være det kan man vel heller si i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Som det har blitt nevnt av meg tidligere i denne tråden, så kunne de ha tatt med en politimann i bilen dersom de følte Ali som en trussel.

9335579[/snapback]

Eller de kan overlate det til politiet.

9335586[/snapback]

Eh. Nei. Politiet er ikke medisinsk trent og kan ikke ta over saker hvor ambulansesjåfører føler seg truet. De kan assistere i saker for å ivareta sikkerheten til ambulansesjåføren, men de kan ikke ta over medisinske saker.

Lenke til kommentar
Ingen påstår at politiet skulle utfylle personellets fulle funksjon. De vil selvsagt kun være behjelpelige med transport av personen.

9335798[/snapback]

 

Vel du påstår jo at de skulle ha tatt seg av denne personen. Personen hadde behov for medisinsk hjelp. Hvis du ikke vet hva en ambulanses funksjon er så svarer faktisk ordboken på det.

 

Kilde: www.ordbok.no

 

ambulanse ambulan'se m1 (også utt -lan>gse; fra fr, av lat., se *ambulere) transportmiddel for syke, skadede el. omkomne ringe etter a-.

 

Transportmiddel for syke, skadede eller omkomne. Så ved å forvente at politiet tar seg av denne transporten så forventer du faktisk at politiet skal ta over funksjonen som ambulansen er ment å ha.

Lenke til kommentar
Ingen påstår at politiet skulle utfylle personellets fulle funksjon. De vil selvsagt kun være behjelpelige med transport av personen.

9335798[/snapback]

 

Vel du påstår jo at de skulle ha tatt seg av denne personen. Personen hadde behov for medisinsk hjelp. Hvis du ikke vet hva en ambulanses funksjon er så svarer faktisk ordboken på det.

 

Kilde: www.ordbok.no

 

ambulanse ambulan'se m1 (også utt -lan>gse; fra fr, av lat., se *ambulere) transportmiddel for syke, skadede el. omkomne ringe etter a-.

 

Transportmiddel for syke, skadede eller omkomne. Så ved å forvente at politiet tar seg av denne transporten så forventer du faktisk at politiet skal ta over funksjonen som ambulansen er ment å ha.

9335821[/snapback]

Jeg påstår ingenting, det var ambulanseperonellet som påstod dette. Det var også ene og alene deres avgjørelse. Ikke forvirrede vitner, felt-sykepleiere eller selvutnevnte eksperter sin.

Jeg gjentar uttalelsen fra helsedept: "Samtidig kan det finnes visse grenser for hvor stor risiko helsepersonell skal utsette seg for." Det var altså disse retningslinjer de tydeligvis fulgte når de valgte å trekke seg tilbake.

Dessverre har man ikke lenger noen som utfyller a-personellets oppgaver i slike tilfeller, men dersom dettte er et generelt stort problem som hyppig forekommer så regner jeg med at denne saken vil utredes. :shrug:

Ellers er det også flott å se at folk har oppdaget nyttige verktøy på internett som ordbok.no og spesielt også fint at de deler det med alle oss andre.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Jeg gjentar uttalelsen fra helsedept: "Samtidig kan det finnes visse grenser for hvor stor risiko helsepersonell skal utsette seg for." Det var altså disse retningslinjer de tydeligvis fulgte når de valgte å trekke seg tilbake.

Hitler sa, da han var i regjeringen, at jødene er grunnen til all elendighet i Tyskland.

Det trengs ingenting mer enn litt sunn fornuft til å forstå hva som er rett og galt.

 

Jeg ser frem til å lese rapporten.... ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Litt piss er ikke en for stor risiko for helsepersonell. Om det er det så håper jeg at jeg kan holde pisset innabords om jeg faller og slår hodet mitt og trenger assistanse av ambulanse.

9336295[/snapback]

Slår du hodet hardt nok, så har du ikke kontroll over vannlatingen din desverre, så da må du nok regne med å ligge igjen ;)

Lenke til kommentar
Litt piss er ikke en for stor risiko for helsepersonell. Om det er det så håper jeg at jeg kan holde pisset innabords om jeg faller og slår hodet mitt og trenger assistanse av ambulanse.

9336295[/snapback]

Det kan hvertfall være en ganske god idé å ikke dra ut snadden din og begynne å pisse på personellet som kommer for å hjelpe deg. Om du er helt borte selv får du også håpe at personer og "venner" på stedet er mer hjelpsomme enn å geleide deg til å gjøre slike ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...