Gå til innhold

Mann slått ned - Ambulansen lot han ligge

Anbefalte innlegg

Jeg håper ambulansepersonellet og politibetjenten får noe heftig refs.

Etter hvordan media har beskrevet saken (de pleier alltids å blåse ting opp, men uansett) - å kalle en pasient "en jævla gris" kvalifiserer til oppsigelse, spør du meg.. Og i så fall, er det langt flere enn disse to ambulansesjåførene som bør ta hatten sin og gå.

Helt sinnsykt! Hvordan kan medisinsk personell opptre på den måten? Eier de ikke samvittighet?

Artikkelen sier ikke noe om Politiet har fakket gjerningsmannen.. Saken ble vel stempla "Henlagt" i det øyeblikket politimannen gikk ut av døra, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syntes denne saken høres veldig rar ut. Velger å heller tro på at det er noe veldig viktig informasjon vi går glipp av her pga taushetsplikt.

9228631[/snapback]

Hva tenker du på da?

Jeg kan ikke komme på noen run til at denne mannen bare skulle bli etterlatt av sykebilen...

9228684[/snapback]

Misforstod visst noe :blush: Beklager en litt tidlig respons.

Lenke til kommentar

Dette provoserer meg:

- Dette er et eksempel på helt klar institusjonell diskriminering på høyt nivå. Det er trist å si det, men det er ikke tvil om at dette handler om hudfarge. Hadde det ligget en hvit mann der som hadde tisset på seg, ville ambulansen tatt ham med, sier Raja og tilføyer: [...]

På hvilket grunnlag sier Abid q. Raja dette? Det blir jo bare for dumt!

Det hele endte med at en drosjesjåfør med innvandrerbakgrunn tok ham med seg, sier advokat Abid Q. Raja til VG Nett. Fin måte å få det til å se ut som at ingen Nordmenn bryr seg.

Klart, ambulansepersonellet skulle tatt han med seg, og at de lar en skadet ligge igjen er tankeløst.

Endret av Syncronautus
Lenke til kommentar
Dette provoserer meg:

- Dette er et eksempel på helt klar institusjonell diskriminering på høyt nivå. Det er trist å si det, men det er ikke tvil om at dette handler om hudfarge. Hadde det ligget en hvit mann der som hadde tisset på seg, ville ambulansen tatt ham med, sier Raja og tilføyer: [...]

På hvilket grunnlag sier Abid q. Raja dette? Det blir jo bare for dumt!

Det hele endte med at en drosjesjåfør med innvandrerbakgrunn tok ham med seg, sier advokat Abid Q. Raja til VG Nett. Fin måte å få det til å se ut som at ingen Nordmenn bryr seg.

Klart, ambulansepersonellet skulle tatt han med seg, og at de lar en skadet ligge igjen er tankeløst.

9229019[/snapback]

Sant.. Media er flinke til å trikse med artiklene sine.. Men rasisme var det første jeg tenkte når jeg leste artiklene..

Men dette med "Drosjesjåfør med innvandrerbakgrunn" er å dra det litt langt, ja.. Her går journalisten virkelig inn for å vinkle rasisme.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er ganske enkelt;

Om det hadde vært en hvit mann som hadde blitt slått ned, og det var to MØRKE sykepleiere som hadde latt han ligge igjen... Ville det blitt nevnt noe om rasisme? Nei.

Se spoiler btw. Liten "tankevekker".

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Siden 1990 har over 100 nordmenn blitt drept av fremmede!

Det er flere falne enn kompani Linge hadde under siste verdenskrig!

Politiet hevder de har kontroll!

Til sammenlikning har nordmenn drept ÉN fremmed siden 1945!

Holmlia 27. januar 2001...

Benjamin Hermansen ble stukket til døde!

Seks dager senere går 40.000 i tog mot rasisme!

Gjerningsmennene dømmes til fengsel i 15 og 16 år!

Natt til 1. november 1998 blir Rune Berg lett offer for en gjeng av fremmed opprinnelse!

Hovedmannen var tilbake i Oslo-gatene før det var gått tre år!

Ingen gikk i tog mot rasisme...

Og Rune er ikke alene...

Lenke til kommentar

Jeg synes det er for tidlig å konkludere med rasisme i denne saken. Politiet eller ambulansepersonell hadde tydeligvis en issue med denne mannen. Det kan være at han var en "gammel kjenning" de har hatt problemer med, det kan være at han hadde tisset på seg, det kan være at han var mørkhudet, eller hva som helt som vi her på forumet ikke vet. Vedkommende var uansett kraftig skadet og uansett hvilken issue de hadde med vedkommende var det deres plikt å hjelpe ham.

Jeg synes at det er altfor mildt at de involverte bare mister jobben. De bør forfølges strafferettsling. Om det skulle gå så langt som at den skadde dør og det kunne vært forhindret om han hadde kommet raskere til sykehuset så bør både involvert politi og ambulansepersonell siktes for drap.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Jeg å er ikke sikker på dette har noe med rasisme å gjøre. Hvist ambulansepersonalet i Oslo hadde vært det så hadde de hatt problemer hver eneste dag, og jeg antar derfor vi hadde fått høre om en million lignende saker hver eneste dag. Mer sannsynlig er det som han før sa, at det er en kjenning. Eller at de bare rett å slett syntes han var ekkel. At vist han kunne reise seg opp å tisse rett foran de så var han frisk nok til å komme seg til sykehuset selv. Dårlig bedømming av dem såklart. Men jeg tror ikke det var rasistiske motiver bak.

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig dreier dette seg om en enkel feilvurdering fra ambulansepersonellet sin side. Når mannen var oppegående og begynte å pisse like i nærheten av personellet er det forståelig at de kan ha vurdert mannen som utenfor fare og ikke ville kaste bort ressurser på ham. Å begynne å skrike å hyle om rasisme med en gang virker dog fullstendig latterlig. :shrug:

Lenke til kommentar
Se spoiler btw. Liten "tankevekker".

Innvandrere er overrepresentert på voldsstatistikken, men "faktaene" dine stemmer ikke. Flere innvandrere har blitt drept av nordmenn. For eksempel Eugene Obiora som ble kvalt av politiet.

9229997[/snapback]

Men hvorfor er innvandrere overrepresenterte?

Er nok mer vold, men tror litt kan være at norsk politi lar "hvitinger" gli mellom.

Edit: sånn er det hvertfall i USA.

Eneste folka jeg har hatt "problemer" med ute på by'n, har vært etniske nordmenn.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Drit i å dra fram det idiotiske rasismekortet hver bidige gang, det har ingen effekt lenger. Jeg er iraker og har blitt så utrolig bra behandlet av både Politiet og redningsvesen (både brann og ambulansepersonell) at man skulle tro de får ekstra lønn om de er veldig snille mot oss innvandrere personlig.

Om de så sier at de ikke likte trynet på mannen, betyr det heller ikke at det er rasisme. Hender jeg heller ikke liker trynet på både nordmenn, irakere og innvandrere generelt.

Vent og se hva etterforskningen sier, så kan vi diskutere hva dette egentlig er.

Lenke til kommentar
Drit i å dra fram det idiotiske rasismekortet hver bidige gang, det har ingen effekt lenger. Jeg er iraker og har blitt så utrolig bra behandlet av både Politiet og redningsvesen (både brann og ambulansepersonell) at man skulle tro de får ekstra lønn om de er veldig snille mot oss innvandrere personlig.

Om de så sier at de ikke likte trynet på mannen, betyr det heller ikke at det er rasisme. Hender jeg heller ikke liker trynet på både nordmenn, irakere og innvandrere generelt.

Vent og se hva etterforskningen sier, så kan vi diskutere hva dette egentlig er.

9230385[/snapback]

Du kan være unntaket.

Lenke til kommentar

Først av alt vil jeg si at det ikke finnes noen omstendigheter sett i lys av hvilken skade offeret pådro seg til å unnskylde de aktuelle ambulansesjåførenes vurdering den dagen.

Uansett om det er rasisme eller gammel historie, tiss eller ikke, er det ingen unnskyldning for dems svikt i bedømmelse.

Vi i norge legger vår tillit i at AMK kan sine vurderinger rett, og at de gjør en like nøyaktig og god jobb på oss alle. I slike yrker har man lang og intens opplæring akkurat fordi man ikke har råd til å gjøre slike feil.

Nei ang. de 2 ambulansesjåførene er det nok ingen vei tilbake bak rattet slik jeg ser det. De har vist en grov uforstand i tjeneste og bør finne seg mindre avgjørende jobber.

Så bør det i kjølevannet av dette komme en granskning av hvordan hele AMK gjør sine vurderinger, for etter mange år som arbeider på en taxisentral vet jeg de gjør fatale vurderinger om å i det hele tatt sende ambulanse til tider. Hvordan man over telefon skal vurdere om du har krav på ambulanse fungerer i visse saker, men det kan slå veldig galt ut for noen desverre.

Poilitiet på stedet bør få refs for ikke å ha kjørt han selv da ambulansen nektet, men så lenge politiet i norge ikke har myndighet for å avgjøre en medisinsk vurdering over ambulansefolkene har de jo ikke så mye de skulle sagt.

Forventer vel egentlig at politiet også blir presset til å avlegge en rapport etterhvert, så da får man kanskje litt mer nyanser.(om de i det hele tatt finnes i denne saken.)

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Ja politiet kom jo før ambulansen. Hvorfor grep de ikke inn?

9228493[/snapback]

Politiet har ingen myndighet til å kommandere helsepersonell når det gjelder hva de skal gjøre eller ikke i forbindelse med skader eller medisinske vurderinger - den beslutningen er fullt og helt opp til helsepersonellet.

Ellers så er det jo helt klart at ambulansepersonellet har opptrådt grovt uforsvarlig her. Men jeg synes det blir veldig drøyt å dra paralleller til rasisme selv om enkelte grupperinger jo kommer til å melke denne saken for alt den er verdt. Hvem vet; kanskje det blir fakkeltog og greier også....

Jeg vil tro at en hviting som hadde gjort det samme (pissa på ambulansen og den ene sjåføren) nok kunne ha fått nøyaktig samme 'behandling' hvis personellet der og da vurderte det dithen at det ikke var akutt fare. At ambulanser ikke tar med seg folk bare 'fordi de er på stedet' skjer mange titalls ganger hver eneste dag i Oslo nettopp ut i fra slike vurderinger.

Endret av TheCooler
Lenke til kommentar
Mest sannsynlig dreier dette seg om en enkel feilvurdering fra ambulansepersonellet sin side. Når mannen var oppegående og begynte å pisse like i nærheten av personellet er det forståelig at de kan ha vurdert mannen som utenfor fare og ikke ville kaste bort ressurser på ham. Å begynne å skrike å hyle om rasisme med en gang virker dog fullstendig latterlig. :shrug:

9229987[/snapback]

Ambulansepersonellet undersøkte ikke mannen som var helt i ørska.

Han var heller ikke oppegående, og greide ikke å reise seg opp selv, dette fikk han hjelp til.

Han falt bakover, slo hodet i asfalten og ble liggende, sier Kohinoor.

Da politi og ambulanse kom til stedet, hadde vennene klart å stable 37-åringen på beina. Han blødde da fra nese, munn og hode. Ifølge samboeren skal ambulansepersonellet så vidt ha snakket med mannen, uten å ha gjennomført noen undersøkelser.

- Han var helt i ørska og kom i skade for å late vannet på bakhjulet på ambulansen og foten til sjåføren, som reagerte med å skrike «Du tisser på meg ditt svin! Du skal ikke inn i denne bilen». Da jeg ba om å få navnet hans, satte han seg rett i ambulansen og dro, sier Kohinoor til NTB.

Kohinoor fikk med seg samboeren i en taxi, og politiet fulgte med dem til legevakten. Der ble tilstanden hans vurdert som såpass alvorlig at han ble sendt direkte til akuttmottaket på Ullevål universitetssykehus for behandling.

Lenke til kommentar
Han var heller ikke oppegående, og greide ikke å reise seg opp selv, dette fikk han hjelp til.

9231061[/snapback]

Han var oppegående når ambulansepersonellet kom. Det er blant annet dette de vurderer ut i fra; ikke om han lå på bakken 10 minutter tidligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...