cyclo Skrevet 20. august 2007 Rapporter Del Skrevet 20. august 2007 (endret) Du mener at innvandrere som føler seg diskriminert og dårlig behandlet av det offentlige bør holde kjeft fordi det ikke er bevist at det er rasisme i hvert enkelt tilfelle de er blitt dårlig behandlet? I så fall er jeg sterkt uenig. 9321548[/snapback] Det var da voldsomt da. Jeg mener har da aldri sagt at man skal holde kjeft om man opplever rasisme. Men mange er svært flinke til å fokusere på selve rasisme-delen av en sak. Dette blir feil, når selve fokuset faktisk svekker og trekker bort hovedfokuset på saken. Husk også at svært så mange etniske nordmenn har opplevd å bli diskriminert og behandlet dårlig av det offentlige. Men så fort disse reagerer på at svært så mange uetnisk norske har fått den hjelpen de selv ikke fikk, så får vedkommende en negativ reaksjon. Hovedpoenget er at ingen skal bli behandlet dårlig eller diskriminert av det offentlige. Mange opplever likevell dette, både etniske nordmenn og mørkhudede. Videre så har jeg i denne tråden hovedsaklig fokusert på det store bildet. Denne saken er grotesk og mye kan tyde på at behandlingen Ali fikk var et utslag av fordommer hos ambulansepersonellet. Jeg har ikke sagt at ambulansepersonellet er rasister, men at de har fordommer som kanskje har påvirket arbeidet deres. Som Marianne Gullestad sier i Dagbladet Magasinets artikkel som jeg viste til i mitt forrige innlegg så kan handlinger som i sin intensjon ikke er ment rasistiske eller diskriminerende kan være det i sin konsekvens. Det utsagnet er ikke hovedsaklig ment mot denne saken, men heller innvandreres problemer i arbeidslivet, men jeg tror det er et snev av sannhet i utsagnet i denne saken også. Det jeg synes er "kvalmt" er alle som hyler om at det hyles om rasisme så fort noen antyder at vi her taler om rasisme eller diskriminering. Ifølge innvandrernes egne organisasjoner så er diskriminering, trakassering og dårlig behandling av innvandrere av det offentlige veldig vanlig, uten at det har vært noen stor sak i media. De fleste tilfeller av offentlig rasisme kommer ikke i nærheten av avisspaltene, det må drap eller grov tjenesteforsømmelse til før den slags når avisene. Det "hyles" usedvanlig lite om rasisme i Norge, alt for lite etter mitt syn. Men så lenge det finnes lite vitenskaplig dokumentasjon av dette så er det tydeligvis "hyling" om rasisme. 9321548[/snapback] Hmm. Men er det da ikke også svært mange grupper etniske nordmenn som opplever trakassering, diskriminering og dårlig behandling? Jeg har aldri sagt at rasisme ikke er et problem i Norge. Jeg har heller aldri utelukket at det kan ha skjedd noe rasistisk i denne saken. Det jeg sier er at når hovedfokuset en sak som dette dreies mot rasisme, når det ikke finnes konkrete bevis på at det er rasisme, blir feil... Rasisme får man uansett ikke bukt på ved å belyse enkeltsaker. Da må man se på hovedtrekkene i en lang rekke saker, og igjen bruke dette til skape endringer. Jeg reagerer ikke på at folk antyder at det kan være rasisme bak. Jeg reagerer på a) Folk som hardnakket påstår at det er rasisme, uten at dette er bevist og b) folk som er mer opptatt av å diskutere rasisme, enn det som er ille med selve saken. PS! Tenk over hvor mange saker det har vært i avisen de siste 3-4 årene om lignende episoder: -Folk som har blitt nektet ambulanse og fått beskjed om å ta taxi, eller "ta en paracett og ring fastlegen i morgen", og omkommet på vei til eller på sykehus. -Folk som har blitt nektet hjelp på legevakten, og senere omkommet -Folk som har måttet vente så lenge på legevakten at deres liv ikke stod til å redde. -Folk som har måttet ringe etter ambulanse og fått beskjed om at den er på vei utallige ganger uten at det er kommet ambulanse. Sammenlign disse sakene med ambulansesaken som nå stormer i media. Ganske mange likhetstrekk, selv om denne ene saken muligens er noe grovere. Hovedandelen av disse sakene som har kommet frem i media har skjedd etnisk norske folk. Er det da ikke nærliggende å tro at hovedproblemet for tiden rett og slett er for lite kapasitet, samt en generell diskriminering av personer? La meg ta et lite eksempel: Husker en del prat fra noen på en frisørsalong på Frogner da jeg bodde der. De hadde ganske mange eldre kunder, og hadde av den grunn opplevd en god del personer som fikk slag og lignende i butikken. De hadde etterhvert begynt å lyve om alderen på vedkommende da det ble ringt 113 etter at de hadde oppdaget at når det ble opplyst om at vedkommende var en eldre person brukte ambulansen konsekvent lenger tid på å nå frem. Endret 20. august 2007 av cyclo Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 20. august 2007 Rapporter Del Skrevet 20. august 2007 Det er ikke nødvendigvis tjenesteforsømmelse hvis det stemmer at han med pikken ute pissa på dem. Hvordan det? Er det en uskreven lov at man ikke skal hjelpe noen som har pisset på seg? Han pissa på AMBULANSEPERSONALET. Pikken ute. Jeg er rimelig sikker på at de skal hjelpe en person, uanseett om det er urin eller blod som blir sprutet. Hvis noen kommer frem, er tilsynelatende ruset, og tar frem pikken og pisser på beinet ditt, hva tenker du da? Er det noen du har lyst til å hjelpe? Noen som nettopp tilsynelatende har pissa på beinet ditt for å provosere deg? Dersom man ikke tåler at noen pisser på seg i ett slikt yrke, har man ingenting i det yrket å gjøre. Igjen, han pissa på AMBULANSEPERSONELLET. Nei, men du forklarte jo nettopp at han dro ut pikken selv. Etter at han hadde begynt å pisse i buksen ja. Hvor mange bevisste mennesker pisser på seg i buksen? Han fremsto som ruset. Følg med. Et vært oppegående ambulanseteam vil merke meget kjapt at pasienten har alvorlige skader for så å handle etter det. De sa han fremstod som ruset. Jeg vil tro at de vet litt bedre enn deg om hvordan slikt fungerer. De visste ikke at han hadde hjerneblødning. De sa han fremstod som ruset. Hva er jobben til et ambulanseteam når de ankommer et åsted, Pricks? De burde kunne ta noen undersøkelser før de stiller en diagnose. Men da dro han frem pikken og pissa på dem. Han fremstår som svært ruset. Nei, han fremstår overhode ikke ruset. I følge ambulansefolkene gjorde han det. Det som sjokkerte meg at de forsatt prøver å lange ut mot Ali. De klaget over at Ali brøt loven ved å tisse på seg? Nei, ved å tisse på dem. Han tok frem pikken og urinerte på ambulansefolkene. Å klager over at Ali tisset på bukksen, er som en snekker skal klage på at spikeren er for spiss... Feil. Det er som at en snekker skal klage på at noen kaster spiker etter ham. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 20. august 2007 Rapporter Del Skrevet 20. august 2007 Hvis noen kommer frem, er tilsynelatende ruset, og tar frem pikken og pisser på beinet ditt, hva tenker du da? Er det noen du har lyst til å hjelpe? Noen som nettopp tilsynelatende har pissa på beinet ditt for å provosere deg? Her er det ikke snakk om å ha lyst til å hjelpe,men at en har plikt til å hjelpe fordi det er yrket til ambulansepersonell . Om de føler ubehag/problemer så kan de tilkalle hjelp fra politi,men IKKE forlate en skadet mann . Lenke til kommentar
lain Skrevet 20. august 2007 Rapporter Del Skrevet 20. august 2007 Her gir Pricks dere et godt råd, husk alltid å tømme blæra FØR dere blir skadet, ellers kan dere få urin på andre, og dermed bli nektet hjelp. Fin holdning dere, stå på! Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 20. august 2007 Rapporter Del Skrevet 20. august 2007 Hvis noen kommer frem, er tilsynelatende ruset, og tar frem pikken og pisser på beinet ditt, hva tenker du da? Er det noen du har lyst til å hjelpe? Noen som nettopp tilsynelatende har pissa på beinet ditt for å provosere deg? Her er det ikke snakk om å ha lyst til å hjelpe,men at en har plikt til å hjelpe fordi det er yrket til ambulansepersonell . Om de føler ubehag/problemer så kan de tilkalle hjelp fra politi,men IKKE forlate en skadet mann . 9322802[/snapback] De kan nok helt sikkert forlate en skadet person dersom deres eget liv eller helse er i fare, for deretter å komme tilbake når/om politiet har fått kontroll på situasjonen. Men i denne saken så var jo politiet allerede på stedet, og hadde tydeligvis ganske god kontroll på situasjonen. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 20. august 2007 Rapporter Del Skrevet 20. august 2007 Hvis noen kommer frem, er tilsynelatende ruset, og tar frem pikken og pisser på beinet ditt, hva tenker du da? Er det noen du har lyst til å hjelpe? Noen som nettopp tilsynelatende har pissa på beinet ditt for å provosere deg? Her er det ikke snakk om å ha lyst til å hjelpe,men at en har plikt til å hjelpe fordi det er yrket til ambulansepersonell . Hvis vedkommende fremstår som ruset og at han pisser på en bare for å provosere (med pikken ute og alt), så er det lett å skjønne at de ikke gidder bruke mer tid der. Her gir Pricks dere et godt råd, husk alltid å tømme blæra FØR dere blir skadet, ellers kan dere få urin på andre, og dermed bli nektet hjelp. Det er ikke snakk om å "få urin på andre". Han dro ut pikken og pissa på beinet til den ene ambulansesjåføren. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 20. august 2007 Rapporter Del Skrevet 20. august 2007 Det er ikke snakk om å "få urin på andre". Han dro ut pikken og pissa på beinet til den ene ambulansesjåføren. 9322879[/snapback] Hvordan vet du nøyaktig hvordan det skjedde? La oss si at det hypotetisk var slik det faktisk foregikk, hva så? Om offeret var ruset, tilbakestående, seksuellt avvikende eller besatt av demoner - har han ikke like stor rett til behandling uansett - så lenge han ikke er en trussel for ambulansepersonellet? Sjansen er jo fremdeles nøyaktig like stor for at han kunne ha pådratt seg en skade. Ambulansepersonell og lignende kan ikke velge seg ut pasienter. Det er jo ett av grunnprinsippene i en slik jobb. Lenke til kommentar
BumperSticker Skrevet 20. august 2007 Rapporter Del Skrevet 20. august 2007 en venninne av meg ble nektet ambulanse en gang fordi hun for mange år siden hadde tilkalt ambulanse da hun var skikkelig dårlig. På sykehuset fant de ut at det ikke var noe alvorlig allikavel. Dermed ble hun lagt i en database, og ble nektet ambulanse nå i sommer (da var det skikkelig alvorlig, en blodåre hadde sprukket i magesekken, og hun holdt på å blø ihjel) så skal du tilkalle amblanse, så bør du nesten ligge for døden (ja, dette var off topic, sorry) Lenke til kommentar
Vice Skrevet 20. august 2007 Rapporter Del Skrevet 20. august 2007 (endret) Det er ikke snakk om å "få urin på andre". Han dro ut pikken og pissa på beinet til den ene ambulansesjåføren. 9322879[/snapback] Hvordan vet du nøyaktig hvordan det skjedde? La oss si at det hypotetisk var slik det faktisk foregikk, hva så? Om offeret var ruset, tilbakestående, seksuellt avvikende eller besatt av demoner - har han ikke like stor rett til behandling uansett - så lenge han ikke er en trussel for ambulansepersonellet? Sjansen er jo fremdeles nøyaktig like stor for at han kunne ha pådratt seg en skade. 9324589[/snapback] Som du selv nevner, om personellet føler seg truet er de nok neppe forpliktet til å ta med seg personen. At de kan ha oppfattet situasjonen som truende om de trodde en kanon-rusa gærning stod og pisset på dem med vilje, er faktisk forståelig. å skal du tilkalle amblanse, så bør du nesten ligge for døden(ja, dette var off topic, sorry) Tja offtopic ikke nødvendigvis. Det viser at siling/diskriminering foregår men at det ikke automatisk ligger noe rasistisk bak slik noen tror/hevder. Endret 20. august 2007 av Vice Lenke til kommentar
Kasparov Skrevet 20. august 2007 Rapporter Del Skrevet 20. august 2007 Jeg mener dette enten var ren rasisme, eller ren dumskap fra ambulansepersonalet. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 20. august 2007 Rapporter Del Skrevet 20. august 2007 Jeg mener dette enten var ren rasisme, eller ren dumskap fra ambulansepersonalet. 9324730[/snapback] Har du fått med deg noe som helst? Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 20. august 2007 Rapporter Del Skrevet 20. august 2007 Jeg mener at det er best å la være å lese tråder, og bare gjøre seg opp en mening så snart som mulig, uten å ta hensyn til eventuelle nye momenter som kommer til i løpet av sakens gang Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 20. august 2007 Rapporter Del Skrevet 20. august 2007 Hvis vedkommende fremstår som ruset og at han pisser på en bare for å provosere (med pikken ute og alt), så er det lett å skjønne at de ikke gidder bruke mer tid der. Hvor har du dette fra? Jeg betviler sterkt at han var i stand til å provosere .Mannen var etter det jeg forstår ikke ruset,men skadet etter slag fra en annen person og etter de bilder som var vist i nyhetene var han jo blodig og fæl. Om han så pisset på noen så er det jo slettes ikke sikkert han visste det selv engang. Så nei Pricks det forsvarer uansett ikke helsepersonells plikt til å hjelpe uansett hvor ubehagelig situasjonen kan være . Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 20. august 2007 Rapporter Del Skrevet 20. august 2007 Hvis vedkommende fremstår som ruset og at han pisser på en bare for å provosere (med pikken ute og alt), så er det lett å skjønne at de ikke gidder bruke mer tid der. Hvor har du dette fra? Ambulansesjåførenes forklaring. Han fremstod som ruset, og tisset på den ene ambulansesjåføren. Jeg betviler sterkt at han var i stand til å provosere Men kanskje han fremstod slik for den han urinerte på. Mannen var etter det jeg forstår ikke ruset,men skadet etter slag fra en annen person og etter de bilder som var vist i nyhetene var han jo blodig og fæl. Om han så pisset på noen så er det jo slettes ikke sikkert han visste det selv engang. Men han hadde penis ute og urinerte på noen. Så nei Pricks det forsvarer uansett ikke helsepersonells plikt til å hjelpe uansett hvor ubehagelig situasjonen kan være . 9324876[/snapback] De plikter ikke å hjelpe hvis vedkommende bare er ruset og tisser på dem for å provosere. Hvilket er det han fremstod som, skal man tro det som har kommet frem nå de siste dagene. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 20. august 2007 Rapporter Del Skrevet 20. august 2007 (endret) Men han hadde penis ute og urinerte på noen. Så om man er så omtåket etter å ha blitt slått ned og like før en går i koma at en tar ut penis og pisser på noens fot så har en ikke krav på hjelp?? Da er det greit at ambulansefolk nekter å gjøre jobben sin ?? nei tror ikke det De plikter ikke å hjelpe hvis vedkommende bare er ruset og tisser på dem for å provosere. Hvilket er det han fremstod som, skal man tro det som har kommet frem nå de siste dagene. Om han fremstod slik (noe vi ikke vet sikkert) så er det alikevel ingen grunn til å nekte personen hjelp, er en i tvil så tilkaller en politiet for assistanse og får vedkommende på legevakta, for det er leger som er kompetente til å avgjøre helsetilstanden til en person, ikke ambulansepersonalet . Endret 20. august 2007 av Snekker`n Lenke til kommentar
Vice Skrevet 20. august 2007 Rapporter Del Skrevet 20. august 2007 Så om man er så omtåket etter å ha blitt slått ned og like før en går i koma at en tar ut penis og pisser på noens fot så har en ikke krav på hjelp??Da er det greit at ambulansefolk nekter å gjøre jobben sin ?? nei tror ikke det 9325098[/snapback] Om man fremstår som en rusa person slik personellet hevder, så ja. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 20. august 2007 Rapporter Del Skrevet 20. august 2007 Så om man er så omtåket etter å ha blitt slått ned og like før en går i koma at en tar ut penis og pisser på noens fot så har en ikke krav på hjelp??Da er det greit at ambulansefolk nekter å gjøre jobben sin ?? nei tror ikke det 9325098[/snapback] Om man fremstår som en rusa person slik personellet hevder, så ja. 9325127[/snapback] Nei ,er det tvil så skal som sagt kyndige folk tilkalles for å avgjøre dette, en kan ikke bare forlate en person, i tillegg blødde jo personen fra munn/nese og vistnok fra hodet etter tv bildene å dømme, dette i seg selv er grunn nok til å reagere. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 20. august 2007 Rapporter Del Skrevet 20. august 2007 (endret) Nei ,er det tvil så skal som sagt kyndige folk tilkalles for å avgjøre dette, en kan ikke bare forlate en person, i tillegg blødde jo personen fra munn/nese og vistnok fra hodet etter tv bildene å dømme, dette i seg selv er grunn nok til å reagere. 9325157[/snapback] Tviler meget sterkt på om personellet er påkrevd å vente på stedet dersom de føler seg truet. Rusa personer kan fint blø fra nese/munn uten at de er alvorlig skadet og fortsatt fremstå som svært truende. Men uansett dersom de følte seg truet kreves det neppe at de skal verken undersøke eller hjelpe vedkommende. Endret 20. august 2007 av Vice Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 20. august 2007 Rapporter Del Skrevet 20. august 2007 Som du selv nevner, om personellet føler seg truet er de nok neppe forpliktet til å ta med seg personen. At de kan ha oppfattet situasjonen som truende om de trodde en kanon-rusa gærning stod og pisset på dem med vilje, er faktisk forståelig. 9324719[/snapback] Det blir søkt å komme med et sånt argument så langt ute i diskusjonen. Dette har jo blitt avkreftet for lenge siden. De etterlot ham jo ikke fordi de følte seg truet. De etterlot ham - som det er bekreftet i politirapporten - "fordi han kunne stå oppreist". Politiet på plass, og offeret oppførte seg aldri truende overfor noen som helst. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 20. august 2007 Rapporter Del Skrevet 20. august 2007 Politiet på plass, og offeret oppførte seg aldri truende overfor noen som helst. 9325320[/snapback] Ahh, jeg ser du igjen har "glemt" følgende: Han urinerte på personellet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå