Gå til innhold

Mann slått ned - Ambulansen lot han ligge


Anbefalte innlegg

Uskyldig til motsatte bevist?

 

Kan du være så grei å utdype hva du mener med diskriminerende? Hvis man drar den veldig langt vill jo enhver prioritering være en diskriminering...

9317100[/snapback]

 

Diskriminering vil i dette tilfellet si at han ble behandlet annerledes basert på kriterier som normalt ikke skal være avgjørende. Altså fikk han ikke den behandlingen man normalt ville fått.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skulle gjerne likt å se noen tall på dette?

Poenget mitt er heller ikke at det ikke finnes tilfeller av rasisme i det offentlige, poenget mitt er at man ikke bør skrike etter rasisme hver gang det er innblandet personer med utenlandsk opprinnelse ;)

9317950[/snapback]

 

Det er da også svært lite sannsynlig at det hevdes rasisme hver gang det er hendelser med personer av utenlandsk opprinnelse.

 

Jeg skulle gjerne likt å se noen tall på dette?

Lenke til kommentar

Rasisme eller ikke.

 

Som nevnt tidligere er ansatte i disse yrkene pålagt ved lov å hjelpe mennesker i nød. Uniform eller ikke.

En sykepleier for å ta et eksempel, kan ikke gå forbi en som tydelig har alvorlige akutte helseplager selv om hun ikke er på jobb.

Da kan hun straffeforfølges for dette.

Dette gjelder ikke for privatpersoner utenfor disse yrkene.

Samme som nevnt tidligere i tråden er en militær pliktig til å hjelpe en såret, venn eller fiende. Dette er noe som følger med i disse yrkene, og noe alle som velger disse er fullstendig klar over.

 

Amb.folka forlot en hardt skadd mann som faktisk var i livsfare, og spørsmålet de nå må svare på er hvorfor de gjorde akkurat dette.

Jeg håper de holder på forklaringen vi har sett i media når de skal svare for SEFO og de andre gransknigsgruppene, for da kan vi i det minste være helt trygge på at de aldri kjører noen ambulanse igjen, eller jobber i helsevesenet som en helhet.

Han ene kan se langt etter sin stilling i det norske forsvaret også om jeg ikke tar feil.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Rasisme eller ikke.

 

Som nevnt tidligere er ansatte i disse yrkene pålagt ved lov å hjelpe mennesker i nød. Uniform eller ikke.

En sykepleier for å ta et eksempel, kan ikke gå forbi en som tydelig har alvorlige akutte helseplager selv om hun ikke er på jobb.

Da kan hun straffeforfølges for dette.

Dette gjelder ikke for privatpersoner utenfor disse yrkene.

Samme som nevnt tidligere i tråden er en militær pliktig til å hjelpe en såret, venn eller fiende. Dette er noe som følger med i disse yrkene, og noe alle som velger disse er fullstendig klar over.

 

Amb.folka forlot en hardt skadd mann som faktisk var i livsfare, og spørsmålet de nå må svare på er hvorfor de gjorde akkurat dette.

Jeg håper de holder på forklaringen vi har sett i media når de skal svare for SEFO og de andre gransknigsgruppene, for da kan vi i det minste være helt trygge på at de aldri kjører noen ambulanse igjen, eller jobber i helsevesenet som en helhet.

Han ene kan se langt etter sin stilling i det norske forsvaret også om jeg ikke tar feil.

9318802[/snapback]

Akkurat det jeg ville fram til, fullstendig enig :yes:

Lenke til kommentar

Jeg begynner å bli kraftig provosert av enkelte mennesker her inne.

 

Det finnes et par stk. som er så ivrig opptatt av å få banket gjennom at dette er rasisme at jeg rett og slett blir kvalm. I tillegg finnes det en god del som er opptatt av å forsvare disse menneskene som hevder det er rasisme, ikke fullt så ille men ille nok.

 

Se på saken:

 

1) Det finnes ikke et fnugg av bevis for at det har skjedd noe rasistisk i denne saken.

2) Det finnes sterke indikasjoner på at det har skjedd en grov tjenesteforsømmelse.

 

Hver gang "rasismehylekoret" setter i gang, ledet ann av et par stykker her, er dere faktisk med på å svekke offerets sak. Hver gang noen begynner å sutre om rasisme, vekker dere følelser hos folk om at vi er så lei av at mørkhudede som opplever noe uheldig drar frem rasismekortet. Og det svekker faktisk offerets sak.

 

Så slutt å sutre og hyle om rasisme, og heller konsentrer dere om det som faktisk er viktig nemlig at ambulansesjåførene med stor sannsynlighet har brutt loven og gjort seg skyldige i grov tjenesteforsømmelse.

 

Som sagt hver gang et offer, offerets venner, media eller andre drar frem rasismekortet i en sak hvor det ikke finnes noe konkret grunnlag for å hevde rasisme er han/henne/dem med på å svekke saken, og miste troverdighet i manges øyne.

Lenke til kommentar

Rasime eller ikke, en ting er iallefall klart og det er at dette er grov tjenesteforsømmelse.

Når så det er sagt må jeg si at jeg faktisk er enda mere skremt over hvordan folk takler dette, for hvor idiotisk går det ann å bli når en feks begynner å hetse andre ambulansfolk, hindre ambulanser å komme fram osv osv .

Dette gjøres av folk som roper høyt om hvor ille det var det som skjedde,men hvor ille er det ikke det de gjør, nemmelig utsetter andre for livsfare, hindrer ambulanser i å nåå frem i tide :no::no::no:

Lenke til kommentar
Det finnes et par stk. som er så ivrig opptatt av å få banket gjennom at dette er rasisme at jeg rett og slett blir kvalm. I tillegg finnes det en god del som er opptatt av å forsvare disse menneskene som hevder det er rasisme, ikke fullt så ille men ille nok.

9319204[/snapback]

 

 

Hvis det er meg du sikter til så må jeg understreke at jeg ikke påstår at dette er rasisme, det er bare å les over innleggene mine.

 

Det jeg sier er at vi kan jo ikke se borti fra dette å ikke tenke på det i det hele tatt, det blir jo heeelt feil andre veien igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg begynner å bli kraftig provosert av enkelte mennesker her inne.

 

Det finnes et par stk. som er så ivrig opptatt av å få banket gjennom at dette er rasisme at jeg rett og slett blir kvalm. I tillegg finnes det en god del som er opptatt av å forsvare disse menneskene som hevder det er rasisme, ikke fullt så ille men ille nok.

 

Se på saken:

 

1) Det finnes ikke et fnugg av bevis for at det har skjedd noe rasistisk i denne saken.

2) Det finnes sterke indikasjoner på at det har skjedd en grov tjenesteforsømmelse.

 

Hver gang "rasismehylekoret" setter i gang, ledet ann av et par stykker her, er dere faktisk med på å svekke offerets sak. Hver gang noen begynner å sutre om rasisme, vekker dere følelser hos folk om at vi er så lei av at mørkhudede som opplever noe uheldig drar frem rasismekortet. Og det svekker faktisk offerets sak.

 

Så slutt å sutre og hyle om rasisme, og heller konsentrer dere om det som faktisk er viktig nemlig at ambulansesjåførene med stor sannsynlighet har brutt loven og gjort seg skyldige i grov tjenesteforsømmelse.

 

Som sagt hver gang et offer, offerets venner, media eller andre drar frem rasismekortet i en sak hvor det ikke finnes noe konkret grunnlag for å hevde rasisme er han/henne/dem med på å svekke saken, og miste troverdighet i manges øyne.

9319204[/snapback]

 

Jeg bumper denne, fordi det er etter min mening det beste som er skrevet til nå. :thumbup:

 

Så joiner jeg hylekoret som forarges over idiotene som saboterer ambulansetjenesten.

:)

Lenke til kommentar
Det finnes et par stk. som er så ivrig opptatt av å få banket gjennom at dette er rasisme at jeg rett og slett blir kvalm. I tillegg finnes det en god del som er opptatt av å forsvare disse menneskene som hevder det er rasisme, ikke fullt så ille men ille nok.

9319204[/snapback]

 

 

Hvis det er meg du sikter til så må jeg understreke at jeg ikke påstår at dette er rasisme, det er bare å les over innleggene mine.

 

Det jeg sier er at vi kan jo ikke se borti fra dette å ikke tenke på det i det hele tatt, det blir jo heeelt feil andre veien igjen.

9319721[/snapback]

Var ikke deg i hovedsak jeg siktet til. Men jeg ser jo at du har endel innlegg som går på dette med spekulasjoner rundt rasisme i denne saken.

 

Jeg antar du leste resten av innlegget mitt også? Uansett. Jeg mener ikke at man ikke tenker på evt. rasisme i denne saken. Det jeg mener er at det å drive å spekulere i det nå og ikke minst klage over det rasistiske i denne saken til hele verden på dette tidspunktet blir veldig feil. Som jeg skrev, hver gang noen hyler om rasisme, eller spekulerer om rasisme i denne saken, så svekker dere faktisk saken.

 

Etter at saken er ferdig og de innvolverte er (forhåpentligvis) dømt, da kan man begynne å spekulere i rasisme. Se på trender hos ambulansesjåførene det gjelder, evt. ambulasesjåførene i Oslo under ett. Se på om det har skjedd lignende saker, etc., etc.

 

Inntil det faktisk foreligger en konklusjon i denne saken, så er faktisk rasisme/ikke rasisme totalt irrelevant. Saken i seg selv er like alvorlig uansett om man kan innblande rasisme eller ikke. At det evt. skulle ligge rasisme til grunn for det som skjedde, blir ikke relevant før man faktisk har kommet til en konklusjon.

Lenke til kommentar
Jeg bumper denne, fordi det er etter min mening det beste som er skrevet til nå. :thumbup:

9319732[/snapback]

Takk for støtten :) Godt å høre at noen er enig med meg.

 

Jeg synes det er en forferdelig ting når media og samfunnet henger seg opp i feil side av en sak, og dermed svekker saken.

Lenke til kommentar
Etter at saken er ferdig og de innvolverte er (forhåpentligvis) dømt, da kan man begynne å spekulere i rasisme. Se på trender hos ambulansesjåførene det gjelder, evt. ambulasesjåførene i Oslo under ett. Se på om det har skjedd lignende saker, etc., etc

9321168[/snapback]

 

 

Det er vel der jeg er uenig med deg, det må gå an å spekulere i rasisme uten å ha forhåndsdømt allerede, akkurat på samme måte som vi spekulerer i tjenesteforsømmelsen.

 

Det du mener er jo at de involverte i ambulansesaken må gjennom flere rettsaker, først for tjenesteforsømmelse deretter for rasismeanklager dersom det er grunnlag for dette.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Det er vel der jeg er uenig med deg, det må gå an å spekulere i rasisme uten å ha forhåndsdømt allerede, akkurat på samme måte som vi spekulerer i tjenesteforsømmelsen.

9321197[/snapback]

Du må spekulere så mye du vil. Det jeg sier er at hver gang man spekulerer/hyler om dette offentlig så er man med på å ta bort fokus fra sakens kjerne, nemlig at en mann som trengte hjelp ikke fikk hjelpen han trengte.

Det du mener er jo at de involverte i ambulansesaken må gjennom flere rettsaker, først for tjenesteforsømmelse deretter for rasismeanklager dersom det er grunnlag for dette.

9321197[/snapback]

Nei. De vil uansett bli dømt for tjenesteforsømmelse dersom de blir dømt for noe. At det ligger rasisme bak denne tjenesteforsømmelsen er mindre viktig.

 

For å si det slik: Dersom du skyter naboen i hodet og du blir etterforsket for forsettelig drap, spiller det liten rolle om du skøyt han fordi han var mørkhudet eller om du skøyt han fordi du ikke likte måten han så på kona di. Forskjellige motiv men akkurat samme handling, og så lenge motivet ikke gir formildende omstendigheter så har motivet ikke noe å si.

 

Om det dessuten skulle vise seg at det faktisk er rasisme som ligger bak ambulansesaken hjelper det slikt og ingenting med en rettssak. Det er holdningsskapende arbeid innad i ambulansetjenesten som må til.

 

Som sagt, slik saken står i dag spiller det overfor ambulansebetjentene ingen rolle om de ikke hjalp personen fordi han var mørkhudet, fordi han tisset på dem, evt. andre grunner. Dette selvsagt med unntak av at det foreligger formildende omstendigheter, og det kan jeg ikke på noen som helst måte se at det gjør i dag.

Lenke til kommentar

Du mener at innvandrere som føler seg diskriminert og dårlig behandlet av det offentlige bør holde kjeft fordi det ikke er bevist at det er rasisme i hvert enkelt tilfelle de er blitt dårlig behandlet? I så fall er jeg sterkt uenig.

 

Videre så har jeg i denne tråden hovedsaklig fokusert på det store bildet. Denne saken er grotesk og mye kan tyde på at behandlingen Ali fikk var et utslag av fordommer hos ambulansepersonellet. Jeg har ikke sagt at ambulansepersonellet er rasister, men at de har fordommer som kanskje har påvirket arbeidet deres. Som Marianne Gullestad sier i Dagbladet Magasinets artikkel som jeg viste til i mitt forrige innlegg så kan handlinger som i sin intensjon ikke er ment rasistiske eller diskriminerende kan være det i sin konsekvens. Det utsagnet er ikke hovedsaklig ment mot denne saken, men heller innvandreres problemer i arbeidslivet, men jeg tror det er et snev av sannhet i utsagnet i denne saken også.

 

Det jeg synes er "kvalmt" er alle som hyler om at det hyles om rasisme så fort noen antyder at vi her taler om rasisme eller diskriminering. Ifølge innvandrernes egne organisasjoner så er diskriminering, trakassering og dårlig behandling av innvandrere av det offentlige veldig vanlig, uten at det har vært noen stor sak i media. De fleste tilfeller av offentlig rasisme kommer ikke i nærheten av avisspaltene, det må drap eller grov tjenesteforsømmelse til før den slags når avisene. Det "hyles" usedvanlig lite om rasisme i Norge, alt for lite etter mitt syn. Men så lenge det finnes lite vitenskaplig dokumentasjon av dette så er det tydeligvis "hyling" om rasisme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...