Rata101 Skrevet 19. august 2007 Rapporter Del Skrevet 19. august 2007 At ambulansepersonellets oppførsel var rasistisk er vanskelig å avgjøre med sikkerhet, men at diskriminering kom i veien for deres evne til å oppføre seg profesjonellt er ganske tydelig. Syke/skadde mennesker mister kontroll over mentale og kroppslige funksjoner. Dette er helt normalt. Det som derimot er unormalt er ambulansepersonellets oppførsel. Hvis avgjørelsene deres ikke var påvirket av diskriminering i dette tilfellet, så vil det tilsi at de har operert like uprofesjonellt i alle andre utrykninger de har hatt tidligere, og da ville de høyst sannsynlig vært sparket for lenge siden. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 19. august 2007 Rapporter Del Skrevet 19. august 2007 (endret) Hvis avgjørelsene deres ikke var påvirket av diskriminering i dette tilfellet, så vil det tilsi at de har operert like uprofesjonellt i alle andre utrykninger de har hatt tidligere, og da ville de høyst sannsynlig vært sparket for lenge siden. 9313340[/snapback] Det som sjokkerte meg at de forsatt prøver å lange ut mot Ali. De klaget over at Ali brøt loven ved å tisse på seg? Maken til dritt skal man ser lenge etter! Ikke nok med at de prøver å gravet et større hull for seg selv, men også å "spesifisere" deres inkompentanse for yrket sitt. Etter mitt syn: Har disse to tullingene, vist tydelig både diskriminering/rasisme og inkompentase for redningsyrker; faglig og moralsk. Kanskje det mest beskymrende er at de har støtter fra deres kolleger.. Jeg lure på om de er på samme nivå? :fear: Å klager over at Ali tisset på bukksen, er som en snekker skal klage på at spikeren er for spiss... (Ikke for å si at det er det tydeligste symptomet for hjerneskader) Nei folkens! Er du farget og trenger dere akutthjelp? Ring Taxi! De kjøre deg iallfall til sykehuset... Endret 19. august 2007 av Vaio Lenke til kommentar
Vice Skrevet 19. august 2007 Rapporter Del Skrevet 19. august 2007 Tror grunnen til at mange blir provosert er at du ikke virker interessert i å diskutere hva som er galt eller rett gjort i denne aktuelle situasjonen, men nesten sykelig opptatt av å forsvare at det ikke er snakk om rasisme.Selv jeg som til dels er enig i dine argumenter, er jeg og mange oppgitt over din manglende evne til å legge fram saken på en fullstendig måte, og som de fleste andre ta avstand fra visse ting som skjedde i parken. Tiss er jo en ting, og at det liksom er skjedd med vilje blir enda teitere sett i lys av skadene han fikk. At du fortsatt drar opp dette argumentet er jo med på å svekke din seriøsitet for ganske mange av oss. Tror rett og slett mange tror du mener at ingenting feil ble gjort i parken, og det skjønner jeg provoserer mange. Selv tviler jeg på du mener boka ble fulgt, og at du selv ser at endel alvorlige og mulig straffbare hendelser skjedde i parken. 9310538[/snapback] Tvert imot. Jeg drar frem et svært viktig argument som "tilfeldigvis" rasisme-hylekoret "glemmer" å ta med i sin beskrivelse av situasjonen. Nettopp av den grunn at det fullstendig torpederer hele rasisme opplegget deres. Nå har det også vist seg tydelig i ettertid at nettopp dette argumentet var grunnen til at vedkommende ble forlatt. Så da kan man jo spørre: Hvem er det egentlig som ikke legger fram saken på en fullstendig måte? At enkelte mener at argumenter som ikke passer inn i deres verden er med på å svekke noens seriøsitet sier vel det meste om disse personene. Folk får selvsagt tro hva de vil men når man kommer med ville utsagn, uten særlig rot i hva som har skjedd, må de tåle å få servert bevis som avkrefter det de selv mener/tror. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 19. august 2007 Rapporter Del Skrevet 19. august 2007 (endret) Tvert imot. Jeg drar frem et svært viktig argument som "tilfeldigvis" rasisme-hylekoret "glemmer" å ta med i sin beskrivelse av situasjonen. Situasjonen, ble beskrevet av alle vitner på stedet, som diskriminerende og rasistisk. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=195125, I videoen kan du høre at en mann kommer til stedet og spør hva som har skjedd. Deretter utbryter han «Burde ikke denne mannen være på sykehus?» - Da forsto jeg at jeg ikke kunne stå der å filme, jeg måtte forsøke å hjelpe til, sier Drefvelin. Hun ringte 113 i håp om at de kunne sende en ny ambulanse som kunne hente Ali. - De sa at det allerede hadde vært en ambulanse på stedet og at jeg måtte stole på deres medisinske vurdering av pasienten. Akkurat da var jeg så sur at jeg sa akkurat hva jeg mente om saken: At det virket som avgjørelsen var rasistisk motivert, sier hun. Når saken er så innlysende, og at så mangen vitneutsagn taler mot saken. Da må "personen" som prøver å stigmatisere historien til en "ikke rasistisk motiv", være en rasist selv. Jeg ser ingen andre grunner til et slik motiv. Akkurat som Nynazistene mener at holocaust aldri eksisterte. edit: leif her og der.. Endret 19. august 2007 av Vaio Lenke til kommentar
Vice Skrevet 19. august 2007 Rapporter Del Skrevet 19. august 2007 Tvert imot. Jeg drar frem et svært viktig argument som "tilfeldigvis" rasisme-hylekoret "glemmer" å ta med i sin beskrivelse av situasjonen. Situasjonen, ble er beskrevet av alle vitner på stedet, som diskriminerende og rasistisk. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=195125, Så fortell oss da hvilke bevis som tilser at dette var rasistisk? Merk deg ordet bevis. Om du ikke vet hva det betyr så slå det opp. Om du heller ikke vet hva rasistisk betyr så slå det opp også. Eller bevis, hva skal man med det? Hyl heller rasisme, det er mye lettere! - De sa at det allerede hadde vært en ambulanse på stedet og at jeg måtte stole på deres medisinske vurdering av pasienten. Akkurat da var jeg så sur at jeg sa akkurat hva jeg mente om saken: At det virket som avgjørelsen var rasistisk motivert, sier hun.[/i] Oisann, ser du det små ordene i begynnelsen av setningen: "det virket som"? Finn ut hva de betyr før du prøver deg med slike utsagn. Når saken er så innlysende, og at så mangen vitneutsagn taler mot saken.Da må "personen" som prøver å stigmatisere historien til en "ikke rasistisk motiv", være en rasist selv. Jeg ser ingen andre grunner til et slik motiv. Ahh ja selvfølgelig, Siden noen trodde det var rasisme det dreide seg om så er det selvsagt slik. Spiller ingen rolle at det ikke finnes fnugg av bevis for det. Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 19. august 2007 Rapporter Del Skrevet 19. august 2007 Enig med Vice i den saken her. Så fort en mørkhudet person blir utsatt for noe, er det rasisme. Tjenesteforsømmelse er det ingen tvil om at det var, men jeg ser ingen grunn til at det skal kalles rasisme. Hadde det vært omvendt(hvit mann/fargede leger), hadde situasjonen blitt avfeid som uhell. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 19. august 2007 Rapporter Del Skrevet 19. august 2007 Nei, tsist hele saken. At noen driter seg ut på jobb og antagelighvis lar sinne ta overhånd når noen tisser på dem er synd. At rasismebeskyldningene hagler så fort er rett og slett bare tragisk. Jeg, og jeg håper mange med meg, begynner snart å mistro hver eneste rasismesak på grunn av slike hendelser. Tror nesten ikke jeg tør forsvare meg hvis jeg blir forsøkt ranet av en mørkhudet/solbrun person, vinner jeg blir jeg jo bare en rasist... Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 19. august 2007 Rapporter Del Skrevet 19. august 2007 (endret) Slutt å sutre, dette hadde vært en stor mediesak uansett offerets etniske opprinnelse. Endret 19. august 2007 av Rata101 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 19. august 2007 Rapporter Del Skrevet 19. august 2007 Man kan jo spørre seg hva som er mest sutring da: Å grine rasisme hver gang det skjer noe med en mørkhudet person eller å reagere på nettop dette og heller kritisere ambulansemannen for det som faktisk er tilfelle. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 19. august 2007 Rapporter Del Skrevet 19. august 2007 Saken er at de som mener det ikke er rasisme, kunne ikke engang svare på hvorfor ord blir slengt? Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 19. august 2007 Rapporter Del Skrevet 19. august 2007 Nå ble setningsstillingen litt rar der men kan du ikke begynne med å si meg hvilket ord du tenker på? Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 19. august 2007 Rapporter Del Skrevet 19. august 2007 Å si at det blir grint rasisme hver gang det skjer noe med en mørkhudet har ingen grobunn i virkeligheten. Bevis? Personlig har jeg ikke beklaget meg over hverken rasisme eller antirasisme i denne tråden. Men, i denne tråden er det definitivt de som reagerer på "griningen" som har hylt lengst og mest. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 19. august 2007 Rapporter Del Skrevet 19. august 2007 At det blir grint hver gang var kanskje litt usakelig av meg, er vell objektivt men liten tvil, fra min side, om at det blir brukt for ofte og dermed mister sin styrke. Ellers må jeg bare si som tidligere: ubegrunnede rasismeanklager som her ødelegger utrolig mye for alle innvolvert. Ambulansepersonellet har åpenbart ikke gjort jobben sin men ingenting annet enn at en innvolvert var mørkhudet tilsier at dette er rasisme og da blir det rett og slett for drøyt Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 19. august 2007 Rapporter Del Skrevet 19. august 2007 Man skal ikke være forsiktig med å rope ulv,ulv(eller hvordan det ordtaket lyder). Det nytter ikke å skrike rasisme hver gang, uten håndfaste bevis! Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 19. august 2007 Rapporter Del Skrevet 19. august 2007 Man trenger strengt tatt ikke håndfaste bevis, så lenge det ikke er snakk om en offentlig granskning, men det hjelper. Selv om jeg ikke vil gå til skrittet å anklage ambulansepersonellet for rasisme, så kan jeg se flere gode grunner til at de kan mistenkes for rasisme. Som tidligere nevnt, så var ambulanseteamets oppførsel diskriminerende. Og sett ut ifra de mulige motivene for diskriminering, så er rasisme en sterk kandidat. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 19. august 2007 Rapporter Del Skrevet 19. august 2007 Uskyldig til motsatte bevist? Kan du være så grei å utdype hva du mener med diskriminerende? Hvis man drar den veldig langt vill jo enhver prioritering være en diskriminering... Lenke til kommentar
Vice Skrevet 19. august 2007 Rapporter Del Skrevet 19. august 2007 Saken er at de som mener det ikke er rasisme, kunne ikke engang svare på hvorfor ord blir slengt? 9316520[/snapback] Har du ekstreme vansker med å lese? Det har vært nevnt FLERE ganger gjennom tråden. Om du har vansker med å lese/forstå det som står så si fra slik at vi vet hvor vi har deg. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 19. august 2007 Rapporter Del Skrevet 19. august 2007 Man skal ikke være forsiktig med å rope ulv,ulv(eller hvordan det ordtaket lyder). Det nytter ikke å skrike rasisme hver gang, uten håndfaste bevis! 9316629[/snapback] Rasisme er vanskelig å påvise i hvert enkelt tilfelle. F.eks. så har man historien om innvandreren som kjøpte seg en dyr sykkel og ble stoppet av politiet 17 ganger på en måned for "rutinekontroll", svarte blir stoppet oftere av politiet i "rutinekontroller", svarte blir oftere utsatt for dårlig behandling av offentlige tjenestemenn, svarte har vanskeligere for å komme seg inn i arbeidsmarkedet. I hvert enkelt tilfelle er det vanskelig å påvise noen rasisme, men når du blir stoppet 17 ganger den måneden du får deg ny sykkel så sier det seg selv at det ikke er tilfeldig. Mye mulig ambulansepersonellet ikke hadde til hensikt å opptre rasistisk eller diskriminerende, men i praksis så stiller handlingen deres seg inn i et mønster hvor svarte blir diskriminert av det offentlig. Nå er det heldigvis satt ned et utvalg som skal se på dette, så kanskje vi kan få noen tall på bordet. Ellers så har Dagbladet Magasinets nettredaksjon en interessant dokumentarartikkel ute nå: http://www.dagbladet.no/magasinet/2007/08/10/508499.html Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 19. august 2007 Rapporter Del Skrevet 19. august 2007 Man skal ikke være forsiktig med å rope ulv,ulv(eller hvordan det ordtaket lyder). Det nytter ikke å skrike rasisme hver gang, uten håndfaste bevis! 9316629[/snapback] Rasisme er vanskelig å påvise i hvert enkelt tilfelle. F.eks. så har man historien om innvandreren som kjøpte seg en dyr sykkel og ble stoppet av politiet 17 ganger på en måned for "rutinekontroll", svarte blir stoppet oftere av politiet i "rutinekontroller", svarte blir oftere utsatt for dårlig behandling av offentlige tjenestemenn, svarte har vanskeligere for å komme seg inn i arbeidsmarkedet. I hvert enkelt tilfelle er det vanskelig å påvise noen rasisme, men når du blir stoppet 17 ganger den måneden du får deg ny sykkel så sier det seg selv at det ikke er tilfeldig. Mye mulig ambulansepersonellet ikke hadde til hensikt å opptre rasistisk eller diskriminerende, men i praksis så stiller handlingen deres seg inn i et mønster hvor svarte blir diskriminert av det offentlig. Nå er det heldigvis satt ned et utvalg som skal se på dette, så kanskje vi kan få noen tall på bordet. Ellers så har Dagbladet Magasinets nettredaksjon en interessant dokumentarartikkel ute nå: http://www.dagbladet.no/magasinet/2007/08/10/508499.html 9317385[/snapback] Nei... Etter å har sett denne repotasjen... Kanskje jeg burder emmigrere til USA.. Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 19. august 2007 Rapporter Del Skrevet 19. august 2007 (endret) svarte blir stoppet oftere av politiet i "rutinekontroller", svarte blir oftere utsatt for dårlig behandling av offentlige tjenestemenn, svarte har vanskeligere for å komme seg inn i arbeidsmarkedet. 9317385[/snapback] Jeg skulle gjerne likt å se noen tall på dette? Poenget mitt er heller ikke at det ikke finnes tilfeller av rasisme i det offentlige, poenget mitt er at man ikke bør skrike etter rasisme hver gang det er innblandet personer med utenlandsk opprinnelse Endret 19. august 2007 av Bob_3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå