Gå til innhold

Mann slått ned - Ambulansen lot han ligge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja det kan de absolutt straffes for om det viser seg at de ikke har gitt den medisinske oppfølgingen og hjelpen pasienten har krav på.

Når nå sykehuset trekker sine bastante påstander tilbake spørs det om ikke kanskje en av gutta fant ut at de skulle fortelle hele sannheten i sin rapport og dermed kunne ikke ullevål stole på sine arbeidere lenger.

Er dette tilfelle ser jeg ingen grunn til hvorfor de ikke skal bli straffeforfulgt.

Mange som havner i politiets søkelys fordi de er uheldig og gjør dumme feil, men det gjør en ikke mindre skyldig av den grunn.

At dere fortsatt diskuterer hvem av ambulansefolk og sykepleiere som har mest "peiling" tyder på at dere henger dere opp i de siste halmstrå som ikke er brant ned av deres argumenter.

Ambulansefolka gjorde feil, dette kommer man i dag med all info tilgjengelig ikke unna. At man mener 30 vitner bestemt lyver tyder på at man har andre grunner enn fakta for å ikke å ville tro feilene har skjedd.

Jeg klarer i hvertfall ikke være overbevist om at alle de samme folkene ville forsvart en svart ambulansesjåfør som la igjen en hvir mann i parken, men det vet disse kun selv og jeg håper virkelig jeg tar veldig feil.

Denne diskusjonen bærer mer og mer preg av at visse henger seg opp i detaljer som ikke har betydning på hva utfallet blir.

At 15 sekunder ikke er nok til å gjennomføre skikkelig undersøkelse er nå tilbakevist av flere eksperter ved landets sykehus, og at ambulansefolk skal nekte folk pgr. av kroppsvesker er totalt uholdbart uansett.

(skal de kaste av folk som spyr,driter på seg, blør, tisser?? seriøst?)

Nei disse folka har bevist de ikke har noe å gjøre i slike yrker når de har utvist såpass misforståelse av hva yrket dems faktisk er der for.

At ledelsen også får en klekkelig straff for å ha bastant kommet med påstander og tildels misledet offentligheten ved flere annledninger ser jeg på som naturlig, men jeg må nok si meg ening med Fru. Holt at disse kommer nok om et par uker til å se tilbake på denne tiden som en vanskelig til og så gå videre i arbeidet dems. Desverre, men sant.

Lenke til kommentar
Ullevål innrømmer feil

Etter tidligere å ha hevdet at alle rutiner ble fulgt, skriver Ullevål universitetssykehus i en pressemelding fredag kveld, at det ble gjort feilvurderinger da Ali Haji Mohamed Farah ikke ble tatt med i ambulansen etter å ha blitt slått ned i Sofienbergparken mandag.

Erkjenner grov feilvurdering

Sykehuset beklager sterkt disse feilvurderingene. Viseadministrerende direktør ved Ullevål universitetssykehus, Erik Hope, sier det er innlysende at ambulansepersonalet gjorde feilvurderinger i Sofienbergparken.

- Mannen burde vært kjørt direkte til Ullevål sykehus, med tanke på det som har kommet fram ved nærmere undersøkelser på legevakten. Det er selvfølgelig også en grov feilvurdering at vi ikke kjørte mannen til legevakten selv, sier Hope til NTB.

Hvorfor dette ikke ble gjort, er nå under gransking av fylkeslegen. Hope sier konklusjonene vil bli trukket på bakgrunn av Fylkeslegens rapporter.

Beklager utsagn

Sykehusledelsen beklager også at tidligere utsagn har gitt et annet inntrykk, står det i pressemeldingen.

Link: Ullevål innrømmer feil

Geir :)

Lenke til kommentar
Jeg klarer i hvertfall ikke være overbevist om at alle de samme folkene ville forsvart en svart ambulansesjåfør som la igjen en hvir mann i parken, men det vet disse kun selv og jeg håper virkelig jeg tar veldig feil.

9254718[/snapback]

Dessverre er det noen som slenger seg på "rasisme-hylekoret" med en gang noe slikt skjer og det er veldig beklagelig. Den slags forsøpler debatten og er også med på å få folk til å bry seg mindre etterhvert, noe som vil føre til at i de tilfeller det faktisk kan være snakk om rasisme, så vil folk etterhvert igorere det pga. all "ulv ulv" ropingen. :thumbdown:

Kan man gå så lagt og si at ambulansepersonellet er dels straffeansvarlig?
Nå vet jeg ikke hva som er vanlig praksis her, men det er vel svært sjelden at feks. leger blir dømt for strafferettslige forhold fordi de har feildiagnostisert/behandlet en pasient, med alvorlige følger? Endret av Vice
Lenke til kommentar

Helt enig i at det er rasisme slenges rundt i hytt og gæver i debatter.

Er det rasistisk for en hvit sjåfør å gjøre grov feil og så etterlate en svart mann i parken?

Jeg vil påstå at vi ikke vet. Det kan ha vært rasistiske motiver sjåføren hadde, men det kan like gjerne være helt andre grunner. Man trenger absolutt ikke rasistiske motiver for å gjøre ekstremt dårlig jobb.

Et av problemene med det rasistiske ordet er at det er så kraftig. Det betyr kort og godt at du er slem mot de som er svarte. Men om du er slem mot eldre, de som er fete, stygge, de som har skjegg eller kommer fra bergen ... hva slags ord har vi da for å beskrive det? ingen...

Det gjør at en gruppe blir sterkt overrepresentert ... noe jeg ikke tror er heldig i lengden.

Lenke til kommentar

Nå skal årsaken altså vurderes av fylkeslegen, så får vi se. Kanskje var det rasisme, kanskje ikke.

Ja, det er mange som bruker rasismeargumentet (eller "slenger seg på "rasisme-hylekoret"" som det blir sagt over) uten bevis eller dokumentasjon, men som det viser seg gang på gang her på forumet er det ikke få som avviser samme argumentet på like tynt grunnlag.

Folk finner støtte i de kilder og de argumenter som taler deres sak. Det var en bruker tidligere i tråden som sa at siden sykehuset hadde konkludert med at det ikke var begått noen feil var saken avgjort, og vi fikk endog en rapportering om at tråden burde stenges fordi det nå var bevist at ikke noe var galt. Det gjorde vi ikke. Tre dager etterpå innrømmer altså sykeshuset at det var det allikevel.

Jeg skal ikke velge side, siden jeg ikke vet om dette var rasistisk motivert eller ikke. Men på generelt grunnlag vil jeg si at: Ja, det er dumt at folk roper ulv i utide. Men kanskje(!) er dette et av "de tilfeller det faktisk kan være snakk om rasisme", og at det er en rimelig debatt å ta. Rasisme er et reelt problem i samfunnet, og som det heter: "If it walks like a duck and swims like a duck and quacks like a duck..."

Man kan tenke litt på om det å rope ulv når de ikke er noen er værre enn å si "her er det ikke lov å rope ulv før den har spist noen." Skulle vi tenkt sånn kunne vi like gjerne latt være å spekulere i om det var noen feilbehandling i denne saken og tatt sykehusets opprinnelige konklusjon for god fisk. Og hadde ikke folk spekulert i det motsatte rundt omkring hadde sykehuset neppe innrømmet feilen.

Det samme kan være tilfelle med rasismediskusjonen. Kanskje er det presset fra en kritisk opinion som tvinger sannheten på bordet, og at uten dette presset kunne vi ikke vite om det faktik var sannheten som ble konklusjonen.

Skal det ikke være lov å diskutere rasisme i forbindelse med en sak før det er bevist at det var det, har kanskje pendelen svingt for lang i motsatt retning?

Geir :)

Lenke til kommentar
Skal det ikke være lov å diskutere rasisme i forbindelse med en sak før det er bevist at det var det, har kanskje pendelen svingt for lang i motsatt retning?

9261878[/snapback]

En diskusjon om rasisme er helt ok. Problemet blir jo når man i feks. tilfeller som dette benytter rasisme argumentet ene og alene fordi det var en farget mann det ble begått urett mot! Som også direkte referert til i tråden: Samme feil blir begått mot alle mennesker, uansett rase. Ingen hylte om rasisme når den hvite jenta ble forlatt med hjerneblødning.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
En diskusjon om rasisme er helt ok. Problemet blir jo når man i feks. tilfeller som dette benytter rasisme argumentet ene og alene fordi det var en farget mann det ble begått urett mot! Som også direkte referert til i tråden: Samme feil blir begått mot alle mennesker, uansett rase. Ingen hylte om rasisme når den hvite jenta ble forlatt med hjerneblødning.

9263763[/snapback]

Du glemte en lite detalje:

- Ambulansepersonalet spurte så Sunniva direkte om hun vil være med til sykehuset. Sunniva snøvlet frem et «nei». Jeg forsøkte iherdig å få dem til å ta henne med seg på bakgrunn av det hun var blitt utsatt for, men de sa at «så lenge hun ikke vil, kan vi ikke tvinge henne».

Det eneste Ali fikk var: "Toget har gått for deg!"

Lenke til kommentar
På hvilken måte gjør dette henne til en ekspert på akuttmedisin egentlig?

9253610[/snapback]

Efaringen hennes oser av "riktig" kunnskap, i motsetning til disse ambulansetullingene:

Den erfarne sykepleieren var vitne til det som skjedde i parken, og har skrevet en rasende klage til tilsynet. Hun krever full granskning.

"Pasienten var blodig og forslått, han hadde vært bevisstløs og han hadde hatt ufrivillig vannlating. Da jeg observerte han etterpå, var han delvis bevisstløs, øynene rullet bak i hodet, han hadde bløt og uregelmessig puls og overflatisk respirasjon", skriver hun.

Hun fulgte ABC reglene og fant uregelmessigheter.

I følge reglene,skal alle typer ABC uregelmessighet, sjekkes av en doktor.

A-Airway

B-Breath

C-Circulation

MAO: Ambulansen er/var pliktet å frakte "ali" til sykehuset.

Tydeligvis viser disse to ambulanseansatte inkompetanse til sin tjeneste.

De er rett og slett ukvalifisert til tjenesten.

Men det overrasker meg ikke; jeg har en venn som strøk i medisin, og tok en 12ukers kurs for å blir ambulansepersonal...

"12 ukers" thats all you need.

Dette inkludere et snev med arroganse "I know what is best" med i bildet og... :thumbdown:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

9263763[/snapback]

Du glemte en lite detalje:

- Ambulansepersonalet spurte så Sunniva direkte om hun vil være med til sykehuset. Sunniva snøvlet frem et «nei». Jeg forsøkte iherdig å få dem til å ta henne med seg på bakgrunn av det hun var blitt utsatt for, men de sa at «så lenge hun ikke vil, kan vi ikke tvinge henne».

Det eneste Ali fikk var: "Toget har gått for deg!"

9274287[/snapback]

Poenget er at dette på ingen måte er noe unik situasjon, folk blir forlatt av ambulansepersonell, folk blir ignorert i helsekøen, folk blir feilbehandlet av leger etc. Å rope om rasisme hver gang dette skjer med en svart person blir bare tøys og er som sagt med på å forsøple en potensiell debatt.

"Pasienten var blodig og forslått, han hadde vært bevisstløs og han hadde hatt ufrivillig vannlating. Da jeg observerte han etterpå, var han delvis bevisstløs, øynene rullet bak i hodet, han hadde bløt og uregelmessig puls og overflatisk respirasjon", skriver hun.

Som sagt, å være etterpåklok er ingen kunst. Om man observerer mannen idag ligger han i koma.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Poenget er at dette på ingen måte er noe unik situasjon, folk blir forlatt av ambulansepersonell, folk blir ignorert i helsekøen, folk blir feilbehandlet av leger etc. Å rope om rasisme hver gang dette skjer med en svart person blir bare tøys og er som sagt med på å forsøple en potensiell debatt.

Det er en rødlinje disse ambulansetullingene har gått over.

Det er å kaller han en "gris" også si at "Toget er gått"

Noe som denne damen ikke fikk severet.

Det er den "lille forskjellen"

Som sagt, å være etterpåklok er ingen kunst.

Om man observerer mannen idag ligger han i koma.

Til og med "etterpåklok" har norskhelsevesen vist lite medisinsk kunnskap, ved å konkludere at de ikke har gjort noe galt.

Èr dette inkompetans, eller et dårlig forsøk å skjøle ned en "rasistisk" atombombe?

Ja det forblir det "million dollar question."

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Det er en rødlinje disse ambulansetullingene har gått over.

Det er å kaller han en "gris" også si at "Toget er gått"

Noe som denne damen ikke fikk severet.

Det er den "lille forskjellen"

Å bli dårlig behandlet er overhodet ikke noe som er ensbetydende med rasisme. En annen tildels profilert (hvit) mann ble behandlet som en lort av helsevesenet:

http://www1.vg.no/nyheter/innenriks/valg-2...hp?artid=194820

Hadde han ikke vært etnisk norsk hadde det vel vært passende å hyle rasisme her tenker jeg? :roll:

Til og med "etterpåklok" har norskhelsevesen vist lite medisinsk kunnskap, ved å konkludere at de ikke har gjort noe galt.

Vel, etter det jeg fikk med meg ble det senere sagt av sykehuset at nødvendige prosedyrer ikke ble fulgt, ergo konklusjonen må jo selvfølgelig bli at noen her handlet galt. :shrug:

Lenke til kommentar
Vel, etter det jeg fikk med meg ble det senere sagt av sykehuset at nødvendige prosedyrer ikke ble fulgt, ergo konklusjonen må jo selvfølgelig bli at noen her handlet galt. :shrug:

9278692[/snapback]

Det er fordi folk med rent fornuft la frem spørsmålet: "Hvis du ikke handlet galt, hvorfor ligger denne mannen i respiratoren?"

Lenke til kommentar

9278692[/snapback]

Det er fordi folk med rent fornuft la frem spørsmålet: "Hvis du ikke handlet galt, hvorfor ligger denne mannen i respiratoren?"

9278861[/snapback]

Mannen kunne havnet i respirator uansett om abulansepersonalet handlet riktig eller ei. Det er ikke slik innenfor medisin at så lenge man handler riktig så blir man automatisk helbredet! Det at sykehuset gikk ut og sa at prosedyrer ikke ble fulgt tyder på enten misfortåelser om hva som ble gjort på stedet, eller at feks. personellet ga feil informasjon .

Lenke til kommentar
Mannen kunne havnet i respirator uansett om abulansepersonalet handlet riktig eller ei.

Nettopp!

Da blir spørsmålet; Hvis denne personen er så skadet, hvorfor ble han ikke fraktet med blåttlys til akutten?

Fordi han pisset på seg? Fordi han spydde blod?

Eller fordi han ble diskriminert?

Lenke til kommentar
Mannen kunne havnet i respirator uansett om abulansepersonalet handlet riktig eller ei.

Nettopp!

Da blir spørsmålet; Hvis denne personen er så skadet, hvorfor ble han ikke fraktet med blåttlys til akutten?

Fordi han pisset på seg? Fordi han spydde blod?

Eller fordi han ble diskriminert?

9280032[/snapback]

En person kan også i det ene øyeblikket være tilsynelatende ok, men plutselig og uten varsel kan situasjonen forverre seg betraktelig. Mannen havnet ikke i koma før en god stund etterpå. At man får hjerneskade er heller ikke synonymt med komatilstand.

Men at tilstrekkelig undersøkelse ikke ble gjort er vel nå innrømmet, men hvorfor det ikke ble gjort er ikke kommet fram. Så lenge man ikke har noe informasjon om dette blir det meningsløst for utestående å spekulere.

Lenke til kommentar
En person kan også i det ene øyeblikket være tilsynelatende ok, men plutselig og uten varsel kan situasjonen forverre seg betraktelig. Mannen havnet ikke i koma før en god stund etterpå. At man får hjerneskade er heller ikke synonymt med komatilstand.

Dr. Vice kommer med en medisinsk konklusjon?

Fordi han har lang- og bred- efaring innen i akuttmedisin?

Hva vet du om tilsynlatende ok?

Men at tilstrekkelig undersøkelse ikke ble gjort er vel nå innrømmet, men hvorfor det ikke ble gjort er ikke kommet fram. Så lenge man ikke har noe informasjon om dette blir det meningsløst for utestående å spekulere.

Det er du som ligger ut spørsmål som gir rom for spekulasjon.

Saken er så biff og tydlig, at man kan enkel konkludere denne hendelsen som rent diskriminering:

1. En afrikanskmann ligger skadet etter en voldepisode. (Mister bevisheten)

2. Ambulansen ble kalt og kommer.

3. Mannen vokner med smerter og tisser på seg.

4. Mannen vakler rundt og faller om igjen.

5. Ambulansepersonalet ga ingen undersøkelse, bare observasjon.

6. Ord ble slengt ut, og ambulasen dro

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Dr. Vice kommer med en medisinsk konklusjon?

Fordi han har lang- og bred- efaring innen i akuttmedisin?

Hva vet du om tilsynlatende ok?

Om du har informasjon som tilsier at noe jeg sier der er galt så kom gjerne med det, så skal jeg trekke dem tilbake. Om ikke er kommentarer som dette fullstendig meningsløse.

Dette var kun et eksempel for å avkrefte din antagelse om at en skadet persons tilstand er absolutt.

Det er du som ligger ut spørsmål som gir rom for spekulasjon.

Saken er så biff og tydlig, at man kan enkel konkludere denne hendelsen som rent diskriminering:

1. En afrikanskmann ligger skadet etter en voldepisode. (Mister bevisheten)

2. Ambulansen ble kalt og kommer.

3. Mannen vokner med smerter og tisser på seg.

4. Mannen vakler rundt og faller om igjen.

5. Ambulansepersonalet ga ingen undersøkelse, bare observasjon.

6. Ord ble slengt ut, og ambulasen dro

9280240[/snapback]

Evt. følgende hendelsesforløp, som avviker noe fra Etterforsker Vaios resultat:

1. En mann ligger skadet etter en voldsepisode. (Mister bevisstheten)

2. Ambulansen ble tilkalt og kommer.

3. Mannen ligger bevisstløs på bakken og har tisset på seg.

4. Mannen reiser seg opp og urinerer på ambulanse og personell!

5. Ord ble slengt ut, og ambulansen dro

Låter plutselig ikke så dramatisk lenger?

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...