isg Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Hei! noen som vil hjelpe meg? oppgave 3.09 i rom,stoff,tid 3FY vi har to klosser A og B som er forbundet med en lett sonr over en liten,lettløpende trinse. Kloss A ligger oppe på bordflaten,mes klossB henger i snoren utenfor bordet. Etter 1sek. er farten til A 0.4m/s, B treffer golvet etter 1,5sek, (akselerasjonen er konstant frem til 1,5sek) a)bestem kraftsummen på A ved tida 1sek b)Finn friksjonstallet mellom bordet og klossA c)Beste massen til kloss B Er veldig takknemlig for hjelp Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Leitet febrilskt etter løsningen på den oppgaven, men den var en av få oppgaver i hele 2fy og 3fy jeg ikke hadde gjort. Tøppisk! Lenke til kommentar
EDB Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Hmm, dette var ikke lett. Summen av kreftene på kloss A etter et sekund vil jo være M_a*a, men vi mangler jo M_a. Summen vil vel også være S - R, altså snordraget minus friksjonen. Snordraget må vel være M_b*g og friksjonen er vel μN. N er vel det samme som M_a*g, for kloss A ligger vel i ro vertikalt. Så da har vi at M_b*g - μ*M_a*g = M_a*a. Det eneste man vet er vel at a=0.4m/s^2 og g=9.81m/s^2 I og med at jeg ikke kommer lenger så skal man ikke se bort ifra at dette er helt feil. Selv har jeg ikke RST-boken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå