Lasher Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Hei noen som kan fortelle litt om det? Har tenkt på det et par år nå å begynner å venne meg til tanken om å studere litt igjen. Noen som vet ca pris? Lengde på studie? Noe å hente fra Lånekassen? Må man ha jobbet 100% i de 5 årene som er påkrevd? Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Du må vel gå to år Salg og service, for så ha to år praksis? Hvis jeg ikke har misforstått noe Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 (endret) Du kan gå to veier for å ta fagbrev i butikkfaget; - Ha 5 års relevant arbeidserfaring i butikk. Du må i tillegg bestå en tverfaglig eksamen i salg & service før du kan gå opp til fagprøve. Mulig du må betale fagprøven selv, og du har ikke krav på støtte fra statens lånekasse under disse årene, da dette egentlig ikke er utdanning. - GK og VK1 salg & service --> 2 år som butikklærling i bedrift. Under disse årene har du krav på stippend og studielån fra statens lånekasse, i tillegg til lønn som lærling. Du vil i disse to årene følge en læreplan som gir deg en solid utdanning innen butikkfaget. (bedriftskunnskap, økonomi, markedsføring, salg, kundebehandling osv.) Jeg vil anbefale deg å gå denne veien. Du kan være lærling i alt fra elektrokjeder, klesbutikker, sportsbutikker, dagligvare osv. Har selv gått salg & service, og butikkfaget har som regel nok læreplasser til alle. Bare spør om du lurer på noe. Endret 7. august 2007 av ^Th0mas^ Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 (endret) Siden ^Thomas^ har en del feilopplysninger så oppdaterer jeg litt. 1. Mulighet er 5 års relevant praksis som skal dekke HELE læreplanen til faget. Om den ikke gjør det må du ha opplæring, eller kort læretid. 2. Du går VG1 Service og samferdsel, samt VG2. Også tar du 2 år i en lærebedrift. Om du ikke er rettselev har du ikke krav på noe fra lånekassen. Skal ikke garantere men jeg TROR at stipend for ikke rettselever blir behovsprøvd. DU kan ikke tjene så og så mye lengre. Så heter det ikke stipend lengre om du ikke har rett til videregående opplæring (etter 3 år med opplæring har du ikke rett lengre). Du får stipendet som lån. Når du er ferdig med hva enn du gjør, kan du få godkjent deler av lånet til stipend. Så kan jeg anbefale møbelbutikker. De har generell veldig god opplæring og gode vilkår for lærlingene sine. Summen du kan få godkjent som stipend er forresten 40% av maks lånesum. Endret 8. august 2007 av Neppe Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Godt mulig jeg hadde noen feilopplysninger, ja. Du kan finne store forskjeller med tanke på valg av lærebedrift. Eksempler som Bohus og Elkjøp gir en opplæring som fokuserer mye på salg o.l, mens læretid i en matvarebutikk har mye med drifting av butikken å gjøre. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Min erfaring sier omvendt. Men greit. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 If you say so.. Er selv lærling i byggevarefirma. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå