Gå til innhold

Regne ut treminbeløp av lån ++

aklla

Anbefalte innlegg

Jeg regner med at jeg kommer til å ta ett lån på ca 100k til bil straks, men banken min har ingen sånn lånekalkulator som gir meg hvor mye treminbeløp kommer på...

noen som har forslag til hvordan jeg finner ut dette?

det er en effektiv rente på 9,10% eller 9,64%(9,10 hvis jeg betaler 20% selv)

problemet mitt er å finne hvor mye jeg må betale pr mnd hvis jeg tar nedbetalingen på X år.

dette er første lånet mitt, så kom gjerne med andre innspill...

Jeg har forresten veldig liten inntekt på kreditsjekk(60k i 2005), men tjener ganske bra nå, og har fast og sikker jobb, vil min lave inntekt i 2005 ha noe å si?

jeg var lærling+arbeidsledig i 2005...

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
(snip)

Jeg har forresten veldig liten inntekt på kreditsjekk(60k i 2005), men tjener ganske bra nå, og har fast og sikker jobb, vil min lave inntekt i 2005 ha noe å si?

9223869[/snapback]

Ja det kan ha betydning. Både for om man får innvilget lån, hvor mye og til hvilken rente. I hvilken grad avhenger av bankens modell (og om banken bruker en slik modell)

Ustabilit = økt risiko.

Lenke til kommentar

jobben er sikker, jeg har den jobben til jeg er pensjonert hvis jeg vil...

jeg har vært kunde av nordea hele livet ca og det er mye pes å bytte bank, så jeg hadde tenkt å låne hos nordea, men kan generellt ingenting om slikt, eneste lånet jeg har fra før er studielån

Lenke til kommentar

Jeg jobber selv i Nordea, og dette er ikke noe problem. Når du skal ta opp lån, tar du med deg siste lønnslipp og siste selvangivelse. Da ser banken hvor mye du har av gjeld, og hva du har i inntekt i dag. Er en veldig vanlig situasjon du er i. Mange som kommer og søker om lån var f.eks. studenter i fjor, og kredittsjekken er derfor totalt missvisende. Dersom du har grei historikk i banken, samt ingen negative betalingsanmerkninger, burde dette går greit. Betjeningsevnen må selvsagt også være tilstede, men slik jeg forstår det på deg går dette fint.

Forøvrig så har Nordea også lånekalkulator på sine nettsider.

Lenke til kommentar
Jeg regner med at jeg kommer til å ta ett lån på ca 100k til bil straks, men banken min har ingen sånn lånekalkulator som gir meg hvor mye treminbeløp kommer på...

noen som har forslag til hvordan jeg finner ut dette?

det er en effektiv rente på 9,10% eller 9,64%(9,10 hvis jeg betaler 20% selv)

problemet mitt er å finne hvor mye jeg må betale pr mnd hvis jeg tar nedbetalingen på X år.

dette er første lånet mitt, så kom gjerne med andre innspill...

9223869[/snapback]

Hvis du har serielån vil utregningen bli som følger (litt unøyaktig med noen tikroninger - for enkelhets skyld):

Termin=år*12

Lånebeløp/antall terminer=avdrag pr termin.

[saldo*(rente/12)]*0,72=rente pr termin (etter skatt siden du får fradrag for gjeldsrenter)

Saldo=Lånebeløp - avdrag*antall terminer du har betalt avdrag.

Utgift pr mnd=renter pr termin + avdrag pr termin + evt gebyrer

Saldoen synker etterhvert som du betaler avdrag og renten du betaler synker dermed.

Dersom du har annuitetslån så er summen av renter og avdrag den samme for hele løpetiden og du har (også noe forenklet mht renteberegning pr mnd)

Utgift pr mnd = (Lånebeløp * annuitetsfaktor)/12

Annuitetsfaktor= [r / [(1+r)^n] - 1] + r der r=rente pr år og n=ant år

Skattefradraget på rentene kan du trekke fra ved å beregne avdrag pr år som for serielån (men dividert med ant år) og trekke dette fra utgift pr mnd for annuitetslån og multiplisere med 0,72.

Det enkleste er å sette opp et regneark, se f.eks. http://matematikk.norsknettskole.no/excel/...rie_anu_lan.xls

Lenke til kommentar

Når man ikke har penger i det hele tatt ville jeg heller kjøpt en bil til 50-60 K, man får utrolig gode biler i den prisklassen.

Man må huske at det man taper mest på i Norge er å kjøpe bil.

Men kan jo fort regne ut ca 1. terminbeløp på 5 års nedbetaling.

Lån: 100 K

Nedbetalingstid: 5 år = 60 mnd

Terminbeløp uten rente: 100 000/60 mnd = 1666,67 kr

Rente 1. år: 100 000 x 0,10 = 10 000 kr pr/år (ikke tatt hensyn til at lånet nedbetales gradvis)

Rente 1. måned: 10 000/12 = 833,33 kr

1. avdreg blir på 1666,67 kr + 833,33 kr i rente. Altså 2500 kr 1. måneden.

Husk, så lenge renten er uforandret vil avdragene synke. På første avdrag regnet jeg månedlig rente på 100 000 kr. På neste avdrag skal du regne månedlig rente på 100 000 kr - 1666,67 = 98 333,33 kr, så rentegrunnlaget synker med 1666,67 hver måned.

Edit: Avdragene synker ikke men renten, derfor vil det totale avdraget med rente synke.

Edit2: Spørs hvilket lån du velger

Edit3: Må legge til at dette var en forenkling beregnet med 10% rente. Har ikke tatt hensyn til at noe av renten egentlig er gebyr, etc. Sannheten vil ligge noe under mine utregninger, ihvertfall ikke over.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Greit å få med rentefradraget Zatuu, i realiteten betaler han kun 833,33*(1-0,28)=600 kr i renter første mnd i ditt eksempel. Du forutsetter også serielån :)

9246790[/snapback]

Riktig, men likevel om han får fradrag på skatten for rentene må han kunne betale avdragene. Skatteoppgjøret blir gjort opp først året etter så man kan ikke ta hensyn til at man får igjen på skatten når man beregner månedlige utgifter.

Likevel er det så klart verdt å nevne at 28 % av utgiftene på renter får man tilbake på skatten.

Lenke til kommentar
Greit å få med rentefradraget Zatuu, i realiteten betaler han kun 833,33*(1-0,28)=600 kr i renter første mnd i ditt eksempel. Du forutsetter også serielån :)

9246790[/snapback]

Riktig, men likevel om han får fradrag på skatten for rentene må han kunne betale avdragene. Skatteoppgjøret blir gjort opp først året etter så man kan ikke ta hensyn til at man får igjen på skatten når man beregner månedlige utgifter.

Likevel er det så klart verdt å nevne at 28 % av utgiftene på renter får man tilbake på skatten.

9246994[/snapback]

Det er litt misvisende, det er nettopp det han kan - å ta hensyn til skattefradraget ved beregning av månedlige utgifter. Det han da gjør er å endre skattekort slik at besparelsen som følger av fradraget kommer som en høyere utbetaling av lønnen.

Lenke til kommentar
Det er litt misvisende, det er nettopp det han kan - å ta hensyn til skattefradraget ved beregning av månedlige utgifter. Det han da gjør er å endre skattekort slik at besparelsen som følger av fradraget kommer som en høyere utbetaling av lønnen.

9249908[/snapback]

Rett men feil....

I teorien er vel det du sier rett, man kan endre skatten til 1% mindre å betale 250 kr mindre per mnd ved en bruttolønn på 25 000 kr.

Man bør heller ikke regne med dette fradraget men heller se på det man får igjen på skatten som en egen bonus.

I praksis, hvis økonomien avhenger av de få hundrelappene bør man ikke ta opp dette lånet i det hele tatt.

Lenke til kommentar

9249908[/snapback]

Rett men feil....

I teorien er vel det du sier rett, man kan endre skatten til 1% mindre å betale 250 kr mindre per mnd ved en bruttolønn på 25 000 kr.

Man bør heller ikke regne med dette fradraget men heller se på det man får igjen på skatten som en egen bonus.

I praksis, hvis økonomien avhenger av de få hundrelappene bør man ikke ta opp dette lånet i det hele tatt.

9250180[/snapback]

Det jeg skriver er ikke feil, så det er sagt, det er bare et forhold jeg vil påpeke. For mindre lån er det som du sier ikke avgjørende.

Poenget er at han kan ta hensyn til skattefordelen ved utregning for å se den virkelige kostnaden for lånet. Deretter kan han velge om han vil justere skattekortet eller ikke. Dette er spesielt viktig for de som leser denne tråden og skal ha større lån, jeg har en månedlig "subsidie" på nesten 3000 kr.

I prinsippet bør man regne med dette fradraget for større lån - kanskje ikke for smålån, men det er viktig å være klar over fordelen.

Og ja, dersom han er avhengig av skattefordelen for å ta opp et så lite lån så bør han avstå :)

9250277[/snapback]

Endret av cybirg
Lenke til kommentar
Det jeg skriver er ikke feil, så det er sagt, det er bare et forhold jeg vil påpeke. For mindre lån er det som du sier ikke avgjørende.

9250289[/snapback]

Nei, som sagt er det rett men er så ubetydelig at det ikke er noe å ta hensyn til.

Tross alt er det trådstarters sum på 100 000 kr vi diskuterer her og ikke andre OT boliglån....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...