Gå til innhold

Forskjellen mellom 32 og 64 bits?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hovedforskjellen mellom Vista 32Bit og 64Bit er at 32Bit versjonen bare støtter opptil 4GB minne og ikke tillater noen applikasjoner å bruke mer enn 2GB. Det fører til at programmer som trenger mer enn 2GB i verste fall kan kræsje. Nå er det fremdeles ganske få programmer støter på den barrieren, men det blir nok mer etterhvert.

Desverre krever 64Bit Vista Microsoft sertifiserte drivere hvilket begrenser utvalget litt.

Ellers må du ha en prosessor som støtter 64Bits instruksjoner hvis du ønsker å bruke 64Bit Vista. Alle AMD's CPU'er støtter dette, men ikke alle Intel modellene.

Core 2 4x00 og celeron cpu'ene støtter bare 32Bit instruksjoner. Er usikker på 2x00 serien for bærbare.

Lenke til kommentar

Med 64 bits har du mulighet til å utnytte mer enn 3,5GB RAM som er maks på dagens 32 bit maskiner.

På den negative siden kreves egne drivere, og ikke alle firmaer er like flinke til å skrive drivere til både 32 og 64 bit (og de fleste som ikke er det skriver best til 32 bit).

Dette er i hvert fall det jeg har fått med meg..

Lenke til kommentar
Med 64 bits har du mulighet til å utnytte mer enn 3,5GB RAM som er maks på dagens 32 bit maskiner.

På den negative siden kreves egne drivere, og ikke alle firmaer er like flinke til å skrive drivere til både 32 og 64 bit (og de fleste som ikke er det skriver best til 32 bit).

Kjører selv Vista 64 og kan si at dette var ett større problem da Vista ble lansert enn i dag, tror ikke jeg mangler en eneste driver i dag. Kompatibiliteten med software vil jeg også betegne som like bra som XP/Vista32, har ingen merkbare problemer hvertfall.

Mht drivere kan man innstallere usertifiserte drivere i 64bits utgaven også, men det krever litt mer "tweaking" enn i 32bits utgaven, det er dog fullt mulig å skru denne kontrollen HELT av også med Vista 64bit.. har gjort det selv :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...