Zafar Iqbal Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Har en mazda 6 st som jeg skal bytte alle skiver og klosser på. Ringt litt rundt hos Mazda forhandlerer og prisen varierer mye. Men sparer litt penger hvis jeg bruker uorginale bremseklosser og skiver. Noen fordeller ulemper med det? Lenke til kommentar
trra Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 (endret) Tja, skiver\klosser kan være dårligere uorginalt, jeg ville hvertfall holdt meg unna de billigste. Klosser ville jeg kjøpt orginalt, skiver kan man f.eks kjøpe på mekonomen, de selger stort sett samme skiver som orginalt. Uansett så ville ikke jeg gått for billige ting til noe såpass viktig som bremsene. Endret 7. august 2007 av trra Lenke til kommentar
Zafar Iqbal Skrevet 7. august 2007 Forfatter Del Skrevet 7. august 2007 Tja, skiver\klosser kan være dårligere uorginalt, jeg ville hvertfall holdt meg unna de billigste. Klosser ville jeg kjøpt orginalt, skiver kan man f.eks kjøpe på mekonomen, de selger stort sett samme skiver som orginalt. Uansett så ville ikke jeg gått for billige ting til noe såpass viktig som bremsene. 9223810[/snapback] ok takk for tipset. Skal sjekke priser hos mekonomen Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 He he når du har råd til en Mazda 6 så har du råd til noen skikelige bremseklosser og skiver. Er ikke noe du bytter ofte uansett med mindre du råkjører hele tiden. Men siden det er en stasjonsvogn regner jeg ikke med! Lenke til kommentar
Zafar Iqbal Skrevet 7. august 2007 Forfatter Del Skrevet 7. august 2007 He he når du har råd til en Mazda 6 så har du råd til noen skikelige bremseklosser og skiver. Er ikke noe du bytter ofte uansett med mindre du råkjører hele tiden. Men siden det er en stasjonsvogn regner jeg ikke med! 9223878[/snapback] He he ja du har et godt poeng. Men det kan jo være at jeg har spart lenge for å kjøpe bilen. Jeg har egentlig gjort et veldig dårlig kjøp på denne mazdaen. Hatt bilen siden februar 2006. Kan ikke huske at det var rust på hjulbuen på bilen når jeg kjøpe bilen, men nå er begge bakre hjulbuene fulle av rust. Mazda sier det skal tas på rustgarantien og har hatt bilen inne på verksted. Ekstrem lang ventetid og har vel ventet nå snart i 6 måneder. I tillegg må jeg ut med 13 000 kr for en dør som en eller annen har bulket mens jeg stod parkert på kjøpe senter:( Videre kommer tectyl behandling på 3500,- Så prøver og spare inn penger der jeg kan:) Den store tabbe jeg gjorde var vel og oppdage først etter at jeg hadde kjøpt bilen at den var firma eid. Hadde jeg vist det før hadde jeg kansje latt vær og kjøpe. Tydeligvis ikke tatt var på av forige eier. Har derfor tenkt og kjøpe og bytte klosser og skiver selv. Så sparer jeg 3000 kr der og hvis uorginale klosser og skiver hadde blitt anbefalt hadde jeg anskaffet det. Men Siden dere fraråder meg det kjøper jeg originalt. Lenke til kommentar
sgt.pepper Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Mekonomen har brembo skiver og mintex klosser. De er OEM sertifiserte, det vil si at de skal ha like god kvalitet som originale. Det er ihvertfall kjente merker og mye billigere enn originalt, hadde ikke nølt med å kjøpe disse. Rune Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 He he når du har råd til en Mazda 6 så har du råd til noen skikelige bremseklosser og skiver. Er ikke noe du bytter ofte uansett med mindre du råkjører hele tiden. Men siden det er en stasjonsvogn regner jeg ikke med! 9223878[/snapback] He he ja du har et godt poeng. Men det kan jo være at jeg har spart lenge for å kjøpe bilen. Jeg har egentlig gjort et veldig dårlig kjøp på denne mazdaen. Hatt bilen siden februar 2006. Kan ikke huske at det var rust på hjulbuen på bilen når jeg kjøpe bilen, men nå er begge bakre hjulbuene fulle av rust. Mazda sier det skal tas på rustgarantien og har hatt bilen inne på verksted. Ekstrem lang ventetid og har vel ventet nå snart i 6 måneder. I tillegg må jeg ut med 13 000 kr for en dør som en eller annen har bulket mens jeg stod parkert på kjøpe senter:( Videre kommer tectyl behandling på 3500,- Så prøver og spare inn penger der jeg kan:) Den store tabbe jeg gjorde var vel og oppdage først etter at jeg hadde kjøpt bilen at den var firma eid. Hadde jeg vist det før hadde jeg kansje latt vær og kjøpe. Tydeligvis ikke tatt var på av forige eier. Har derfor tenkt og kjøpe og bytte klosser og skiver selv. Så sparer jeg 3000 kr der og hvis uorginale klosser og skiver hadde blitt anbefalt hadde jeg anskaffet det. Men Siden dere fraråder meg det kjøper jeg originalt. 9223933[/snapback] Da er vi to, Golfen jeg kjøpte for en liten stund siden var også firmakjørt, fant det ut som du etter å ha signert kontrakten osv. Har også en liten skade på venster bakre hjulbue, mener denne skaden ikke var der den dagen jeg prøvekjørte bilen. Så den må ha skjedd de dagene før jeg skulle hentet bilen. Heldigvis skal dete tas på garantien av forhandleren, men er lang kø for meg også. Så jeg fortsår deg nå, har du muligheten for å få i billigere bremser så slå til. Lenke til kommentar
Zafar Iqbal Skrevet 7. august 2007 Forfatter Del Skrevet 7. august 2007 He he når du har råd til en Mazda 6 så har du råd til noen skikelige bremseklosser og skiver. Er ikke noe du bytter ofte uansett med mindre du råkjører hele tiden. Men siden det er en stasjonsvogn regner jeg ikke med! 9223878[/snapback] He he ja du har et godt poeng. Men det kan jo være at jeg har spart lenge for å kjøpe bilen. Jeg har egentlig gjort et veldig dårlig kjøp på denne mazdaen. Hatt bilen siden februar 2006. Kan ikke huske at det var rust på hjulbuen på bilen når jeg kjøpe bilen, men nå er begge bakre hjulbuene fulle av rust. Mazda sier det skal tas på rustgarantien og har hatt bilen inne på verksted. Ekstrem lang ventetid og har vel ventet nå snart i 6 måneder. I tillegg må jeg ut med 13 000 kr for en dør som en eller annen har bulket mens jeg stod parkert på kjøpe senter:( Videre kommer tectyl behandling på 3500,- Så prøver og spare inn penger der jeg kan:) Den store tabbe jeg gjorde var vel og oppdage først etter at jeg hadde kjøpt bilen at den var firma eid. Hadde jeg vist det før hadde jeg kansje latt vær og kjøpe. Tydeligvis ikke tatt var på av forige eier. Har derfor tenkt og kjøpe og bytte klosser og skiver selv. Så sparer jeg 3000 kr der og hvis uorginale klosser og skiver hadde blitt anbefalt hadde jeg anskaffet det. Men Siden dere fraråder meg det kjøper jeg originalt. 9223933[/snapback] Da er vi to, Golfen jeg kjøpte for en liten stund siden var også firmakjørt, fant det ut som du etter å ha signert kontrakten osv. Har også en liten skade på venster bakre hjulbue, mener denne skaden ikke var der den dagen jeg prøvekjørte bilen. Så den må ha skjedd de dagene før jeg skulle hentet bilen. Heldigvis skal dete tas på garantien av forhandleren, men er lang kø for meg også. Så jeg fortsår deg nå, har du muligheten for å få i billigere bremser så slå til. 9224205[/snapback] Ja det er kiipt det der altså. Virker som biler som mazda tjener penger på blir prioritert fremfor garantisakene. Det er hvertfall min opplevelse, det er jo egentlig litt trist. Vi burde vel ikke får dårligerer kundeservice fordi metallet og lakken på karesoriet ikke holder mål. Lenke til kommentar
-clean-look- Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Uorginal og orginale kan være like bra... men for alldel ikke kjøp hos Biltema ...bremseklossene det har der er for harde og gir ikke den bremse-effekten man bør ha... jeg fikk høre det når jeg skulle kjøpe klosser til bilen min hos det lokale bilverkstedet Lenke til kommentar
Zafar Iqbal Skrevet 7. august 2007 Forfatter Del Skrevet 7. august 2007 Uorginal og orginale kan være like bra... men for alldel ikke kjøp hos Biltema ...bremseklossene det har der er for harde og gir ikke den bremse-effekten man bør ha... jeg fikk høre det når jeg skulle kjøpe klosser til bilen min hos det lokale bilverkstedet 9224753[/snapback] Nei biltema holder jeg meg langt unna. Hadde jeg derimot hatt en 90 modell eller noe slik hadde jeg gått til biltema. Men takk for tipset uansett. Lenke til kommentar
-clean-look- Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 men hør med et lokalt verksted...de kan hjelpe deg med hvilke bremser som er bra og kan skaffe orginale billig visst du skifter selv... sparte ca 45-50% på og gjøre det selv Lenke til kommentar
S.M. Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Uorginal og orginale kan være like bra... men for alldel ikke kjøp hos Biltema ...bremseklossene det har der er for harde og gir ikke den bremse-effekten man bør ha... jeg fikk høre det når jeg skulle kjøpe klosser til bilen min hos det lokale bilverkstedet 9224753[/snapback] Nei biltema holder jeg meg langt unna. Hadde jeg derimot hatt en 90 modell eller noe slik hadde jeg gått til biltema. Men takk for tipset uansett. 9224763[/snapback] Er det ikke slik at slike deler bør være godtjent/kvalitetsikret i norge før dem kan selges.? Har tilfeldigvis en 90 model og skiftet klossene fra biltema til halv pris. Lenke til kommentar
-clean-look- Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Uorginal og orginale kan være like bra... men for alldel ikke kjøp hos Biltema ...bremseklossene det har der er for harde og gir ikke den bremse-effekten man bør ha... jeg fikk høre det når jeg skulle kjøpe klosser til bilen min hos det lokale bilverkstedet 9224753[/snapback] Nei biltema holder jeg meg langt unna. Hadde jeg derimot hatt en 90 modell eller noe slik hadde jeg gått til biltema. Men takk for tipset uansett. 9224763[/snapback] Er det ikke slik at slike deler bør være godtjent/kvalitetsikret i norge før dem kan selges.? Har tilfeldigvis en 90 model og skiftet klossene fra biltema til halv pris. 9224828[/snapback] klossene til Biltema er for harde og gir ikke den bremse-effekten du skal ha... spør på et bilversted Lenke til kommentar
Zafar Iqbal Skrevet 7. august 2007 Forfatter Del Skrevet 7. august 2007 men hør med et lokalt verksted...de kan hjelpe deg med hvilke bremser som er bra og kan skaffe orginale billig visst du skifter selv... sparte ca 45-50% på og gjøre det selv 9224780[/snapback] Ja ikke sant. Har byttet klosser mange ganger før men aldri på en så ny bil. så litt skeptisk, men skal nok få det til. Sjekket priser mot mekonomen på ikke orginal bremmeser. Var faktisk ikke billigere en de prisene jeg fikk av Mazda? Så spørsmålet er jo da om mazda også gir priser til kunder på bremseskiver som ikker er orginale. Huff blir frustrert av dette. Når jeg spurte mazda i Tønsberg fikk jeg pris på uorginale skiver og klosser. Skulle vel forvente at man fikk prisen på orginal vare men... Lenke til kommentar
trra Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Er det ikke slik at slike deler bør være godtjent/kvalitetsikret i norge før dem kan selges.?Har tilfeldigvis en 90 model og skiftet klossene fra biltema til halv pris. 9224828[/snapback] Eu har krav til delene, men flere tester viser at det er endel forskjell mellom uorginal og orginal bremseklosser. Felles for alle testene jeg har sett er at orginale klosser alltid er på topp og aldri får noen negative kommentarer. Lenke til kommentar
-clean-look- Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 var merkelig at en merkeforhandler kommer med uorginale bremser... ja, mekonomen har høye priser til og selge uorginale deler... du kan faktisk tjene litt på og kjøpe hos Mazda enn hos mekonomen i noen tilfeller... Lenke til kommentar
Zafar Iqbal Skrevet 7. august 2007 Forfatter Del Skrevet 7. august 2007 var merkelig at en merkeforhandler kommer med uorginale bremser... ja, mekonomen har høye priser til og selge uorginale deler... du kan faktisk tjene litt på og kjøpe hos Mazda enn hos mekonomen i noen tilfeller... 9225016[/snapback] Ja så langt er mazda på ulern biligst. Mazda på ski skulle ha dobbel så mye som alle andre steder. Lenke til kommentar
-clean-look- Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 hvilken type Mazda har du?? Mazda 6 ? 2,0i -16V seden? 2,0i -16V kombi? ...? Lenke til kommentar
PombaINVU Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Har en mazda 6 st som jeg skal bytte alle skiver og klosser på. Ringt litt rundt hos Mazda forhandlerer og prisen varierer mye. Men sparer litt penger hvis jeg bruker uorginale bremseklosser og skiver. Noen fordeller ulemper med det? 9223698[/snapback] Det skal være helt trygt å bruke uorginale deler. Som du sikkert har hørt før, så er det ikke så mange hovedprodusenter av bildeler som det er delemerker. firmaer kjøper det som i utgangspunktet er uorginalt, så setter de navnet sitt på det. har ingen gode eksempler på bildeler, men det er det samme i elektronikkverdenen. Ta for eksempel LCD-TV fra LG. De kjøper sine TVer fra Tatung (En av de største produsentene), og klistrer sitt merke på dem. Og voila! TVen var plutselig 1000 Kr dyrere. Jeg har selv både bremser, foringer, dempere og andre kritiske deler på bilen min som er kjøpt hos Biltema. Merker ingen forskjell, har heller aldri hatt noen problemer. Har faktisk hatt orginale bremser og uorginale bremser på NAF test. Der var det ikke noen antydning til lavere bremsevirkning. Så tror jeg i tillegg at hvis du kjøper bildeler uorginalt, så kan du kreve at bedriften du kjøpte delene hos skal bytte delen kostnadsfritt hvis det oppstår et problem med den. Lenke til kommentar
-clean-look- Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Har du motorkoden lett tilgjengelig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå