Gå til innhold

1080p tv via pc, vga eller dvi/hdmi

Moze

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg et nytt minimum 42" lcd tv, tenkte og jeg skulle ha 1080p siden jeg kommer kun til å bruke data og ps3 til tven.

Skjermkortet jeg har er xfx gf 8800gtx med 2x dvi utganger og hdtv/s-video ut.

Jeg regner med at hdtv ut ikke er hdmi.

Der følger med 2x vga adapters.

Og da er spørsmålet: hvordan burde jeg koble det til tven?

Via dvi, vga, eller dvi-hdmi?

Kan jeg ha samme resolution via Vga som dvi?

Er det merkbar forskjell på Vga vs Dvi?

5m Vga kabel koster vel rundt 250kr menst en 5m Dvi kabel koster 1100kr, man kan vel eventuelt kjøpe en dvi til hdmi kabel, men det er vel ikke vits om tven har dvi ingang?

Ellers, har dere noen tver og anbefale?

Noe mer info dere trenger bare spør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, HDTV/s-video ut er nok noe analogt så da er det ikke HDMI. Om du får samme oppløsning på VGA avhenger av skjermen, jeg har en 1080p TV men den støtter ikke 1080p over VGA-inngangen.

Det enkleste er om TVen har DVI eller HDMI-inngang, jeg tror de fleste i dag har HDMI og om du skal kjøpe ny bør den i alle fall ha det. Så bruker du en DVI kabel eller DVI-HDMI kabel som er det jeg gjør. DVI og HDMI har samme bilde, men DVI har ikke lyd så du må få lyden til TVen (eller til stereoanlegget) på annen måte. Dette er digitalt og med perfekt bilde, mye bedre enn å surre med s-video eller VGA.

Lenke til kommentar

HDMI vs DVI er stort sett det samme, bortsett fra at DVI ikke sender over lyd, som nevnt over.

Så overgangen fra DVI->HDMI vil ikke lage ett dårligere signal.

Husk bare at du bør bruke dual link kabler (om jeg ikke tar helt feil), ved så høye oppløsninger. Gjerne fra MonsterCable, etc..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...