Gå til innhold

Hvordan reparere MBR(partisjonstabell)

Anbefalte innlegg

Hei!

Min WD essential edition disk med USB 2.0 har visst "stukket" av med partisjonstabllen etter at lillesøster RØSKA ut en Acer Travelmate 3040 ut av en dokkingstasjon uten å koble fra!

På grunn av dette trenger jeg et program som kan gjenopprette MBR eller noe annet. Hva må jeg gjøre for at den igjen skal dukke opp i explorer og få tilbake den *** tabellen?

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da vil det jo ikke fungere nei. Tror du ville tapt all data også.

Jeg hadde problemer med en disk og fikk reddet all data med Knoppix.

Knoppix er en Linux Live CD som ikke er annet enn fantastisk. Den bryr seg rett og slett ikke om feil på hard disk og MBR og lignende (til en viss grad) og du trenger ikke være heeeelt Linux geek for og redde filer.

http://www.knoppix.org/

Søk Google for Knoppix og "save data" og "recovery" og lignende, så finner du sikkert en hel masse tips og triks. Jeg gjorde det, og fikk reddet alt jeg trengte! :thumbup:

(og dette var før jeg hadde særlig peiling på Linux!)

Lenke til kommentar
Jeg har veldig lite lyst til å tulle med linux akkurat nå. Er det noen andre løsninger for å gjøre dette?

Hva hvis jeg benytter meg av reklamasjonsretten og på forhånd backer opp et annet sted?

9223656[/snapback]

Er det noe som er fysisk ødelagt da?

Først du må se under Diskbehandlingen din, finner du disken?

Fixboot repererer ikke. Den skriver en ny oppstartssector, dvs ny bootsector i den partition du retter commando mot. Nyttig for oppstartsdisker. Den bygger ikke noe MBR.

Å gjenopprette MBR, har ingenting å gjøre med Partitionstabellen.

Det som eventuelt kan bli reparert med fix.... er signature på sector, som er veldig viktig, uansett om det er opstartsdisk eller ei. (55aa).

Om ikke en enkel chkdsk kan rette opp feil, så kaster du deg over til Testdisk. Søk og last ned.

Ellers har du Dskprobe i dine Windows verktøy. Krever at du er ikke trøtt. (i cd hvis du ikke har installert support tools da).

Om ikke dette hjelper, er recovery verktøy det siste alternativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...