Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tips for å sove?


Bruker-93156

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å lese noe kjedelig pleier å hjelpe for min del.

Leser jeg noe som er totalt uintressant og bryr med midt bak, sovner jeg somregel med hodet ned i bladet/boka.

Runking er nevnt ser jeg, men det vil jeg ikke si. Da blir du får opplagt, må konsentrere deg for mye :p

Somagt noe totalt uintressant usannsynlig pisspreik kan hjelpe. Skolebøker kan alltids brukes. Prøv Naturfag. Det periodiske system eller hva det nå heter. Da sovner du jævli fort.

Lenke til kommentar

Sliter litt med å sove sjølv. Som skrevet før i tråden:

Hoho, jeg provoserer frem drømmer for å få sove.

 

Det er slik at jeg forestiller meg en setting jeg vil være i, og så tusler jeg litt rundt og gjør ting i "settingen" min, og når ting begynner å bli bra, sovner jeg ^^

Pleier å få sove etter ca kvarter eller halv time, men viss det er kok varmt på rommet pleier det å ta eit par timar.

 

Hjelper ikkje å ta seg ein runk heller. Dessutan bråker det for mykje, senga knirker og broren min kan vel tenkje seg til kva eg gjer og bli forbanna fordi senga knirker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142

haha Ståle :p

 

Jeg har noe samme problem som deg Mr.Olsen.

Skal se om noen av de forslagene som ikke er iblandt de 2 første funker. - De to første er utprøvd, og bevist til ikke å virke.

Har også prøvd å sitte ute en stund, bli kald, for så å gå inn igjen. Huff.

"Tenke i bilder", har jeg prøvd litt, og det tror jeg jammen funka, for jeg husker ikke noe særlig om det :p

 

Verste jeg har opplevd er at jeg har lagt meg i sengen klokken 22:30, men ikke fikk sove før klokken nærmet seg 05:30! :cry:

Lenke til kommentar
Verste jeg har opplevd er at jeg har lagt meg i sengen klokken 22:30, men ikke fikk sove før klokken nærmet seg 05:30! :cry:

9395031[/snapback]

Det husker eg skjedde med meg dagen før skulen byrja, natt til mandagen/fyrste skuledag. Hadde døgna natt til laurdag, og hadde komt ut av den vanlege døgnrytmen. Låg å tenkte, runka litt og stirra i taket til eg fekk sove rundt klokka fire om natta.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142
Verste jeg har opplevd er at jeg har lagt meg i sengen klokken 22:30, men ikke fikk sove før klokken nærmet seg 05:30! :cry:

9395031[/snapback]

Det husker eg skjedde med meg dagen før skulen byrja, natt til mandagen/fyrste skuledag. Hadde døgna natt til laurdag, og hadde komt ut av den vanlege døgnrytmen. Låg å tenkte, runka litt og stirra i taket til eg fekk sove rundt klokka fire om natta.

9395060[/snapback]

Oi. Var nemlig den dagen det skjedde meg meg. Men jeg hadde lagt meg klokken 02 natten før da.

19. August -> 20. August.

 

Men jeg var heldig som ikke begynte på skolen før 11:30 elns den dagen :)

Lenke til kommentar
Legg deg ned på golvet og ta så mange armhevingar som du klarer. Når dette er gjort tar du 3 til. Så legg du deg oppi sengo igjen og du har garantert sovna etter 5 min, så snart hjarta har fått roa seg ned.

9395135[/snapback]

Prøvde det eit par gongar før, men det hjelpte ikkje mykje. Greide berre max 20 armhevingar ... :ph34r:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142

Hmm. har prøvd stirreleken med veggen, men desverre er tapeten formet som et megaotisk puslespill, og da får jeg vondt i øynene :eek:

 

edit: Har prøvd det siste tipset ditt aspic :hm: uten resultat

Endret av Slettet+142
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142

Vel.. Matematikk hjelper litt. Og når jeg begynner å føle meg trøtt, begynner jeg med en gang å tenke noe som "Yes! Nå får jeg sove :D", og så blir jeg lys våken igjen :p

Ellers tenker jeg sikkert på andre ting som ikke har noe med tankegang å gjøre :innocent:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mja.... Jeg er også typen som ikke sovner så lett... Er så entusiastisk (les: Terje Røed Ødegård :cry:), og har prøvd å sette meg inn i forskjellige teknikker for å sovne... Det som visstnok er akseptert som den desidert beste måten av forskere i dag (hmm, det var kilder da; jeg skal lete litt....) er å ikke legge seg før man kjenner at man er trøtt.... Hvis man da ikke får sove etter 15-20 minutter skal man stå opp igjen og gjøre noe helt annet frem til man kjenner at man blir trøtt. Da skal man legge seg umiddelbart. Det som er alfa&omega er at man ikke gjør noe som er tidsbegrenset nedover (MÅ være våken f.eks. minst 40 min) og for engasjerende... Ikke sett deg ned med en episode CSI...

 

Det som også blir nevnt som veldig viktig er at man får nok aktivitet på dagtid. Manglende mengder av dette blir trukket frem som en av hovedårsakene til at eldre sover mindre enn folk i voksen alder.... Begynn å gjør noe på ettermiddagen som øker pulsen littegranne; helst til faste tidspunkt og senest 2 timer før du vanligvis legger deg.

 

Det som også kan være et sjakktrekk er å ikke utsette øynene for altfor mye lys de siste par timene i våken tilstand. Vi er bygget sammen slik at kroppstemperaturen vår gradvis synker litt etterhvert som det blir mørkt rundt oss, og dette fører til at vi blir døsig (vi har en bit i hodet med navn Suprakiasmatisk Nukleus; denne er koblet direkte på synsnerven og senker produksjonen av melatonin når øyet ikke lenger eksponeres for lys. Dette fører til at kroppstemperaturen går noe ned, og som en konsekvens av dette blir vi døsige)

 

Selv har jeg funnet min egen vei til "sannheten"; jeg pleier å legge meg til en god lydbok... Klarer å konsentrere meg en stund, men plutselig er det over og ut :) Kjekt med lydbøker med kapitler på ca. 30 min; da slutter den selv, og jeg kan alltids ta opp tråden enkelt dagen derpå.

 

Anbefaler Richard Dawkins - The God Delusion, evt. Christopher Hitchins - Why God is Not Great :w00t:

 

Sleep Well!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...