Gå til innhold

Hva er forskjellen på Slackware og Zenwalk?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurer litt på hva forskjellen på Slackware og Zenwalk er jeg. Kjører selv Slackware 12.0 med Grub 0.97 og Dropline-Gnome 2.18.3 Beta på. Det fungerer veldig fint, men kjørte også Slackware 12.0 med Xfce en av de første gangene jeg installerte Slackware 12.0, og Xfce i Slackware og Zenwalk så ikke så forskjellig ut. Har kjørt Zenwalk også. Zenwalk er jo en Slackware Bassert Linux distro da. Noen som har noe peil på forskjellene på de to?

Både Slackware og Zenwalk har jo tgz installering av programmer og det liker jeg. er så enkelt å bare kjøre installpkg filname.tgz, upgradepkg filname.tgz. Nå har jeg for det meste også bare prøvd Slackware i det siste da. Var såvidt innom Zenwalk for en stund siden, men det var fordi at jeg hadde Zenwalk på en harddisk som jeg prøvde i den andre maskina jeg har her. Nå i dag kjører den Windows 2000 og Slackware 12.0.

Hilsen. wil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var en ting til jeg kom på som Zenwalk har som standard som ikke Slackware har. Zenwalk har finere Lilo bakrunnsbilde. Ja nå bruker jeg ikke Lilo i Slackware heller jeg da, men jeg bare kom på det liksom. Brukte Lilo når jeg hadde Zenwalk.

Lenke til kommentar

Hei. Kanskje ikke relevant i forhold til tråstarters spørsmål, men jeg har lyst til å prøve en ny distro å kanskje Slackware. Det jeg ikke har peiling på er hvordan man innstallerer det, er det kun komandobasert eller kan man få det i GUI også? Jeg har kjørt Ubuntu nå i ett år og har blitt veldig vant til det, men jeg føler jeg må prøve noe nytt å utfordrende for at linux skal fortsette å ha en viss interesse.

Lenke til kommentar
Hei.  Kanskje ikke relevant i forhold til tråstarters spørsmål, men jeg har lyst til å prøve en ny distro å kanskje Slackware. Det jeg ikke har peiling på er hvordan man innstallerer det, er det kun komandobasert eller kan man få det i GUI også? Jeg har kjørt Ubuntu nå i ett år og har blitt veldig vant til det, men jeg føler jeg må prøve noe nytt å utfordrende for at linux skal fortsette å ha en viss interesse.

9228473[/snapback]

Gratulerer med 1000 poster, første spørsmålet er, kan du partisjonere manuelt?

Lenke til kommentar

wil: Er jo bare å bytte bakgrunnsbilde da. Uansett velger jeg ikke distro utifra bakgrunnsbildet i bootloadern, som tross alt vises i et par sekunder når jeg skrur på PCen ;)

Marsan: Slackware's installer er strengt tatt en mellomting, altså ikke noe GUI med mus og slikt, men du skriver heller ikke kommandoer under selve installasjonen. Den bruker et menybasert grensesnitt i text-mode (ncurses?), akkurat som Debian også har pleid å bruke (Debian 4.0 har riktignok også fått et simpelt GUI hvis man ønsker)

Lenke til kommentar

Jeg vet at man ikke skal velge Os utifra Bakrunnsbilde, men allikevel.

Man trenger ikke nødvendigvis å kunne å konfiguere xorg fila for å installere Slackware. Jeg f. eks har ikke holdt på noe særlig inni xorg fila og jeg hadde Både Xfce og Dropline-Gnome oppe å gå uten å gjøre noe i xorg fila mener jeg å huske. Men å kunne noen kommandoer som f. eks disse:

Setup: Det skriver du for å komme inni installasjons vinduet til Slackware når du skal installere den

Adduser: Det er kommandoen du bruker for å legge til brukere

cfdisk: Det er et partisjoneringsprogram som man kan bruke under installasjonen til Slackware.

fdisk: Det er stortsett det samme som cfdisk, jeg liker cfdisk best.

kdm: Det er vel innloggingsvinduet til KDE. Dvs. Litt vanskelig å forklare til en nybegynner, men Hvis du går inni inittab config fila og bytter ut id:3: initdefault: med ide:4: initdefault vil Slackware automatisk starte X slik at du kommer inni KDE innlogginga.

root: Det er jo superbrukerkontoen da til Linux. Er likt for alle Linux distroer det.

xwmconfig: Hvis du skriver denne kommandoen så kommer du inn der du kan velge hvilket Grafisk grensesnitt du vil starte.

su: Su skriver du hvis du vil gjøre ting i Terminal med root rettigheter. Du skriver su trykker enter og du må skrive rootpasordet ditt.

halt: Dette er en fin kommando synes jeg. Den avslutter Linux. Jeg bruker ofte å gå inni terminal for å slå av Slackware enn å bruke menyene, selv om jeg sitter i Dropline-Gnome. Er så vant til å gjøre det fra Terminal. Du må være logga inn som root for å kunne bruke kommandoen halt.

reboot: Rebboot. Det er vel en av de beste kommandoene jeg vet om i Linux tror jeg. Denne komandoen restarter Linux fra Terminal. Jeg bruker ofte også denne kommandoen til å restarte Linux istede for menyene.

startx: startx. Det er den kommandoen du skriver når du har installert Slackware og skal kjøre opp det grafiske gresesnittet. Det går for det samme om du bruker root eller bruker rettighetene for å skrive denne kommandoen.

Selv har jeg lært meg å åpne configfiler fra Terminal. f. eks:

slik blir det om jeg skal åpne f. eks fstab med gedit (Som følger med Dropline-Gnome):

cd /etc

gedit fstab

eller du kan gjøre det på denne måten også:

gedit /etc/fstab

Det går for det samme liksom.

Kjenner veldig lite til andre Linux distroer enn Slackware og tildels Zenwalk, men ting kan helt sikkert gjøres annerledes i andre distroer som Fedora, Suse og Ubuntu.

Men uannsett hvilken Linux distro man velger så kan det lønne seg å kunne noen kommandoer allikevel.

Kan ikke huske at jeg leste side opp og side ned før jeg begynte med Slackware, men litt lærte jeg nok ja. Husker ikke hvordan og hvorfor jeg begynte med Slackware selv, men det hadde vel noe med at det er rimelig enkelt å sette opp + at det kan være litt vrient å sette opp ting manuelt noen ganger.

Faktisk synes jeg installasjonen til Slackware er enklere og nesten bedre enn Windows XP og 2000 sin installasjon. I Slackware installasjonen så velger man tastaturspråk først, så trenger man egentlig bare å kjøre noen få kommandoer, sette opp litt partisjoner og sånn og velge pakker hvis du trenger det. om du installerer hele shiten så gjør du det. Det er forresten anbefalt også. Konfiguering av nettverk, bootloader, tidssone osv skjer etter at installasjonen av pakkene er ferdig.

en ting til jeg synes er fint med Linux (Iallefall Slackware) er at hvis man f. eks ikke har installert Bootloader under installasjonen (Noe som jeg bruker å hoppe over med vilje), så kan man enkelt boote Slackware fra InstallasjonsCD/DVD og skrive inn kommandoen for å starte Slackware og man har fått starta den opp. Da booter Slackware den kjernen som blir installert sammen med Slackware. For Slackware 11.0 var det Kernel-2.4.33.3 og Slackware 12.0 kjører Kernel-2.6.21.5 som standard.

Dette er det jeg kan huske fra det jeg har lært om Slackware og erfaringer om Slackware.

Lykke til med Slackware installasjonen om du skal kjøre den.

Hilsen. wil.

Lenke til kommentar
en ting til jeg synes er fint med Linux (Iallefall Slackware) er at hvis man f. eks ikke har installert Bootloader under installasjonen (Noe som jeg bruker å hoppe over med vilje), så kan man enkelt boote Slackware fra InstallasjonsCD/DVD og skrive inn kommandoen for å starte Slackware og man har fått starta den opp. Da booter Slackware den kjernen som blir installert sammen med Slackware.

Jeg tror alle distroene jeg har brukt i senere tid spør brukeren hva man vil gjøre ang. bootloader, hvor den skal installeres osv.

Men det må jo være litt tungvint å boote Slackware fra CD hver gang? Sikkert greit hvis man bruker det sjelden, men om man kjører linux som primært OS ville jeg definitivt lagt inn Lilo (eller GRUB som jeg foretrekker). Det er forøvrig latterlig enkelt å konfigurere slik at man får startet Windows eller andre OS man måtte ha inne fra før :)

Lenke til kommentar

I lengden er det stress å starte Slackware fra CD`en/DVD`en, stemmer det, men det er mest når jeg akkurat har reinstallert Slackware og til jeg installerer og konfiguerer Grub at jeg bruker CD`en. Forresten er det veldig enkelt å installere Slackware fra en eksisterende partisjon også. Det gjorde jeg når jeg installerte Slackware 12.0 sist pga at DVD lesinga av DVD Brenner begynner å blir dårlig så jeg lasta ned DVD ISO fila til den aktuelle PC`en. pakka den ut til en EXT2 eller EXT3 partisjon og installerte Slackware derifra. Veldig enkelt egentlig.

Lenke til kommentar

Installerte Slackware 12.0 på maskinen hos foreldrene. Installasjonen var ganske så enkel, og de fleste kjente linux-filsystemer som EXT3, ReiserFS, JFS, XFS er tilgjengelige allerede under installasjonen. Man må partisjonere disken før installasjon, men installeren er ganske så enkel og grei å ha med å gjøre. Jeg vil anbefale å beholde LILO, da dette er Slackware sin standard boot-loader.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte å innstallere kanskje slackware når jeg innstallerer ubuntu 7.10 til høsten...skal prøve å lage meg seperat /home partisjon som ubuntu/slackware kan dele. Er det også mulig å dele swap hvis jeg skal ha slackware og ubuntu på samme PC?

Lenke til kommentar

Jepp. For nybegynnere lønner det seg å bruke Lilo å installere den via installasjonen til Slackware.

Men for de som ikke er nybegynnere eller for de som ikke liker Lilo så går det fint å prøve seg på å installere Grub.

Lenke til kommentar
Men for de som ikke er nybegynnere eller for de som ikke liker Lilo så går det fint å prøve seg på å installere Grub.

9238124[/snapback]

Jeg er ikke nybegynner, men beholder likevel LILO, da dette er det enkleste, og at Slackware tross alt bruker LILO som standard boot-loader.

Lenke til kommentar

Men hvordan er det med grub-ubuntu vs. lilo-slackware? Hvis jeg skal bare bruke grub for både slackware og ubuntu er dette vanskelig å ordne. Ettersom slackware bruker lilo og ubuntu grub. Hvis jeg innstallerer ubuntu først og slackware etterpå, vil slackware overskrive grub helt eller er det enkelt å sette opp begge i grub?

Håper dere skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...