ExteC Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Vel, det har seg slik at jeg har vært så smart å si at jeg kan lage et online booking system (Hvertfall en kalender som viser opptatte datoer). Jeg har prøvd og prøvd, emn kryper til korset og ber om hjelp, dersom noen har vært borti dette før. Baserer meg på en veldig enkel kalender. Mitt største problem er at jeg bruker database for å få tilgang til all informasjonen om hver enkel leilighet. Når jeg prøver å gjøre tidsrommet utilgjengelig (markeres rødt) har jeg fått dette til å virke, men da kan det ikke være mer enn en oppføring den måneden. Hvis det er det, bare lages kalenderen på nytt. Så mine spørsmål er: 1. Noen som vet hvordan man lager en kalender som kan markere ut opptatte datoer dersom man har flere oppfringer i databasen (Eks: 01-01-2007 -> 17-01-2007 & 02-03-2007 -> 04-03-2007) 2. Noen oppføringer strekker seg gjerne fra en mnd til en annen. Hvordan kan jeg markere ut disse datoene? 3. Hva kan gjøres når det er årsskifte? Sittter bom fast, og dersom noen har en brilliant ide, vennligst kom med den! Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Jeg har laget en kalender her: http://hk.steinkjer-rk.no (se under menyen). Her lagrer jeg start_time og end_time som UNIX-timestamps og henter ut alle oppføringer som ligger innenfor den første og siste datoen i måneden. For å få til ting over månedskifte/årskifte er det bare å passe på å hente ut de oppføringer som har end_time etter 1.$mnd.$år kl 00:00 i tillegg til de som har start_time mellom 1.$mnd.$år kl 00:00 og $sisteDag.$mnd.$år kl 23:59. Lenke til kommentar
ExteC Skrevet 7. august 2007 Forfatter Del Skrevet 7. august 2007 Mulighet for å få se scriptet for kalenderen? Er i den retning jeg også har tenkt. Det jeg har kommet frem til nå lager bare utrolig mange looper, eller ingenting :!: Har fått den til å vise datoene for den første bookingen riktig, men dersom den skal vise en annen booking i den samme måneden, looper den hele kalenderen. Er ganske nybegynner når det gjelder kalender i PHP, så trenger litt drahjelp her Skal teste ut nå og se hvor langt jeg kommer, men tror ike jeg helt forstod alle variablene dine. Har laget en MEGET ENKEL kalender... Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Kom på at jeg har postet denne før på forumet før en gang Her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=7925437 Lenke til kommentar
ExteC Skrevet 7. august 2007 Forfatter Del Skrevet 7. august 2007 (endret) Hehe.. Ser lovende ut! Takk. Skal teste det mot min database nå. Endret 8. august 2007 av ExteC Lenke til kommentar
ExteC Skrevet 7. august 2007 Forfatter Del Skrevet 7. august 2007 Har prøvd å sette det opp nå, men får ikke lagt inn noe som skal markeres.. Hvordan er oppsettet i MySQL? Har laget en tabell (kalender) med verdiene calID, tittel, start_time og end_time. Start_time er timestamp, Attributter: ON_UPDATE_CURRENT_TIMESTAMP, Standard: CURRENT_TIMESTAMP End_time er timestamp, Standard: 0000-00-00 00:00:00 Regner med at det er feil innstillinger på timestamp, men som sagt, er meget blank på dette med datoer. Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Glemte visst tabellen: CREATE TABLE `kalender` ( `kalenderID` int(4) NOT NULL auto_increment, `tittel` varchar(100) NOT NULL default '', `beskrivelse` text NOT NULL, `start_time` int(12) NOT NULL default '0', `end_time` int(12) NOT NULL default '0', PRIMARY KEY (`kalenderID`) ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå