Gå til innhold

tips og kloke ord:k10d eller gx-10 og handel i USA


Anbefalte innlegg

Etter at mitt kjære 400d tok kvelden har eg brukt både dag og natt på nettet, og har trukket den konklusjon at k10d er kameraet for meg, men så var det berre eit problem, og det er at samsung har en egen variant av dette kameraet GX-10.

 

Har planar om å kjøpe på enten Adorama.com eller bhphotovideo.com, og har ligg pentax k10d på ca 730$ eller ca 5600, - norske kroner, eg sparar med andre ord ca 2500 + - ved å kjøpe i USA, og sidan eg har større utgifter enn inntekter (student) er dette verdifulle summar.

 

Men etter litt surfing fann eg samsung GX-10 men kitobjektivet(18-55) til 690$ og dette er jo akkurat samme kamera som K10d med unntak av diverse klistremerker og ytre design.

 

Så da sitter eg igjen med to spørsmål til folka her inne:

 

1: skal følge fornufta og velge samsung, eller være litt snobbete og velge Pentax?

 

2: finnes det betre(billigere) nettbutikker i USA som leverer til Noreg?

Endret av turnipkongen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter at mitt kjære 400d tok kvelden har eg brukt både dag og natt på nettet, og har trukket den konklusjon at k10d er kameraet for meg, men så var det berre eit problem,  og det er at samsung har en egen variant av dette kameraet GX-10.

 

Har planar om å kjøpe på enten Adorama.com eller bhphotovideo.com, og har ligg pentax k10d på ca 730$ eller ca 5600, - norske kroner,  eg sparar med andre ord ca 2500 + - ved å kjøpe i USA, og sidan eg har større utgifter enn inntekter (student) er dette verdifulle summar.

 

Men etter litt surfing fann eg samsung GX-10 men kitobjektivet(18-55) til 690$ og dette er jo akkurat samme kamera som K10d med unntak av diverse klistremerker og ytre design.

 

Så da sitter eg igjen med to spørsmål til folka her inne:

 

1: skal følge fornufta og velge samsung, eller være litt snobbete og velge Pentax?

 

2: finnes det betre(billigere) nettbutikker i USA som leverer til Noreg?

9222318[/snapback]

 

Hei

1: Kjøp Pentax. Tror nok at annenhåndsverdien er betre på det enn Samsung, om du skulle finne på å oppgradere om eit par år..

 

2: Kjøp frå B&H. Har gode erfaringer derifrå, det går som regel under en veke frå bestilling, til pakken er klar til henting. Legg til MVA og 120 Kr i fortollingsgebyr hos USP..(Velg USP som transporttør)

Kan ikkje seie det samme om Andorama, der har det gått vekesvis frå bestilling til pakke vart sendt, fordi det var på lager, men så var det ikkje på lager likevel.... :hmm:

 

Hopi

Endret av Hopi
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noen videre meninger om Pentax vs. Samsung... det er vel små forskjeller i firmwaren i tillegg til andre klistremerker, men om de forskjellene har noe å si får du spørre andre om.

 

Vet ikke om det er noen vits i å kjøpe fra USA... du må huske på at du pent må finne deg i å betale norsk moms av kjøpesummen, og da forsvinner mye av besparingen. Pluss at du mister norsk 5-års reklamasjonsrett og at det blir et pæs hvis du skal sende det inn til garantireparasjon. Jeg ville i hvert fall finregnet på hva sluttsummen blir før jeg bestemte meg.

Lenke til kommentar

Hei

1: Kjøp Pentax. Tror nok at annenhåndsverdien er betre på det enn Samsung, om du skulle finne på å oppgradere om eit par år..

 

2: Kjøp frå B&H. Har gode erfaringer derifrå, det går som regel under en veke frå bestilling, til pakken er klar til henting. Legg til MVA og 120 Kr i fortollingsgebyr hos USP..(Velg USP som transporttør)

Kan ikkje seie det samme om Andorama, der har det gått vekesvis frå bestilling til pakke vart sendt, fordi det var på lager, men så var det ikkje på lager likevel.... :hmm:

 

Hopi

9222482[/snapback]

 

Tusen takk for at du delte erfrainga di, eg heller litt til Pentax, men får sjå litt vidare.

 

:)

 

 

Vet ikke om det er noen vits i å kjøpe fra USA... du må huske på at du pent må finne deg i å betale norsk moms av kjøpesummen, og da forsvinner mye av besparingen. Pluss at du mister norsk 5-års reklamasjonsrett og at det blir et pæs hvis du skal sende det inn til garantireparasjon. Jeg ville i hvert fall finregnet på hva sluttsummen blir før jeg bestemte meg.

9222520[/snapback]

 

takk for svar :)

 

Har dratt moms med i utrekninga. Så den pris eg har kommt fram til er ganske nøyaktig

 

Og dersom eg skal kjøpe i Noreg blir det ikkje kamera før til novembeer/desember og så lenge klarer eg rett og slett ikkje å vente :blush:

 

er det nokon som har noko formeining om dette: mack garanti ?

Lenke til kommentar
Leste i en tråd fra foto.no at BH selger utvidede garantier, dersom noe skulle gå galt i med kameraet her i Norge, kan du få det reparert her ifølge tråden. Meget interessant.

 

Link:http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=290726&kat=80

9229452[/snapback]

 

Tusen takk!,

visst dette fungerer så har eg ingen grunn for å kjøpe i Noreg.

Lenke til kommentar
Ville dog ha forhørt meg med det angitte forsikringsselskapet og Nikon Norge først for ordens skyld.

9229752[/snapback]

 

ja, nå er det riktig nok pentax eg skal kjøpe so eg er ikkje sikker på om Nikon har noko dei skulla sagt ;)

 

men eg skal søke litt rundt, og kansje ta en telefon eller to og sjekke.

Lenke til kommentar
Ville dog ha forhørt meg med det angitte forsikringsselskapet og Nikon Norge først for ordens skyld.

9229752[/snapback]

 

ja, nå er det riktig nok pentax eg skal kjøpe so eg er ikkje sikker på om Nikon har noko dei skulla sagt ;)

 

men eg skal søke litt rundt, og kansje ta en telefon eller to og sjekke.

9229869[/snapback]

 

Hehe, jeg tok det for gitt at du skulle kjøpe Nikon! :)

Lenke til kommentar
Leste i en tråd fra foto.no at BH selger utvidede garantier, dersom noe skulle gå galt i med kameraet her i Norge, kan du få det reparert her ifølge tråden. Meget interessant.

 

Link:http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=290726&kat=80

9229452[/snapback]

 

Tusen takk!,

visst dette fungerer så har eg ingen grunn for å kjøpe i Noreg.

9229686[/snapback]

 

Ingen grunn? 5 års reklamasjonsrett taler for seg selv.. skjønner ikke helt hva du tenker på :ermm:

Lenke til kommentar
Leste i en tråd fra foto.no at BH selger utvidede garantier, dersom noe skulle gå galt i med kameraet her i Norge, kan du få det reparert her ifølge tråden. Meget interessant.

 

Link:http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=290726&kat=80

9229452[/snapback]

 

Tusen takk!,

visst dette fungerer så har eg ingen grunn for å kjøpe i Noreg.

9229686[/snapback]

 

Ingen grunn? 5 års reklamasjonsrett taler for seg selv.. skjønner ikke helt hva du tenker på :ermm:

9231197[/snapback]

 

Ja, det er det du kan få med utvidede garantier fra BH tror jeg.

Lenke til kommentar
Utvide med 5 års norsk reklamasjonsrett? Neppe.

 

Du kan sikkert betale en viss sum og få garanti i 2 istedet for 1 år tipper jeg.

9235436[/snapback]

 

neineinei, ikkje reklamasjonsrett, men en ''tilsvarende'' internasjonal garanti på 3, 5 eller 7 år, og denne fungerer på samme måte om den norske reklamasjonsretten, når noko er øydelagd og det er produsentens feil leverer ein inn kameraet og får det reparert/erstattet.

Lenke til kommentar

Man må få International Warranty Card, så kan man få reparert overalt der de godtar international warranty service - inkludert Fovi. Deretter er det Mack sin extended warranty som gjelder, og skal tilsvare norsk kjøpslov i forhold til fabrikasjonsfeil. Det er litt mer byråkrati med Mack vs kjøpslov, siden de skal ha estimat fra lokalt verksted og godkjenne at de regner det som fabrikasjonsfeil. Jeg har forøvrig ikke prøvd Mack sin garantiordning i praksis.

Endret av Bherserk
Lenke til kommentar
K10D kit - 800$ = ca 4600,-

Frakt - 250 kr?

Mva - ca 1200,-

Toll gebyr - 120,-

 

Totalt ca 6120,-. Så ja du sparer litt.. jeg gav 8k for mitt kit her i Norge. Men 5 års garanti er gull verdt, og da mener jeg mer enn det du sparer ved å kjøpe fra usa.

9228141[/snapback]

 

Har funnet kamerahus og 18-55 til 7099,- i Norge. Hos Pixmania

 

Etter hva jeg har lest rundt, blir også kamera levert i Nordisk utgave (tror ikke Pixmania sitt er det) og da koster det en del mer. Sleng på et par tusen, minst, hvis du kjøper hos Japan Photo f.eks

 

Så 900,- spart for å kjøpe fra USA... nja... Pixmania har jo også 14 dager returrett osv, samt mye enklere med tanke på garantier, reperasjoner osv.

Lenke til kommentar
Etter hva jeg har lest rundt, blir også kamera levert i Nordisk utgave (tror ikke Pixmania sitt er det) og da koster det en del mer. Sleng på et par tusen, minst, hvis du kjøper hos Japan Photo f.eks

 

Så 900,- spart for å kjøpe fra USA... nja... Pixmania har jo også 14 dager returrett osv, samt mye enklere med tanke på garantier, reperasjoner osv.

9241939[/snapback]

Om det skjer noe må det leveres til Pixmania, og det er mulig at de må sende til utlandet siden det er gråimport. Om det er slik vil det nok ta litt mer tid enn om Fovi håndterer det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...