MaxP2P Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Nå som InsIKT2 har kicket inn, og skolestart nærmer seg har vi en haug med gamle maskiner som skal tankes med nytt OS (en eller anne linux distro om jeg husker rett, ellers så er det windows). Det jeg lurte på da er, istedenfor å måtte løpe rundt med CD'er og slikt, så mener jeg det finnes en måte å tanke PC'er igjennom nettverket ved bruk av en server. Ved å bruke netboot eller'no. Husker at for 4 år eller'no tilbake så hadde vi en løsningen på en av skolene hvor man kunne tanke en PC ved å sende en kommando gjennom admin PC'en, og alt man behøvde å gjøre da var å ta en restart, og voila, men dette ble levert av Siemens på den tiden tror jeg. Så, finnes det noe kjapp og enkel løsning som ikke tar flere dager å sette opp fra bunn av? Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Du kan nok gjøre det via netboot. Men du vil komme like langt da du må løpe rundt på alle maskinene og installere netboot Hva med å brenne 8-10 cd'er med <insert distroname here>. Jeg vet at i (Ku|Xu|U)buntu så kan du legge inn et script en eller annen plassen hvor alle innstillinger står, så du får unattended install. -C- Lenke til kommentar
ranvik Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 (endret) du kan bruke bootp eller boot pxe , dem er støtta av dem fleste lan kort. så setter du opp i dhcp server hvor img ligger og så når du booter pc'en blir alt kopiert inn og du bør ikke gjøre noe annet enn og slå dem på. mac adressa på pc'en sier hvem server som skal ha hvem os. NB: droppa mye knot og dritt. hvis det er under 40pc'er er det bare og dritte i men er det skole, så vile jeg gjordt sånn at når dem bota så kan du trykke eks: F1 så laster den ned helt nyt img til pc'en og sletter alt på den. hvis det er noen elever som har lekt seg. det sparer deg for MYE support. det du må sette opp er : bootp i dhcp server. lage ette boot img, lage etter img som du installer. løsning nr2: bruk norton ghost enterprice, da mekker den en cd som du stapper i cdromen. og så henter den ned img fra server over lanet. (veldig enkelt og sette opp) NB: begge måten må du lage et master img. Endret 7. august 2007 av ranvik Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 (endret) En løsning vi brukte da vi leverte 600 laptop'er til en skole var å bruke Ghost og multicast. Når du bruker multicast belastes ikke serveren så mye fordi det kun går en data strøm til alle maskinene. Vi tanket ca 25-30 maskin samtidig på 20 minutt med et image på 6Gb. Kunne sikkert kjørt flere samtidig hvis serveren hadde hatt Gbit NIC. Et annet verktøy som også fungerer utmerket er CAPA Installer. Endret 8. august 2007 av phoen|x Lenke til kommentar
MaxP2P Skrevet 8. august 2007 Forfatter Del Skrevet 8. august 2007 Takk for svarene folkens. Skal ta og gjøre litt research på de forskjellige løsningene som dere nevnte, så får vi se. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Har brukt ghost før med hell, genial løsning. Men se på 2003versjonen, da kan du klare deg med den vanlige og en ghostdiskett som henter image fra en nettverksdisk. Eller så kan du betale for en ghostserver som nevnt. Begge deler har fungert knakende godt for meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå