TheKims Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Hei fikk en vill ide. tenkte å kjøpe en 95 mod subaru impreza wrx som ikke er fortollet inn til norge. det jeg tenkte på var å ta motor og deler fra wrxen å sette det over i min impreza 1,8gl. hvordan er det med toll og avgifter da? har prøvd å sett litt på siden deres men kan ikke si jeg ble særlig klok på det. håper noen kan hjelpe litt der. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 For den 95 mod subaru impreza wrx'en må du iallefall betale 25% moms for når du tar den inn til Norge. Så lange du ikke registrerer bilen så trenger du heller ikke betale avgifter til Statens Vegvesen. Når du modifiserer din gamle impreza 1,8gl, må du derrimot betale avgifter for de ekstra hestekreftene/motorvolum den får med de nye delene. Du må også betale ekstra CO2 avgift. (regner med at VRX slipper ut mer CO2 enn 1,8GL) Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Når du modifiserer din gamle impreza 1,8gl, må du derrimot betale avgifter for de ekstra hestekreftene/motorvolum den får med de nye delene. Du må også betale ekstra CO2 avgift. (regner med at VRX slipper ut mer CO2 enn 1,8GL) 9222628[/snapback] Er det ikke slik at det ikke kreves inn avgifter ved slike endringer mer enn 10 år etter førstegangsregistrering i Norge? Det er i hvert fall slik ved ombygging fra vare- til personbil... Vær forberedt på at du må dokumentere at bremser, fjæring/hjuloppheng etc. tåler de ekstra hestekreftene du får ut! Lenke til kommentar
sollys Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 (endret) Først av alt har gamle biler skattemessige fordeler, det finnes kalkulatorer for slikt på toll.no Her er det haugevis med regler.. Det kan begynne med er å sjekke pris på motoren som delemotor(ikke til din bil) uten bil og ta den inn i landet og skru den på og registrere det hos biltilsynet. Ellers er det deling av karossseri, understell og skadebiler som har veldig gode skattemessige fordeler. F.eks et helt understell teller som en hel bil hvis det skal brukes i norge. Hvis du her kan påvise at karosseriet du har passer til understellet burde gå bra, men uten gode kontakter på pris og arbeid, ikke minst frakt er det dyrt(sikkert veldig greit med dk og se siden leie av henger ikke koster mer enn 500kr). ULOVLIG Ta motoren inn i landet og skru den på og ikke registrere det hos biltilsynet. Hente den i utlandet på prøveskilter og bytte skilter fra 1.8'n. Smugle motoren hjem. Lakkere og modifisere/sveise farge/fargekode eller kjennetegn/chassis/motorbeskrivelse på bil og fjuske med eu-kontroll. Endret 7. august 2007 av sollys Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå