Subishi Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Hva "må til/må man ha gjort/kan være grunnen" til at noen har mistet retten til å dele ut/ordne medisin/er. Jeg snakker om medisinutdeling ifm. sykehjem. Jeg vet at det er legene som godkjenner personer som har tatt medisinkurs men jeg ville gjerne vite hvordan man kan miste retten til å dele ut medisiner. Takker for svar Lenke til kommentar
Radial Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Hva "må til/må man ha gjort/kan være grunnen" til at noen har mistet retten til å dele ut/ordne medisin/er. Jeg snakker om medisinutdeling ifm. sykehjem. Jeg vet at det er legene som godkjenner personer som har tatt medisinkurs men jeg ville gjerne vite hvordan man kan miste retten til å dele ut medisiner. Takker for svar 9221686[/snapback] Dersom vedkommendes rekvirering av legemidler er "uforsvarlig" kan retten til å rekvirere legemidler kalles tilbake av Statens helsetilsyn, jf lov om helsepersonell § 63. Lovdata Jeg kjenner ikke til praksis rundt denne bestemmelsen, men det ligger i ordlyden at det kreves en del før det kan fattes slikt vedtak. Det eneste eksemplet jeg kjenner til er et tilfelle der en sykepleier mistet retten pga. vedkommende skrev ut legemidler til seg selv for egen nytelse. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Hos oss (psykiatrien) skrives det ut medisindispensasjon årlig. Dette gjøres av avdelingsleder. Denne må foreligge for at noen skal ha anledning til å legge, kontrollere eller gi medisiner, uavhengig av om man er syke-, vernepleier eller assistent. Assistenter får medisindispensasjon dersom de har fått "medisinkurs", de får dog ikke anledning til å håndtere b-preperater etc.. Medisindispensasjonen kan trekkes tilbake/annuleres av avd.-leder. I våre rutiner har vi ingen "mal" for hva man må gjøre for å miste denne. Regner med at det er opp til avd. leder og avgjøre hvor alvorlig en overtredelse er. Mvh. TH Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå