Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vet du din egen blodtype?

Newt32

Vet du din egen blodtype?  

333 stemmer

1. 1. Vet du din egen blodtype?

• Ja
      103
    • Nei
      212
    • Bryr meg ikke
      18

Anbefalte innlegg

blodtype.jpg

Det hele startet med at jeg spurte alle i familien om de viste sin egen blodtype. Nesten ingen viste den. Merkelig tenkte jeg, blodtypen er kanskje ikke så viktig. Men er det virkelig så få som vet sin egen? Det blir interessant å se.

Du kan spørre: "Hvorfor skal jeg vite blodtypen min?". Vel, hvorfor ikke? Dessuten vet de fleste i Japan sin egen blodtype og de sier den har mye med personlighet å gjøre.

Jeg vet ikke min egen blodtype faktisk. Tok en test når jeg gikk Kjemi og Prosess, men husker ikke resultatet. Har lyst å vite den, må prøve å få tatt prøve snart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har AB+

Fikk ikke vite det før jeg fikk ID-merket i forsvaret.

Det er vel ikke slikt man trenger å gå rundt å vite. Om jeg har behov for blod så akutt at de ikke rekker å sjekke det, så er jeg nok mest sannsynlig ikke ved bevissthet og kan fortelle de det uansett.

Lenke til kommentar

Det ble utført en liten test på meg en gang...

Dama ba meg holde sammen ringfinger og tommelfinger så hardt jeg kunne. Hun skulle da prøve å åpne "grepet" jeg hadde samlet.

Hun begynte å spørre (navnet mitt er aina), "heter du Gunn?", jeg holdt igjen så godt jeg kunne meg hun fikk åpnet fingrene/grepet. Da spurte hun "heter du Aina?", hun dro like hardt og jeg holdt like godt. Men nå fikk hun ikke til å rikke i fingrene mine. Hun spurte flere spørsmål, som hvor jeg bodde osv og det ble samme på alt ("ja" svar = umulig å rikke fingrene)

Da begynte hun å spør om blodtype. På spørsmål om jeg hadde "AB" holdt jeg fingrene helt fast :)

Har ikke sjekket om dette er rett enda, men ifølge legen ga dette gode indikasjoner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Nokon av oss tok faktisk vaksine og helsesjekk når vi var små :ermm:

Eg har 0 rhesus minus, står på fødselsattesten min.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Fikk ikke vite det før jeg fikk ID-merket i forsvaret.

9221396[/snapback]

Samme her.. :)

Det er vel ikke slikt man trenger å gå rundt å vite. Om jeg har behov for blod så akutt at de ikke rekker å sjekke det, så er jeg nok mest sannsynlig ikke ved bevissthet og kan fortelle de det uansett.

9221396[/snapback]

Med mindre du er på et travelt M*A*S*H* i en krigssone med ID-merket rundt halsen, så tas det bestandig prøver for typebestemmelse av blod -er situasjonen så kritisk at det ikke er tid til det, så får du blod av type 0- (universal donor-type)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...