Gå til innhold

Tatung V32MCHK-EE1 eller Samsung 32" LCD-TV LE32R?

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe ny TV, og valget er defor mellom de to i emne tittelen. Ser at den Samsungen er 3000kr dyrere, og lurer på om den er verdt det. Og er Samsungen noe å anbefale?

TVen skal brukes til:

*Vanlig TV-titting

*Kobles til PC og se på film, spille osv.

Vil helst at TVen skal være så fremtidsrettet så mulig, og den burde støtte det digitale bakkenettet.

Om dere har andre tips til en 32" i samme prisklasse, helst ikke for dyr, så er det bare og komme med tips ;)

Endret av vestlia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da sier jeg som jeg har sagt før, R81 osv er gråimportert av komplett fra øst-europa. Samsung Nordic nekter ansvar for disse, dvs at ved eventuell reparasjon må tven din sendes via komplett til europa for rep. Sånn at du er klar over det :).

Sånn bortsett fra det så er tven overlegen tatung-tven.

Har du kabeltv der du bor i dag?

Lenke til kommentar

Har kabeltv der jeg bor i dag ja. Men denne hadde jeg tenkt jeg skulle ha på hybelen, siden jeg får meg det i år. Dette var litt av grunnen til at den skulle kunne brukes til PC-skjerm osv.

Men har du noen tips til en TV som helst ikke er alt for dyr?

Så en på Expert i dag, så kan legge ut info om den senere. Det var en Samsung 32" til 9999kr, med plenty av tilkoblingsmuligheter

Lenke til kommentar

Det er nok samme samsung, bare ikke gråimportert. Tven er knall i seg selv. Ønsker du noe litt rimeligere kan du feks se på LG sin LC5 og LC4-serie, de er et par lapper rimeligere men også god bildekvalitet, glimrende på pctilkobling og har alle tilkoblingsmuligheter.

Lenke til kommentar
Det er nok samme samsung, bare ikke gråimportert. Tven er knall i seg selv. Ønsker du noe litt rimeligere kan du feks se på LG sin LC5 og LC4-serie, de er et par lapper rimeligere men også god bildekvalitet, glimrende på pctilkobling og har alle tilkoblingsmuligheter.

9221671[/snapback]

Så dette er noe som er fremtidsrettet med tanke på det digitale bakkenettet, god oppløsning og VGA og HDMI kompitabel med PC? Noe du anbefaler da?

Lenke til kommentar

9221671[/snapback]

Så dette er noe som er fremtidsrettet med tanke på det digitale bakkenettet, god oppløsning og VGA og HDMI kompitabel med PC? Noe du anbefaler da?

9221791[/snapback]

Så vidt jeg vet finnes det ingen tv-er som støtter MPEG4 som det norske bakkenettet skal bruke. De som har innebygget DVB-tuner, støtter alle kun MPEG2, som brukes i f.eks. Sverige og Danmark.

R8-serien er samsungs nyeste i deres design-serie, og er overlegen Tatung V32MCHK-EE1. For øvrig kan det nevnes at alle samsungs lcd-tv-er er satt sammen i Øst-Europa (Slovakia/Ungarn). Modellene R81/R84 selges typisk i Frankrike/Tyskland, men det er rett at disse modellene ikke støttes av Samsung Nordic. For øvrig er forskjellen mellom de forskjellige modellen i R8-serien stort sett av utseende-messig karakter.

Tatung V32MCHK-EE1 har jeg hatt og returnert. TV-en er veldig lys-sterk, men kanskje litt i overkant mye. Reduserer man lys-styrken, mister man også mye kontrast. Denne tv-en har også litt problemer med å reprodusere tilstrekkelig mange farger i gradvise overganger (gradienter, prøv f.eks. denne: http://tft.vanity.dk/monitorTest_scale.html). Dessuten er ikke støyreduksjonen veldig god, og bildet på vanlig tv kan bli noe kornete (har digital tuner). Derimot er prisen lav og det kan godt være du liker den selv om jeg ikke gjorde det.

LG har jeg kun litt personlig erfaring med. De er jevnt over gode og skal ha full støtte for 1:1 pixel mapping. For øvrig har de ord på seg for å ha noe dårlig sort-nivå.

Lenke til kommentar

Var bortom Expert i dag igjen, og TVen heter SAMSUNG LE32R89BDX 32" LCD TV.

Er dette noe noen av dere har erfaring med? Er det en bra TV, og er det service og sånt på den om jeg kjøper den på Expert?

Prisen på den er 9999kr, er det en bra pris så du får mye på pengene, eller er den overpriset?

Lenke til kommentar

Jeg kan vel bare gjenta det jeg sa over? Tven er knall den, og klin lik alle andre samsung LE32R8, altså R88 som selges hos elkjøp og lefdal, og R87 som selges hos siba. Eneste forskjellen er designet på den nederste ramma - fargen varierer.

De koster stort sett 10 000,- i alle kjeder etter hva jeg vet.

Og som jeg også sa, kan du vurdere lgs LC5-serie om du vil ha noe litt rimeligere som også har godt bilde, og LC5 er bedre på pctilkobling enn samsung'en.

Når det gjelder det digitale bakkenettet så funker alle tver solgt i dag 100% knall med det digitale bakkenettet. Alle tver solgt på denne siden av 1990 burde fungere fint også - du må bare skaffe deg en dekoder.

Lenke til kommentar

Kontrast måler samsung på sin helt egen skala og måte - så ignorer kontrast som spesifikasjon - se heller selv om du er fornøyd med tven etter litt innstillinger feks.

Den har noe som heter "justscan", noe som jeg har forstått ikke er 100% pikselmapping nei, da må du velge en LG.

Oppløsningen er den samme på alle 32" lcd så og si, oppløsningen du skal mate den med fra pcen er 1360x768, og så (i LG-menyen under XGA velge samme oppløsning).

Lenke til kommentar

Men har dette med pixelmapping mye og si? Er det en grunn til å dumpe Samsungen og heller tatt en LG?

Hva ville du anbefalt/gjort?

På forhånd, Tusen takk for alle svar Alastor :thumbup:

EDIT: Ville bare si at det bare er vanlig antenne på hybelen jeg skal bo på, men dette har vel ikke noe å si for TVen?

Endret av vestlia
Lenke til kommentar

Uten pikselmapping så vil signalet du sender ut fra pcen bli strukket utover, altså at 1 piksel sendt fra pcen vil bli fordel utover 1.2 piksler på tven osv osv. I tillegg vil signalet kuttes i kanten, da tven som sagt strekker utover, så startmenyen kan forsvinne osv.

Ang pikselmapping - om du har flatskjerm på pcen din, skru ned oppløsningen 1 hakk, og sammenlign skarphet med det skjermen din er ment for å stå i - se spesiellt nærme på tekst osv.

Så spør du deg selv om du vil ha en tv som viser det knallskarpt, eller slik du akkurat har testa på pcskjermen :).

Lenke til kommentar
Den har noe som heter "justscan", noe som jeg har forstått ikke er 100% pikselmapping nei, da må du velge en LG.

9235172[/snapback]

Men vil ikke denne "justscan" gjøre bildet nogen lunde bedre på Samsungen?

Bruker forøverig en bærbar pc, og har koblet den til bla. min 32" Hitachi som er noen år gammel, og dette blir helt greit når jeg ser på filmer o.l, ellers er det skarpere på pcen.

Lenke til kommentar

Så om jeg har tenkt å bruke TVen mye til bla PC-bruk, så er det lurt å vurdere LG en også da?

EDIT: Sjekka litt på LG sine internett sider nå, men fant ingen 32" med kontrast 8000:1 og med 1:1 pixelmapping. Mulig jeg bare har blingsa, men hvor var det du så den?

Endret av vestlia
Lenke til kommentar

Jeg har ikke nevnt noe ang kontrast på LG. Du sa selv at du fant en samsung med 8000:1 og x:y i oppløsning - så sa jeg at samsung har sin helt egne skala og sin helt egne måte å måle kontrast. Så du har nok blingsa ja.

Kontrast er så og si verdiløst å sammenligne mellom merker på. Så ignorer det, og se på hvor bra BILDET du får er :).

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...