Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

10 FARAD/22AH kondensator noe vits ?

Anbefalte innlegg

Det er vel få forsterkere som ikke har egen sikring? Hvertfall blant nye forsterkere.

9245366[/snapback]

Det går vel helst på at noen av oss har litt større forsterkere enn det dere har vært borti.

Har hatt 6 monoblokker (alle koster over 10000kr) hvor det ikke er sikring på noen av de, pga at man skal sikre med alt fra 150 til 500A Altså det følger som regel med sikring, men denne er ekstern og av typen ANL som man får kjøpt i vanlige bilstereoforretninger.

Det er egentlig en uting at forsterkere er sikret med flere små parallelle sikringer da man aldri vet hvor mange som ryker i slengen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Glass sikringer er ikke så store, husk at man trenger ikke disse store plast kolbene som man har i motor rommet inni forsterkeren.

Men det har nok noe med at det er mer gunstig å ha det eksternt.

9254483[/snapback]

Trenger ikke være glassikringer selv om de sitter internt i forsterkeren.

På fire av mine forsterkere har jeg også 6x40A sikringer, 240A pr forsterker altså, en løsning jeg ikke er veldig glad i..

Endret av Techpoint
Lenke til kommentar
Hm, ja for den kutter vel ikke om bare en av di 6 sikringene ryker?

9256784[/snapback]

Ryker én så ryker alle.

La oss si at man har 3 stk. 30A-sikringer (90A) og én ryker. Da sitter man igjen med 60A. Og holdt ikke 90A så holder IKKE 60A. :p

Og jeg tror at det å ha mange små sikringer er upraktisk og ikke like bra som å ha én stor ANL eller automatsikring. Rockforden min har én 150A ANL-sikring internt.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Sikringer er ikke for å beskytte elektronikken. De er for å hindre brann og eksplosjoner som følge av overstrøm. Sikringer er for trege til å kunne beskytte mesteparten av elektronikk mot overstrøm. For å beskytte elektronikk bruker det elektroniske kretser. De enkleste av disse kretsene rett og slett kortslutter inngangen dersom noe feil skjer, eller ved målt overstrøm (elektronikk reagerer ufattelig kjapt i forhold til sikringer). Kortslutningen av kretsen sørger for å øyeblikkelig fullstendig nøytralisere spenningen på inngangen, og ta sikringen. En annen mer avansert metode som brukes bl.a i PC-strømforskynere er at regulatorkretsen rett og slett bare stopper opp om det oppdages noe feil og da evt. i tillegg til kortslutning av inngang og/eller utgang. Dette vil da være en elektronisk sikring som reagerer ufattelig mye raskere enn mekaniske/smeltesikringer, og ved å koble av spenningen i en viss tid restartes denne sikringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...