Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

10 FARAD/22AH kondensator noe vits ?


Anbefalte innlegg

Fant ikke noe bedre emnetitel men.

 

En kompiss av meg skal lage anlegg i bilen sinn, så snakket vi om diverse bla bla bla. SÅ sende han meg Dennelinken til kondensatoren. SÅ jeg bare lurer på hvor mange kr må man legge i et anlegg før det blir vits med en så stor kondensator ?

Endret av nocturno_culto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller bare bytt ut batteriet du har i bilen, mesteparten av bilene har batterier som så vidt klarer å kaldstarte bilen.

 

Men om han sa før meg, skal du få så mye lyd ut av anlegget som mulig, bruker du masse batterier.

 

Skal du bare ha ett helt greit anlegg i bilen, kjøp deg et nytt batteri. Skal du ha litt værre anlegget, sett inn to batterier.

Lenke til kommentar
Du skal nok ha mer enn 2-3000 reelle watt, en trillebår full av batterier og seriøse planer om å delta i dB-drag før du i det hele tatt bør tenke på det. Kjøp heller et ekstra batteri.

 

Du får et Apollo 74Ah batteri til mindre penger enn det der ;)

9221385[/snapback]

Om man har seriøse planer i dB-drag så kjøper man hvertfall ikke kondensator, sånn er det med den saken.

 

Og spør du meg på ett generelt grunnlag så sier jeg nok en gang at man ikke kjøper kondensator :)

Lenke til kommentar
Det er ikke Ah som sier noe om hvor godt bilen starter. Ah er bare et mål på hvor lenge man kan trekke en hvis strøm mengde fra det. Det er kald start/cranking power man skal se på. Tror det blir angitt i mA :D

9225572[/snapback]

:nei: Sorry. Du er på bærtur ..

 

Ah (ampere-timer) angir kapasitet. Ganger du med spenningen får du Wh (watt-timer). Hva som kreves for å starte en bil angis i Wh, men siden spenningen stort sett er den samme er det Ah som brukes.

 

mA er måleenhet for strøm. Milliampere. 1mA = 0,001A

 

Btw. Det er noe som ikke stemmer helt med 10F/22Ah.

 

Formelen for ladning i en kondensator er

Q = C * U

 

Q er ladning i ampere-sekunder

C er kapasiteten i farad

U er spenning i volt

 

10F * 12V = 120As

 

120As = 33mAh

 

Snur man litt om for å finne ut hvilken spenning som kreves for å oppnå 22Ah, så blir det

3600As = 1Ah

U = Q / C = 3600As / 10F = 360V

 

For å oppnå en kapasitet på 22Ah i en kondensator på 10F kreves det altså at den lades opp til 360V.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Hvorfor har da Exceide Maxxima batteriet som fleste parten bruker til stereo bare 50Ah da ? Det har 800A ved kaldstart (ser ut som om jeg mente bare A i stede for mA i forrige tråd.) Og kaldstart er en kort "puls" med kraft, mye som det strømtrekket et anlegg krever.

Lenke til kommentar

Det du ser som "800A" angir hvor mye strøm batteriet kan levere maksimalt i en peak. Hvor lenge det kan levere denne strømmen angis av kapasiteten. En typisk startmotor trekker 100-150A i 1 sekund. Denne strømmen klarer selv et 10Ah blybatteri uten problem, og derfor det egentlig kun kapasiteten som gjelder. (et 10Ah batteri vil miste så mye av kapasiteten på så kort tid at det blir ikke nok kapasitet til å drive startmotoren lenge nok, rett og slett for få Ah)

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
det er vell ikke kabelen du beskytter? tror heller det er forsterkerne

9233737[/snapback]

Feil. Forsterkeren beskyttes av sin interne sikring eller strømbegrenser. Det er KUN kabelen og koblingene som skal beskyttes av sikringene som står montert på kabelen.

 

Når en velger sikring skal en utelukkende se på hva kabelen og koblingene tåler. F.eks setter man aldri 20A sikring på en 1.5mm2-kabel som er satt kabelsko på av en amatør.

 

Det kan være greit å ta utgangspunkt i hva som er godkjent i husinstillasjoner, fordi dette kan si noe om hva en kabel skal kunne tåle.

1.5mm2 sikres vanligvis med 10A, men skal være godkjent med opptil 13A. Absolutt maks 15A ved gode koblinger vil jeg si i bil.

2.5mm2 sikres med 16A, men i bil er det typisk å sikre med 15A eller evt. 20A ved gode koblinger.

 

Har man flere paralelle kabler bør en sikre de individuelt.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
det er vell ikke kabelen du beskytter? tror heller det er forsterkerne

9233737[/snapback]

Feil. Forsterkeren beskyttes av sin interne sikring eller strømbegrenser. Det er KUN kabelen og koblingene som skal beskyttes av sikringene som står montert på kabelen.

 

 

9233981[/snapback]

Ikke alle forsterkere har innebygget sikring. Bare sånn for å ha nevnt det.

Lenke til kommentar

da skal du ha en sikring helt inntil forsterkeren å ikke i motor rom.

Den sikringen i motor rommet er ett KABELVERN. Verken mer eller mindre.

 

For å ta det med hus som er nevnt tidligere. ALLE sikringene i sikringskapet er kabelvern de er ikke for å beskytte tven eller varmeovnen din.

Endret av kaffi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...