Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dioder på ATV, lov hvis de er avslått?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tittelen sier det meste. Jeg har dioder på undersiden av min ATV, og bruker de ALDRI på offentlig vei, da dette er ulovlig og farlig for andre trafikanter. Er Dioder lov å ha montert på ATV'er, sålenge de er avslått?

9220956[/snapback]

Tviler, i og med at alt lysutstyr på kjøretøyet skal fungere. Man kan f.eks. ikke kjøre med ekstra lyssett bare fordi det er "kult", så lenge de ikke er tilkobla. Men hva er vitsen med å ha de der hvis du ikke skal bruke dem? :p

 

Møtte for litt siden en ny lastebil med rulleteksttavle i fronten, der det stod "Bred last" også noe mer som jeg ikke rakk å lese før jeg kjørte forbi. Hvis det ikke er trafikkfarlig, så veit ikke jeg. Den lokker jo møtende bilister til å fokusere på skjermen, for å se hva som dukker påå på displayet der, slik at de mister konsentrasjonen på det de skal konsentrere seg om.. Men med de regla vi har her til lands i Norge i dag skulle det ikke forundre meg om dette er helt lovlig.. :ermm:

Lenke til kommentar
var akkurat det jeg håpet å lese! :D

MEN, har du en link til loven som sier det? eller hvor jeg kan finne det?

9222568[/snapback]

 

når jeg ble stoppa med en smx spurte politimannen om hva den ekstra bryteren på styret mitt var. så trykka han å hele peden lyste blått.. han bare smålo litt å sa bestemt at hvis han fikk se meg kjøre med de greiene der ble det bråk :hrm: .

 

og jeg har ringt biltilsynet og de sa det var greit bare jeg ikke hadde de på mens motoren gikk..

 

ring å hør med dem du også om du er i tvil

Endret av Dataprob
Lenke til kommentar

saken er den at jeg ble oppringt av politimesteren i området her, MEN jeg tror det var et tulleanrop. Han mente det var ulovlig å HA diodene, og jeg sa at jeg var ganske sikker på at det var lov så lenge jeg ikke brukte dem på offentlig vei. alt dette kunne jeg egentlig lagd en helt ny topic om, men jeg tar det her:

 

tegn på at det VAR et tulleanrop:

-han har ringt meg 2 ganger, første gangen var han "sigurd" fra akershus politikammer, som ikke fins ifølge google. andre gangen hadde han faktisk navnet til politisjefen i området, og han var fra Drøbak politikammer, men det var den samme stemmen. på det andre anropet sa han at "sigurd" var broren hans".

-stemmen hørtes ut som en 14-åring

-på første anropet var han ganske usikker på det meste.

-han trodde jeg hadde neonlys, jeg har dioder.

-han ringte meg på mobilnummeret mitt og spurte etter MEG, selv om mitt nummer er registrert i faren min sitt navn.

 

tegn som tyder på at det var ekte:

-navnet stemmer med politistasjonen

-han mente at han hadde rett ifølge "paragraf 314 :ermm: (kan noen finne ut hvilken han mener?)

----------------------------

OG han ringte med skjult nummer, for å hindre bølleringing mente han. stemmer det at politiet gjør sånt?

 

Han mente at hvis jeg ikke fjernet diodene skulle han eller noen andre fra stasjonen komme innom meg og sjekke om de er fjernet.

 

----------------------------

Jeg tenkte at hvis neste gang han ringer skal jeg spørre om:

-Hvordan han fant nummeret mitt.

-Om han har SETT meg kjøre med de på. (eller i det hele tatt), hvor og når.

 

har noen forslag til hva annet jeg kan gjøre?

 

edit: eller i det hele tatt, kan det ha vært ekte eller et tulleanrop?

Endret av khaffner
Lenke til kommentar

Sikkert en bekjent av deg som har lest dette på forumet her. :!:

 

Men hvordan kan du google fram personene på politikammeret?

 

Hvordan skulle denne politimesteren vite at du har dioder på atv'en hvis du ikke har brukt dem på offentlig vei? Og hvorfor i all verden skulle politmestrene på såpass store politikamre ringe deg, når de har mer seriøse saker å ta seg av? Meg bekjent så har politifolk skjult nummer på privattelefon, ikke når de ringer fra politistasjonen.

 

Her lukter det tullball lang vei.. :tease:

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

jeg klarer jo selvfølgelig ikke å finne den loven akkurat nå, men det er en lov som heter noe alle lys på motorkjøretøy(seff ikke akkurat det for da hadde jeg funnet det).

 

men er rimelig sikker på at det ikke etter lovens bokstav nytter å ha det på montert med unnskyldningen at jeg hadde ikke planer om å bruke det når jeg kjører. er det montert(tilkoblet og alt) så må det være godkjent og tillatt i følge norges lover for å være godkjent til bruk på/i bil. seff politiet må fikle litt mer for å finne ut av det vis ikke det er på når de ser deg, men vis de finner knappen og slår det på så sitter du egentlig fast i det.

 

dette går seff på for vanskelig vil politiet vil være.

 

har vært på såkalte "råne" treff i Kristiansand og politiet har kommet og kikket på biler funnet en knapp trykket på den og rødt/blått/grønt lys har kommet på de fortsatte da med å skrive bot til eieren av bilen for det var ulovlig.

 

:edit:

 

fant det: § 28-3. Generelt om lysutstyr (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-1 og § 28-2)

1. Kjøretøy må ikke ha andre lykter eller refleksanordninger enn de som er påbudt eller tillatt etter kap. 28.

 

Kjøretøforskriften Kap. 28. Lys, lyssignal, refleks:

 

kjøretøyforskriften:

 

Vegtrafikkloven:

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
du finner kanskje loven her, jeg gjør det ikke :ermm:

9237236[/snapback]

jeg leita masse der fant ingenting. googlet så: "nærlys lovdata" og kom til denne: "http://www.bilforumet.no/teknisk/140385-lo...ys-til-bil.html

siden og der lå link til det jeg leita etter som var på lovdata.

 

:edit:

se forrige inlegget mitt for linker til lovene jeg fant

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

fant det: § 28-3. Generelt om lysutstyr (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-1 og § 28-2)

1. Kjøretøy må ikke ha andre lykter eller refleksanordninger enn de som er påbudt eller tillatt etter kap. 28.

 

9237118[/snapback]

jeg skjønte ikke hele systemet der, kan du gjøre det litt enklere og svare meg: er det lov å ha (oransje) dioder montert på en 50ccm firehjuling, så lenge jeg ikke bruker de på offentlig vei?

9237372[/snapback]

 

så nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...