karren Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Hei! Jeg har akkurat kjøpt S304z og lurer på om det er en menyfunkjson som gjør at man kan stille på lukkertiden? Tar jeg bilder med blitz er det en rask lukkertid så bildene blir klare og ikke "dratt", men uten blitz blir bildene "dratt" og uklare...Jeg vet at man kan bruke de forskjellige innstillingene som "sport", "night" osv, som skal endre på lukkertiden automatisk, men kan det også gjøres manuelt? Jeg har også problemer med å ta bilder om kvelden når det er helt mørkt, da ser man ikke noe som helst på LCD skjermen eller i EVF. Er det noen som har dete samme problemet, og evt vet hvordan man kan få lysnet skjermen så man ser noe???? På forhånd takk!! Hilsen Karsten Lenke til kommentar
Snurre2000 Skrevet 18. januar 2003 Del Skrevet 18. januar 2003 Jeg tror ikke det går ann å stille på lukkehastigheten til kameraet, men det går derimot ann å stille på "brightness'en" på LCD skjermen: Velg Camera mode, meny, LCD brightness. Det hjelper desverre ikke stort, vanskelighet for å se i mørke omgivelser er et vanlig problem hos digitalkameraer. Pek, knips, og håp på det beste. Hvordan er du ellers fornøyd med finepix'en din? Lenke til kommentar
karren Skrevet 18. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2003 Takk for svar by the way... Hadde ikke prøvd ut kameraet så mye da jeg leverte innlegget, så jeg har skjønt litt mer i ettertid. Som du sa går det ikke ann å stille på lukkertiden, men man kan bruke "manual mode" og så vil kameraet selv velge beste lukkerhastighet utifra lysforholdene i omgivelsene. Dvs hvis jeg tar bilder av snowboard'ere/slalåmkjørere i bakken (noe jeg kjøpte kameraet primært for) vil det automatisk stille til en svært kort lukkertid (1/750sek-1/1500sek) ettersom det pleier å være mye lyse omgivelser i en snøfylt bakke :-) Evt kan man bruke en av de fem ferdiginnstillingene man har. De vil variere noe i lukkertid (stod i manualen) Når det gjelder knipsing om natten, har jeg ikke annet valg enn det du kom med...Sikt, knips og håp at man ikke er for full så minnene fra nyttårsaften blir en masse bilder av fine sko :-) Noe av det kuleste med s304'en er unasett designet...Verdt 4000 bare det :-) Lenke til kommentar
Metz Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Så du vil si at kameraet er tipp topp til å ta snowboardbilder med? Har tenkt til å kjøpe det, og det vil nok bli brukt mye til det.. Lenke til kommentar
karren Skrevet 19. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2003 Nå har ikke jeg fått prøvd det i bakken ennå ettersom det har vært mye å gjøre+dårlig føre...Men så langt er jeg fornøyd. Har tatt rundt 1000 bilder og de er av meget god kvalitet. Litt dårlig fokusering ved svakt lys, men det er vel vanlig med digital-kameraer... Regner med at bildene av hopp kommer til å bli bra...håper ihvertfall det, ellers er det litt bortkastet :-( Lenke til kommentar
runing Skrevet 31. januar 2003 Del Skrevet 31. januar 2003 Jeg har forsøkt å ta bilde av nordlyset - og det gikk ikke! Det er meget skuffende! I går hadde vi noe av det klareste nordlyset jeg har sett på lenge og selvfølgelig burde jeg kunne dele synet med folk sørpå! Jeg for min del elsker å ta bilder av ting i mørke, så jeg må si at jeg har ikke truffet helt da jeg valgte dette kameraet som ikke takler mørke. Det er kun tre svakheter med kameraet: 1. Det klarer ikke å ta bilder av nordlyset. 2. Det er ikke mulig å se noe på LCD-skjermen eller i objektivet i mørke. 3. Linsedekselet faller av for et godt ord. Bortsett fra disse svakhetene er jeg fornøyd. Fargegjengivelsen er god, oppløsningen er bra nok, brukervennligheten er ganske bra og alt i alt får man mye for pengene. Men jeg vil råde dem som liker å ta bilde av nordlyset og raketter og slikt til å se på HP sitt kamera i stedet. Det har fått skryt for kvaliteten på nattbildene. Hvis det er noen som klarer å ta bilde av raketter eller månen noe om natten med dette kameraet vil jeg _svært_ gjerne høre hvordan de får det til. Jeg får det ikke til uansett innstillinger. Jeg har prøvd _alt_. Lenke til kommentar
Shrek Skrevet 31. januar 2003 Del Skrevet 31. januar 2003 Jeg for min del elsker å ta bilder av ting i mørke, så jeg må si at jeg har ikke truffet helt da jeg valgte dette kameraet som ikke takler mørke. ... Men jeg vil råde dem som liker å ta bilde av nordlyset og raketter og slikt til å se på HP sitt kamera i stedet. Det har fått skryt for kvaliteten på nattbildene. Hvis det er noen som klarer å ta bilde av raketter eller månen noe om natten med dette kameraet vil jeg _svært_ gjerne høre hvordan de får det til. Jeg får det ikke til uansett innstillinger. Jeg har prøvd _alt_. Jeg tror det med linsedekselet er tilsiktet. Om det hadde sittet for hardt fast, ville muligens objektivet risikere skader, i og med at dekselet sitter fast i det. Et slag mot dekselet ville da kunne skade mekanikken som skyver det ut. Jeg har tatt nattbilder med S304 nattprogram. Du _må_ ha et skarpt lyspunkt i det fjerne for å låse fokus mot. 3 sekunder er sikkert ikke nok til å få registrert noe nordlys, dog. Men månen burde gå bra. HP 850 kameraet har sin egen svakhet. Ustabil software. (2 kolleger på jobb har opplevd det selv) Lenke til kommentar
Metz Skrevet 3. februar 2003 Del Skrevet 3. februar 2003 henta endelig s304'en på fredag, og er foreløpig veldig fornøyd. har bare fått tatt litt over 100 bilder, og så og si alle er innendørs, gleder meg til bedre vær. første opplevelsen min med kameraet er at man lærer etter man blir kjent med det, merker allerede nå at bildene jeg tar nå er bedre enn de jeg tok på fredag eneste jeg kan si jeg savner er om det hadde vært feks 4 bilder på cont shot istedenfor to, men man kan jo ikke forlange alt. noe jeg også opplevde i starten var at det virket som blitzen nesten var for sterk til innebilder hvor det egentlig var ganske mørkt, bildene blei nesten litt unaturlig. alt i alt stornfornøyd, og designet er jo helt utrolig. Lenke til kommentar
B0hemen Skrevet 3. februar 2003 Del Skrevet 3. februar 2003 Jeg og synes blitzen nesten er for sterk, men noen ganger jo det bare bra. Bruker egentlig blitzen lite. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå