Gå til innhold

Vanntank som lekker, beste måte å tette på?

Anbefalte innlegg

Etter litt trøbbel med at PC'en krasjet ofte og etter bytte av strømforsyning, fant jeg ut at pumpa pumpet tørt. Tenkte det var merkelig, kunne ikke kjenne noe vått så tenkte at vannet måtte ha fordampet gjennom den varme sommeren og at den har stått på en del i det siste. Det skal ikke kunne fordampe i et tett system, men jeg har registrert at lokket på tanken ikke holder 100% tett når den snus på hodet lenger. Merkelig at så mye vann kunne fordampe gjennom noen små sprekker i lokket. Jeg fylte opp og kjørte videre. Dette var for noen dager siden, helte på over en halv liter.

Så, idag så jeg at tanken nærmet seg tom igjen. Hvor blir det av vannet? Jeg kjente under PC'en, der var det tørt. Kjente rundt tanken, tørt. Men så stappet jeg fingrene ned på siden i bunnen av kabinettet, der var det vått. Jeg har (hadde) en lyddempingsmatte i bunnen av kabinette som er laget av skum og har en glatt side. Når jeg bare kjente oppå den glatte siden var det helt tørt, men skummet hadde sugt til seg allt vannet, så derfor rant det ikke på gulvet heller.

Hvis man ikke vil ha søl på gulvet, legg skummatter i kabinettet. Vil man finne lekkasjer, husk å kjenne på de.

Så til spørsmålet, dette er en tank jeg har laget selv i plexi. Limt sammen og tettet på innsiden med silikon. Pumpen er festet inni og er så og si umulig å få ut (kommer til å måtte ødelegge hele tanken). Jeg tenker å tett denne fra utsiden, ser for meg en masse som jeg smører på som blir tett.

Hva biter på plexi? Altså ikke bare flasser av igjen. Har selvfølgelig tenkt å rubbe den opp litt.

Finnes det en slags epoxy maling som kan smøres på og blir tett?

Det beste forslaget jeg har kommet til nå er å bruke polyester og glassfiberduk, deretter smøre på gelcoat. Blir dette litt overkill?

Jeg vil være sikker på at tanken er tett etterpå (ikke nødvendigvis over normal vannstand) og kommer til å være det i lange tider fremover.

Bilde av tanken kan sees her Billedgalleri: Vannkjøiling

[Edit]Leif

Endret av Drittsekken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du bare må gå over alt og prøve å finne ut hvor vannet kommer ut.

Jeg ville gått over alle koblinger til radiatorer og blokker og prøvd å vri litt på dem med pumpa igang. Da ser man lett om de lekker.

Ellers angående tanken, så er det mest sansynlig at en evt. lekasje ligger i nippelen for utstrøm, da det er der trykket ligger.

De hullene du finner er nok greiest å tette med silikon, men det forutsetter også at du finner hullene. Epoxybaserte stoffer fra f.eks Plastic Padding kan også brukes for raskere herding.

Lenke til kommentar

Sorry, glemte å nevne at jeg vet at det er tanken som lekker. Det kommer noen dråper ut i det en hjørnet. Kan ikke se helt spessifikt hvor hullet er. Derfor har jeg tenkt å få tettet hele den nedre delen av tanken skikkelig (så langt jeg normalt har vann i den).

Det jeg er på jakt etter er det rette stoffet til å bruke. Om det holder å male over med en type maling, eller om jeg bør gjøre noe annet. Jeg vil ha en tett tank, veldig tett. Har ikke lyst til å måtte bekymre meg de neste 5 årene, minst.

Endret av Drittsekken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...