Tele-Harry Skrevet 19. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2003 Jeg har aldri sagt det du siterte. Men viss du bare poster i dette temaet for å snakke dritt, eller oppfører deg i en retning som er negativ, kanskje du burde lese retningslinjene... Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Mao. ikke regn med å ha 4Mpixel-mobiler med 3x optisk zoom om noen år.. Etter min mening er dette en delvis riktig og delvis uriktig spådom. CRC brikker er under konstant utvikling og man får mindre og mindre CRC brikker med større og større oppløsning. Etterhvert burde det ikke være noe problem å ha en 3-4 Mpixel CRC brikke i en telefon. Eneste man trenger er mer minne og evt. kjappere prosessor, men telefonene får jo hele tiden mer minne og kjappere prosessor uansett. Den man derimot ikke kan regne med er bra optikk i telefoner. Bra optikk trenger plass. Dessuten så kan man heller ikke forvente seg optisk zoom. Optisk zoom krever stor plass til linsen, motorer, etc og det får man rett og slett ikke plass til i en telefon. Dette er en fysisk hindring og man kan ikke regne med at optikk blir særlig mindre fremover. Det eneste man kanskje kan få er digital zoom, men det er noe man absolutt ikke trenger. Digital zoom får man som regel til bedre selv i et bilderedigeringsprogram i etterkant, enn hva et kamera klarer. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 cyclo: Jeg er helt enig med deg. Det blir sikkert mulig med mye mer minne og mange Mpix på mobiler etter hvert. Men som du sier selv: god optikk trenger plass. Optikk er en godt "moden" teknologi og utviklingstakten er veldig treg i forhold til elektronikk og bildebrikker. Poenget mitt er mer at hva skal man med mange Mpix om det er crappy optikk? Se bare på Mustek Gsmart mini 2 og 3 -kameraene. De har hhv. 1,3 og 2,1 Mpix, men bildene blir elendige pga optikken. Optikken er faktisk så dårlig at det er nesten umulig å skille Gsmart 3's ekte 1600x1200-bilder fra Gsmart 2's interpolerte 1600x1200-bilder. Med tanke på at optikken i en mobil ikke bør være særlig større enn på disse kameraene så tror jeg det ikke er vits i særlig mye mer enn 1Mpix på mobiler. (Det måtte i såfall kun vært av markedsføringsmessige årsaker, slik som på gsmart-kameraene) Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 21. januar 2003 Del Skrevet 21. januar 2003 Det siste du nevner der er akkurat det jeg regner med kommer til å skje. Bare tenk på hvor mange "markedsføringstriks" av digitalkameraer det brukes i både amatør og semi-proff klassen. Mobiltelefonprodusenter er jo ikke akkurat de som er dårligst til å utnytte generell uvitenhet og missforståelser av teknologi til markedsføring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå