Tele-Harry Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 De er kommet for å bli! Jepp, tittelen sier det meste folkens. Kameraene på mobil-telefoner vil mest tenkelig bli allemanns-eie om 1-2 år. Noen har kanskje en annen mening, men det er det jeg tror. Uansett, så er jeg absolutt ikke i mot denne teknologien, den er faktisk ganske spennendes fra mitt synspunkt. Men jeg føler ikke akkuratt at mobil-firmaene tilfredstiller mine behov for å vite mer om disse nye kamera-modulene, og trenger hjelp med å finne litt mer ut om dem. "Er d bare juggel, eller..?" Kanskje noen av dere der ute har kommet over noe informasjon som angår hva jeg leter etter her. Motorola t720i's (tilkobles), Sony Ericsson T68i, T300 & P800's (tilkobles/innebygget), Nokia 3650's (innebygget), NeoNode N1's (innebygget), Samsung V200 & P400's (innebygget) og Siemens S55's (tilkobles) er kamera[telefonene] jeg er mest interresert i å vite dette om: - Overføring til data/PC (Ir?): Overføre bilder du har tatt med mobilen til en data-enhet for redigering, etc. - Kamera kvalitet: Kvalitet på kamera; oppgitt i pixler som f.eks "2.3 pix", kvalitet på bilder kameraet tar [bra/dårlig] - Visning av bilder på LCD/TFT/TFD skjerm: Ikke akkuratt den viktigste detaljen, men allikevel. F.eks, ser bildet dårlig ut på skjermen, er du kanskje ikke helt sikker på hvor godt d egentlig er (som jeg vet er tilfelle med Sony ericsson), og sletter kanskje "det perfekte bildet" ved et "uhell" - Annet: Andre ting jeg har glemt å ta med, som kanskje hvor mye de tåler? (robust/ikke robust) "U name it" Håper at så mange som mulig leser, og re-poster med meninger, fakta og opplysninger rundt dette temaet. -Takk Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Det jo begrenset hvilke muligheter du har hvis kameraet mangler blitz eller zoom. Lenke til kommentar
MobilKongen Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Såvidt jeg vet er Siemens S55 den eneste med Blitz. Og zoom? eh.. d tror jeg faktisk ikke noen av dem har. Men jeg kan selfølgelig ta feil... Lenke til kommentar
molna Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Angående S55-kameraet, som foreløpig er det eneste med blitz: - Bildene kan overføres til PC via kabel/IR/bluetooth. - Kvaliteten på S55-bildene er de beste til nå. 640x480 pixels oppløsning max. - Bildene vist på display er ikke de beste, men greit nok... Bilder: http://www.devilsgate.dsl.pipex.com/S55/s55snaps.htm (tatt om natta) http://www.howardforums.com/attachment.php...=&postid=646138 (bildet er forminsket litt fra sin orignale størrelse) Lenke til kommentar
CelT Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 jeg tror det er greit å huske på at dette fremdeles er mobiltelefoner og ikke digitalkameraer, og da blir det feil å forvente seg suverene kvaliteter, masse zoom og god blitz Kameraet er bare en kjekk ekstra dille-ting som etter min mening er underordnet resten av telefonens kvaliteter Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Angående S55-kameraet, som foreløpig er det eneste med blitz: - Bildene kan overføres til PC via kabel/IR/bluetooth. - Kvaliteten på S55-bildene er de beste til nå. 640x480 pixels oppløsning max. - Bildene vist på display er ikke de beste, men greit nok... Bilder: http://www.devilsgate.dsl.pipex.com/S55/s55snaps.htm (tatt om natta) http://www.howardforums.com/attachment.php...=&postid=646138 (bildet er forminsket litt fra sin orignale størrelse) Ordentlig kos kvalitet da. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Telefoner er ment å fungere best som telefoner. Det at de legger til funksjoner som kamera er bare gimmicer de gjøre for å hype opp produktene. Tror ikke det blir noen slager i lengden. På sikt tror jeg at man vil gå bort i fra kamera i mobilen, men heller ha blåtann både i mobilen og kameraene. Og at det legges til rette for at man kan bruke bilder fra kameraet på mobilen, sende bilder via mobilen osv. Mao. ikke regn med å ha 4Mpixel-mobiler med 3x optisk zoom om noen år.. Lenke til kommentar
CelT Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Jeg tror at kamera blir mer og mer populært på grunnlag av at man kan komme opp i situasjoner hvor det hadde vært kjekt med et kamera (ref Nokia reklame selv om den er noe ekstrem) og ellers andre øyeblikk. Jeg har ikke noe tro på at industrien heller vil bevege seg mot at kamera skal plugges til telefonen for et slikt kamera vil man aldri gidde å drasse med seg i lommen til enhver tid allikevel (ref: mobilkamera kommer aldri til å erstatte et skikkelig digitalkamera). Jeg tror heller ikke at oppløsning på kamera kommer til å bli så mye større rett og slett pga at det ikke er behov for det på små mobildisplayer og det gjør nytten bra nok på datamaskiner. Igjen med tanke på at det ikke skal erstatte skikkelige digitalkameraer selvfølgelig. Det jeg tror vil skje er at telefoner blir mindre selv med innebygget kamera og at de får vesentlig klarere og skarpere bilder (men ikke betraktelig større oppløsning) det er så klart synsing fra min side, bare fremtiden vil vise for sikkert Lenke til kommentar
Tele-Harry Skrevet 13. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2003 CeIT & Simen1: Dere får ha deres meninger... akkuratt som jeg har mening om at Bluetooth ikke kommer til å utvides til slike ting, siden d er dyrt, og angår mest buisness folk. jeg ønsker ikke å starte noen krangel her, så ikke repost viss du har bare negative setninger å komme med. Jeg lagde denne posten for å se om noen visste noe om kamera-telefoner, jeg sa også at folk kunne si sine meninger, men jeg vil ikke starte noen krangel som inngår for d meste negative meninger. Sorry viss jeg tok litt hardt i nå, men jeg liker best poster med info, eller meninger som vi kan begynne å diskutere (som ikke er negative til emnet) :wink: -Takk Lenke til kommentar
CelT Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Hei og beklager, jeg mente ikke mitt negativt ihvertfall men en synsing på at kanskje folks forventninger til kameramobiler er for høye og fremtidskravene blir deretter men, jeg har en Nokia 7650 og dette synes jeg: Bildekvalitet: Grei nok for telefon men uklart og grumsete for PC. Overføring: Enklere kan det ikke bli hverken med blåtann eller IR. Visning: Bra skjerm med gode kontraster og flotte farger, samt høyere oppløsning enn de fleste andre telefoner hittil (bortsett fra P800). Bra bildevisning med fullskjerm muligheter, og enkel zoom og rotering av bildet. Lenke til kommentar
Tele-Harry Skrevet 17. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2003 Ja, så er vi tilbake til dette temaet igjen dah. Max pixel for kamera-mobiler i dag ligger på 640x480, nå ser det ut til at vi i nærmere framtid kan få opptil 1280x1024 pixel på mobilene. Les her for mer info: http://www.amobil.no/?article=419&visual=1&id= Så dere som ikke tror på kamera-mobilers framtid, legg inn en post med hva dere synes! Dere som tror d faktisk KAN bli litt utvikling her i fremtiden, legg inn en post med "whatever" om temaet, meninger, forslag, syn på ting, osv. Lenke til kommentar
levlex Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 Den dage mobilkamera kommer opp i 1 megapixel og streaming video med minne på min 128 mb så er kameraet greit å ha...... Nå er det bare en luksu duppe-dings! Lenke til kommentar
CelT Skrevet 18. januar 2003 Del Skrevet 18. januar 2003 hehe, vel så klart noen vil utvikle et slikt kamera men det betyr ikke at produsentene vil satse på det. Poenget mitt er bare at et kamera med en slik oppløsning får en annen rolle enn hva som er nyttig på en mobil Men jeg tror fremdeles innebyggede kamera er veien å gå ettersom ingen gidder å drasse med seg en ekstra modul i lommen hele tiden.. men på den annen side, når kamera først skal være en slik snap-in modul så kan det gjerne begynne å bevege seg inn på området for vanlige digitalkamera siden kravene til kompakthet da blir vesentlig annerledes og bruksområdet blir annerledes siden du ikke vil ha kameraet med deg til enhver tid men for all del, jeg kunne gjerne tenkt meg mye bedre bildekvalitet fra min 7650 for den er ikke noe særlig bra Lenke til kommentar
cnil Skrevet 18. januar 2003 Del Skrevet 18. januar 2003 di ny-utviklede kameraene har også mulighet for video-opptak i ekstremt god kvalitet. Når det gjelder det tele-harry sier langt oppe her at bluetooth ikke vil bli mye bedre utvikling er tull. Nå har mobilforhandlerene begynt å satse på det og da er det vanskelig å stoppe med dagens teknologi.... er det ikke flott? Lenke til kommentar
CelT Skrevet 18. januar 2003 Del Skrevet 18. januar 2003 har også tro på blåtann men akkurat nå er det litt tidlig på stadiet for slikt.. det er rett og slett ikke særlig brukt og man er ikke 100% enig om en standard, og viktigst: det er komplisert for data-ukjyndige personer å konfigurere blåtann på PC uten bra guider, rett og slett for vanskelig i bruk for mange personer.. angående kamera så tror jeg at kvaliteten blir bedre, og til en viss grad oppløsning også tenker jeg, men de kommer ikke til å erstatte digitalkamera på et par år kanskje Lenke til kommentar
Tele-Harry Skrevet 18. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2003 Denne gangen er jeg faktisk enig med CeIT Ingen mobil kameraer kan erstatte de orginale digitale kameraene, i alle fall ikke i nærmeste framtid. Ettersom mobil-cam's utvikler seg, gjør jo digi-cam's det samme. Men det er fremdeles en rå dubbeditt å ha på mobilen Lenke til kommentar
MobilKongen Skrevet 18. januar 2003 Del Skrevet 18. januar 2003 For å få dere som ikke liker kamera på mobilen på en dårligere tanke, hva viss det var motsatt? Mobilene var integrert i kameraet... *lol* -Peace out- Lenke til kommentar
Tele-Harry Skrevet 19. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2003 Hehe.. aldri live om det hadde blitt no' suksess -TUCPR- Lenke til kommentar
Droideka Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Mulighetene for høyere oppløsning i nærmeste fremtid er vel ikke så fjern egentlig, bare tenk, dersom man legger sammen teknologien til det minste serieproduserte 1,3mp++ kameraet som finnest med teknologien til en av de minste mobilene. Da står man sikkert igjen med noe av samme størrelse som en vanlig mobil. (murstein? ) f.eks Mustek Gsmart mini 3 + Nokia 8210 eller hva? Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 blah blah billig dritt paa mobil-telefon er framtida Kan ikke du roe ned den derre stygge avataren din litt foer det gaar i baddel for meg? Animert dritt er det nok reklame-saker paa Internett som plager vaars som det er, uten at vi trenger mer. Lese retningslinjene for avatarer kunne du ogsaa hatt godt av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå