Gå til innhold

Gamle linser på nytt kamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har en liten haug av gamle linser som er av typen Soligor og Vivitar, desse har vært brukt på gammelt kamera.

 

Nå vurderer jeg og kjøpe nytt digital speilrefleks kamera.....vil jeg da kunne bruke noen av de gamle linsene? Eller må jeg kjøpe alt nytt?

9220354[/snapback]

 

Kommer jo litt ann på fatningen. Fokus og lysmåling vil mest sannsynlig ikke fungere...

Lenke til kommentar
Har en liten haug av gamle linser som er av typen Soligor og Vivitar, desse har vært brukt på gammelt kamera.

 

Nå vurderer jeg og kjøpe nytt digital speilrefleks kamera.....vil jeg da kunne bruke noen av de gamle linsene? Eller må jeg kjøpe alt nytt?

9220354[/snapback]

 

 

Hvilket kamerahus har de blitt brukt på? Hvis det er Ricoh eller Pentax, kan i allefalll objektivene brukes på Pentax sine digitale speilreflekser.

Lenke til kommentar
Har vært brukt på et pentax kamera

9221256[/snapback]

 

Ypperlig, da kan du jo liste opp hva du har liggende, så kan vi prøve å gi deg en pekepinn på hva som er brukbart.

9221305[/snapback]

Soligor - SMC Pentax-M 1:1,7 50mm

Soligor - Auto Telephoto 1:2,8 f=135mm

Vivitar 70-150mm 1:3,8 MC Macro Focusing zoom

 

m.fleire. Desse har jeg liggendes framme nå.

Lenke til kommentar
Soligor - SMC Pentax-M 1:1,7 50mm

Soligor - Auto Telephoto 1:2,8 f=135mm

Vivitar 70-150mm 1:3,8 MC Macro Focusing zoom

 

m.fleire. Desse har jeg liggendes framme nå.

Skulle være veldig kurant optikk det, og godt egnet til å putte på f.eks. en Pentax K100D eller Samsung GX-1L. Du vil nok ha kit-objektivet i tillegg, men du trenger ikke noe særlig ekstra med mindre det viser seg at denne optikken ikke er veldig skarp. Zoomen er jeg usikker på, men begge de to faste objektivene skulle være helt kurante, og antakelig skarpere enn noe zoom-optikk du får i dag.
Lenke til kommentar
Har vært brukt på et pentax kamera

9221256[/snapback]

 

Ypperlig, da kan du jo liste opp hva du har liggende, så kan vi prøve å gi deg en pekepinn på hva som er brukbart.

9221305[/snapback]

Soligor - SMC Pentax-M 1:1,7 50mm

Soligor - Auto Telephoto 1:2,8 f=135mm

Vivitar 70-150mm 1:3,8 MC Macro Focusing zoom

 

m.fleire. Desse har jeg liggendes framme nå.

9221358[/snapback]

 

 

Den femtien høres ut som et rent Pentax-objektiv, hvor står det Soligor på den?

 

Er det en 50mm Pentax-M så er den knallbra(har en selv)

Vivitarzoomen har kurant rykte på Google, så den kan være absolutt brukbar, men den og 135mm kan nok være vanskelige å fokusere nøyaktig med på K100D, der er K10D`s større søker å anbefale.

Endret av Amund_Blix
Lenke til kommentar
Soligor - SMC Pentax-M 1:1,7 50mm

Soligor - Auto Telephoto 1:2,8 f=135mm

Vivitar 70-150mm 1:3,8 MC Macro Focusing zoom

 

m.fleire. Desse har jeg liggendes framme nå.

Skulle være veldig kurant optikk det, og godt egnet til å putte på f.eks. en Pentax K100D eller Samsung GX-1L. Du vil nok ha kit-objektivet i tillegg, men du trenger ikke noe særlig ekstra med mindre det viser seg at denne optikken ikke er veldig skarp. Zoomen er jeg usikker på, men begge de to faste objektivene skulle være helt kurante, og antakelig skarpere enn noe zoom-optikk du får i dag.

9221459[/snapback]

 

hva med dette ---> Canon Eos 350D

Lenke til kommentar
Soligor - SMC Pentax-M 1:1,7 50mm

Soligor - Auto Telephoto 1:2,8 f=135mm

Vivitar 70-150mm 1:3,8 MC Macro Focusing zoom

 

m.fleire. Desse har jeg liggendes framme nå.

Skulle være veldig kurant optikk det, og godt egnet til å putte på f.eks. en Pentax K100D eller Samsung GX-1L. Du vil nok ha kit-objektivet i tillegg, men du trenger ikke noe særlig ekstra med mindre det viser seg at denne optikken ikke er veldig skarp. Zoomen er jeg usikker på, men begge de to faste objektivene skulle være helt kurante, og antakelig skarpere enn noe zoom-optikk du får i dag.

9221459[/snapback]

 

hva med dette ---> Canon Eos 350D

9221488[/snapback]

 

Det finnes sikkert adaptere, men du reduserer brukervennligheten betraktelig i forhold til et Pentaxhus, så jeg ville ikke anbefalt en slik løsning.

Lenke til kommentar
Har vært brukt på et pentax kamera

9221256[/snapback]

 

Ypperlig, da kan du jo liste opp hva du har liggende, så kan vi prøve å gi deg en pekepinn på hva som er brukbart.

9221305[/snapback]

Soligor - SMC Pentax-M 1:1,7 50mm

Soligor - Auto Telephoto 1:2,8 f=135mm

Vivitar 70-150mm 1:3,8 MC Macro Focusing zoom

 

m.fleire. Desse har jeg liggendes framme nå.

9221358[/snapback]

 

 

Den femtien høres ut som et rent Pentax-objektiv, hvor står det Soligor på den?

 

Er det en 50mm Pentax-M så er den knallbra(har en selv)

Vivitarzoomen har kurant rykte på Google, så den kan være absolutt brukbar, men den og 135mm kan nok være vanskelige å fokusere nøyaktig med på K100D, der er K10D`s større søker å anbefale.

9221486[/snapback]

 

sorry. uv filteret var soligor

Lenke til kommentar

Angående søkerstørrelse, så på K100D iallefall så sier kameraet ifra med å blinke ut fokuspunkt i søkeren og lage ett pip når en har fokusert rett, så kan nesten fokusere med manuelle linser uten å se i søkeren...sett bort fra at det er 11 forskjellige punkter som kan være i fokus da..

 

Jeg bruker M42 gjengede linser med Pentax'en med adapter, og fokuserer og setter blender manuelt. Kameraet tar seg av lysmåling - Ekponeringstid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...