Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Er det 2 eller 5 års reklamasjonsfrist på laptop?


Anbefalte innlegg

Forventet levetid på PC er satt på program basis, ikke maskinvare messig.

 

Etter 5 års tid, så må somregel folk oppgradere maskinen for og holde følge med utviklingen (ref forskjell på Windows 98, XP og Vista).

 

En laptop lever idag ganske greit i 8 år om den blir behandla bra.

9225226[/snapback]

 

Excuse me, but that's the biggest pile of droppings I've seen since the jurassic period.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En laptop har, uten tvil, 5 års reklamasjonsfrist. Dette er fullstendig uavhengig av leverandør eller produsent.

9224459[/snapback]

Uten tvil er å ta i. Mobilsaken er ennå ikke avgjort, og reklamasjonsfrist på laptop'er har aldri vært prøvd i rettsapparatet.

9224658[/snapback]

Sjekke fakta er alltid en fordel når man skal uttale seg.

 

Forbrukertvistutvalget har i en dom som ikke ble anket fastslått at datautstyr generelt har en forventet levetid på vesentlig mer enn 2 år, og dermed dekkes av 5 års reklamasjonsfrist.

 

Det er helt riktig, men denne dommen du nevner er flere år gammel, og det er nettopp denne problemstillingen Elektronikkbransjen har trukket for retten i en sak som fortsatt verserer. De mener for det første at Forbrukertvistutvalgets status som rettskilde er uavklart, og for det andre at konklusjonen er feil og urimelig. Oslo tingrett støttet Forbrukertvistutvalgets konklusjon, Elektronikkbransjen anket og saken skal opp i lagmannsretten. Det er ikke helt usannsynlig at den havner i Høyesterett før vi får noe rettskraftig på dette området.

 

Og hva i all verden blander du inn mobilsaken for? Det var spørsmål om laptop, ikke telefoner.

9225064[/snapback]

 

Det var ikke jeg som trakk inn mobilsaken, men siden du først spør: Dette har blitt en diskusjon om reklamasjonsfrist på laptop. Det er et juridisk spørmål, og "mobilsaken" tar for seg eksakt det samme spørsmålet. Begge deler dreier seg om forbrukerelektronikk som utsettes for mye slitasje. Dermed mener jeg det er relevant.

 

Det er all grunn til å anta at dersom retten kommer frem til at mobiltelefoner kan reklameres på i fem år, så vil dette også gjelde annen sammenlignbar forbrukerelektronikk. Jeg kan ikke se _noen_ grunn til at laptoper skulle ha noen kortere reklamasjonsfrist enn mobiltelefoner - kan du?

Lenke til kommentar
Jeg vil bare skyte inn at Datating får ufortjent mye kritikk i denne tråden. Poenget er at reklamasjonsretten etter fkjl. § 27 annet ledd er fem år hvis en ting er ment å vare "vesentlig lengre" enn to år. Formuleringen "vesentlig lengre" er ikke presis, og det oppstår derfor et tolkningsproblem: Hvor lenge er egentlig "vesentlig lengre"? I forarbeidene til forbrukerkjøpsloven antydes det at omkring fire år normalt vil regnes som vesentlig lengre enn to år. Hvis en ting er ment å vare i fire år eller mer vil altså dette være et moment som taler for at det er fem års reklamasjonsrett på tingen. Fire år har altså - som Datating skriver - en viss betydning ;)

9225207[/snapback]

 

Det har vel vært mer motargumenter enn kritikk. Jeg tolket Datating som om han mente at reklamasjonsfristen i visse tilfeller ville være 3-4 år. Dersom han mente noe annet, er det bare bra. :)

Endret av khare
Lenke til kommentar
M-BS: Takk skal du ha! :)

 

Skjønner ikke hva dere andre kritiserer meg for... innleggene jeg svarer på er generelt. Om denne saken har jeg allerede kommentert og sagt at det er uten tvil 5 års reklamasjonsrett på en bærbar pc.

Andre kommer med gale utsagn og jeg kommenterer da de.

Loven tolkes pga. det ikke står en liste over holdbarheten i den. I loven står det, som nevnt ovenfor, gir rett til 5 års reklamasjonsrett hvis produktet er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år. Hvis de kommer fram til at en mobil's holdbarhet er 3 år vil det nok neppe bli lovendring. Kommer de frem til at den bør vare nærmere 4 år eller mer blir det nok lik dom i høyesterett og i forrige rettsak.

 

Du har helt rett i at det er et rom for skjønn i forhold til hva som utgjør "vesentlig". Jeg tolket deg tidligere som om du mente man kunne utøve skjønn som tilsa en reklamasjonsfrist på f.eks. 3 eller fire år. Hvis du mente noe annet, så beklager jeg. :) (forresten, en dom innebærer aldri en lovendring, men det var kanskje ikke det du mente heller ;) )

 

Jeg tror også at denne saken havner i Høyesterett, ettersom det er et ganske kinkig prinsippspørsmål. Og det er i hvertfall helt klart at rettsintanser, utvalg, produsenter, forhandlere og forbrukere er ganske i utakt på hva som faktisk gjelder på dette området - det er en situasjon ingen er tjent med.

Endret av khare
Lenke til kommentar

Som starter av denne tråden sier jeg at vi slutter der ;)

 

Når det gjelder PC'en min, så skal jeg ringe til medion i morgen. Jeg regner med at jeg må presisere reklamasjonstiden siden garantitiden er gått ut, men hva skal jeg gjøre hvis de nekter å ta reperasjonen gratis?

 

BTW: er det ikke 5 års reklamasjonsfrist på en TV også? Grunnen til at jeg spør er at jeg leverte inn en TV som ikke funket for ca 5 uker siden og da fikk jeg beskjed om at det ville ta 1 uke å reparere den, men reperatøren var på ferie i to uker, så det ville ta ca. 3 uker før jeg fikk den igjen. Jeg fikk ikke låne TV, enda jeg har rett på det hvis reperasjonen tar mer enn 1 uke, og når jeg skulle gå bad de meg om å ta med meg TV'en hjem og komme til bake med den om 2 uker. Ikke søren om jeg gidder å drasse på en feit CRT tv bare fordi de har gitt reperatøren ferie, så jeg bare satt den der, også gikk jeg...

 

Men når det gjelder reklamasjonstiden på den: I dag fikk jeg beskjed om at den var ferdig, men jeg måtte betale 600 kr.... :no:

 

Så i morgen skal jeg ned å snakke litt med de idiotene av noen fjortiser som de annsetter midlertidig om sommeren.

Lenke til kommentar
En laptop har, uten tvil, 5 års reklamasjonsfrist. Dette er fullstendig uavhengig av leverandør eller produsent.

9224459[/snapback]

Uten tvil er å ta i. Mobilsaken er ennå ikke avgjort, og reklamasjonsfrist på laptop'er har aldri vært prøvd i rettsapparatet.

9224658[/snapback]

Sjekke fakta er alltid en fordel når man skal uttale seg.

 

Forbrukertvistutvalget har i en dom som ikke ble anket fastslått at datautstyr generelt har en forventet levetid på vesentlig mer enn 2 år, og dermed dekkes av 5 års reklamasjonsfrist.

Det er helt riktig, men denne dommen du nevner er flere år gammel, og det er nettopp denne problemstillingen Elektronikkbransjen har trukket for retten i en sak som fortsatt verserer. De mener for det første at Forbrukertvistutvalgets status som rettskilde er uavklart, og for det andre at konklusjonen er feil og urimelig. Oslo tingrett støttet Forbrukertvistutvalgets konklusjon, Elektronikkbransjen anket og saken skal opp i lagmannsretten. Det er ikke helt usannsynlig at den havner i Høyesterett før vi får noe rettskraftig på dette området.

9228930[/snapback]

Jeg vil ikke si at en dom fra mai 2006 er flere år gammel, men det er kanskje et tolkningsspørsmål? Som sagt, det er alltid en fordel å sjekke fakta før man uttaler seg.

Lenke til kommentar
Som starter av denne tråden sier jeg at vi slutter der ;)

 

*Kremt, kremt* :roll:

 

Edit: mener at vi avslutter den diskusjonen som går over ca. halvparten av sidene her altså, jeg tror vi alle har forstått poenget.

Endret av ThorU
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...