Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Er det 2 eller 5 års reklamasjonsfrist på laptop?


Anbefalte innlegg

Man har i følge norsk lov krav på 5 års reklamasjonsrett hvis det er en for ventet levetid på minst 5 år.

9223247[/snapback]

Nei, vesentlig lenger enn 2 år og da regner man med rundt 4 år hvertfall.

9223775[/snapback]

 

Er ikke noe som heter 4 års reklamasjonsrett. Det er 2 eller 5. 5=vesentlig lenger enn 2 år. Om det "antas" 3 eller 4 år er uvesentlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man har i følge norsk lov krav på 5 års reklamasjonsrett hvis det er en for ventet levetid på minst 5 år.

9223247[/snapback]

Nei, vesentlig lenger enn 2 år og da regner man med rundt 4 år hvertfall.

9223775[/snapback]

 

Er ikke noe som heter 4 års reklamasjonsrett. Det er 2 eller 5. 5=vesentlig lenger enn 2 år. Om det "antas" 3 eller 4 år er uvesentlig.

9223799[/snapback]

Les innlegget mitt da... svarer til han over som påstår at produtet har en levetid på minst 5 år. Det stemmer jo ikke. Ofte så går man utifra at hvis produktet er ment for å vare rundt 4 år vil man ha 5 års reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar

Og les det jeg skriver da; det er uten betydning.

 

Hvem kan komme å si at "Den modellen der kommer til å leve i 3 år, mens den modellen der kommer til å leve i 4,5 år".

 

Derfor er det (heldigvis) HELT uten betydning hva forskjellige folk mener at hvor lenge et produkt skal vare. Er det meningen at det skal vare "vesentlig lenger enn 2 år" - blir reklamasjonsretten 5 år. End of story.

Lenke til kommentar
Og les det jeg skriver da; det er uten betydning.

 

Hvem kan komme å si at "Den modellen der kommer til å leve i 3 år, mens den modellen der kommer til å leve i 4,5 år".

 

Derfor er det (heldigvis) HELT uten betydning hva forskjellige folk mener at hvor lenge et produkt skal vare. Er det meningen at det skal vare "vesentlig lenger enn 2 år" - blir reklamasjonsretten 5 år. End of story.

9223833[/snapback]

Leser du ingen ting før du skriver?

Såklart kan man ikke dømme en og en modell, men det har jeg da aldri sagt heller?

Hvis et produkt er ment for å vare i 3 år vil det nok få problemer med å få 5 års reklamasjonsrett. 3-4 år kan kanskje gå, men i enkelte tilfeller må retten avgjøre.

Se på mobilsaken nå...

 

EDIT: Loven har ikke en fasit, den kan tolkes.

Endret av datating
Lenke til kommentar

Denne tråden handler om hvor lang reklamasjonsrett det er på en bærbar datamaskin. Loven sier 5 år. Det er ikke rom for at forhandlere/produsenter fortolker lovens bokstav når en kunde leverer inn en vare som har en mangel som dekkes av reklamasjonsretten. Det forhandleren KAN gjøre er å vurdere om mangelen/skaden dekkes av reklamasjonsretten.

Endret av Caze
Lenke til kommentar
Hvis et produkt er ment for å vare i 3 år vil det nok få problemer med å få 5 års reklamasjonsrett. 3-4 år kan kanskje gå, men i enkelte tilfeller må retten avgjøre.

Se på mobilsaken nå...

 

EDIT: Loven har ikke en fasit, den kan tolkes.

9223853[/snapback]

 

Dette er rett og slett feil. Du har rett i at lover skal tolkes, men loven gir ikke noe rom for å tolke seg frem til/utøve skjønn i forhold til å utmåle reklamasjonstid.

 

I "mobilsaken" har det falt dom som gir forbrukeren fem års reklamasjonsfrist, men denne er blitt anket av Elektronikkbransjen. Hva som blir det endelige utfallet her gjenstår å se, men det blir ikke "kanskje 3-4 år" - det vil kreve en lovendring.

 

Om mobiler blir dømt til å skulle vare i fem år, vil det 100% sikkert innebære at bærbare maskiner også får har reklamasjonstid på fem år. Og hvis forbrukeren skulle tape saken, så vil man fortsatt kunne argumentere for at bærbare PCer skal vare i fem år.

 

"Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år."

 

To eller fem år. Uansett hvordan det tolkes. ;)

Endret av khare
Lenke til kommentar

Ok, takk for alle svar.

 

Jeg har prøvd før å innstalere windows på nytt med den CD'en som fulgte med, men det endte med at jeg fikk to innstalasjoner av windows der den nye ikke hadde lyd og den ikke hadde de samme skjermoppløsningene. Nå får jeg valg når jeg starter opp maskininen om jeg vil ha Windows Home Edition eller Windows Home Edition :p

 

Sist gang jeg skulle levere den inn, gikk jeg til Prix, men de ba meg ringe support telefonen til Medion, da var ikke garantitiden gått ut, hva skal jeg gjøre hvis prix sier at jeg skal ringe Medion denne gangen også? Har ikke Prix plikt til å ordne opp i dette for meg når det er en reklamasjonssak?

Lenke til kommentar

Prix er den som har solgt deg maskinen, og derfor har de også ansvaret for din reklamasjon. Det kan nok godt være at Prix har en avtale med Medion på support, og at du derfor må kontakte Medion for å håndtere saken videre, men dersom Medion er "vanskelige" er det Prix du skal klage til.

Lenke til kommentar

Det viktige er at du som forbruker ikke skal ha noen kostnader i forbindelse med feilrettingen. I prinsippet er Prix og Medion solidarisk ansvarlige, dvs. du kan både kreve avhjelp hos Prix og Medion.

 

Men Prix har jo ikke noe verksted på fryselageret og vil evt. ikke gjøre noe annet enn å sende maskinen videre til Medion eller deres servicepartner. Så du sparer nok både Prix og deg selv for tid ved å kontakte Medion direkte.

 

Lykke til! Håper Medion ikke setter seg på bakbena. (noe jeg er stygt redd for at de kommer til å gjøre)

Endret av khare
Lenke til kommentar

har en Fujitsu Siemens Lifebook som er 3 år og 4 mnd. garantien på maskinen var 3 år. etter 3 år og 3 mnd begynte skjermen å blinke og den ble veldig følsom på hvilken posisjon den kunne stå oppe i for å vise bilde. FSC nektet bombastisk å reparere denne på reklamasjon, selv om jeg henviste til ditt og datt og nesten "truet" med forbrukermyndighetene. dette selv om det var dårlig kontakt i kabelen og noe jeg ikke kunne ha vært skyld i. der var det pent å betale for jobben gitt.

Lenke til kommentar
Er forhandler selv, og mener å huske at det er 2 år, men det er også litt avhengig av leverandøren tror jeg.

 

Hvis ikke jeg tar veldig feil er det 2 år iflg forbrukerloven, og inntil 5 år fra produsenten.

9220345[/snapback]

 

Fantastisk at en forhandler kan påstå noe sånt?

Reklamasjonsretten er 5 år i Norge på bærbare datamaskiner. Såfremt varen er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år (rettspraksis tilsier at 3,5-4 år er vesentlig lenger) så gjelder 5 års reklamasjonsrett.

 

Selv Dell har reparert en av mine laptoper etter 4,5 år, og jeg vet at Dell generelt sett ikke akkurat er rause når man reklamerer.

Lenke til kommentar
Er forhandler selv, og mener å huske at det er 2 år, men det er også litt avhengig av leverandøren tror jeg.

 

Hvis ikke jeg tar veldig feil er det 2 år iflg forbrukerloven, og inntil 5 år fra produsenten.

9220345[/snapback]

Som forhandler burde du vite bedre.

 

En laptop har, uten tvil, 5 års reklamasjonsfrist. Dette er fullstendig uavhengig av leverandør eller produsent.

Lenke til kommentar
En laptop har, uten tvil, 5 års reklamasjonsfrist. Dette er fullstendig uavhengig av leverandør eller produsent.

9224459[/snapback]

 

Uten tvil er å ta i. Mobilsaken er ennå ikke avgjort, og reklamasjonsfrist på laptop'er har aldri vært prøvd i rettsapparatet. Til og med Forbrukerrådet er av og til vage i uttalelsene sine om reklamasjon på laptoper, og selv om de mener den er på fem år, er det kun en rettsoppfatning som ikke veier noe tyngre enn den produsentene/leverandørene måtte ha.

 

Jeg synes personlig at en reklamasjonstid på fem år er rimelig på både mobiltelefoner og bærbare PCer, men husk at om det skulle bli endelig fastslått ved dom, så vil en bieffekt være at de blir dyrere i salg.

Lenke til kommentar
Hva er egentlig reklamasjonsfrist?

 

Ut ifra sån njeg har skjønt det (leste alle svarene i tråden) så er det sånn at det skjer no med pc'n som f.eks hardware feil, noe av hardwaren streiker, skjermen slutter å virke etc.. Så kan man dra dit man kjøpte laptoppen å klage og kreve at problemet blir fikset kostnadsfritt?

 

HVIS: Dell krever jo penger for hardware støtte, er dette bare da på en måte lureri?

9223640[/snapback]

 

 

Heldigvis, så vil Dell ALDRI kreve betalt for HW support, men i Sverige finnes det betalbar SW support, noe som ikke kommer til Norge med det første.

 

Eneste du betaler til Dell etter kjøpet er:

1.: Nytt batteri om nødvendig.

2.: Utenfor garanti skade (feks knust LCD).

3.: Utvidelse av service avtale (om du feks har en 4 timers service avtale, kjekt og ha)

 

En viktig ting og huske: Utsalgs sted er ikke pliktig og informere om reklamasjons retten, dette er noe som forbruker selv må nevne ved kontakt ang. service.

Lenke til kommentar
En laptop har, uten tvil, 5 års reklamasjonsfrist. Dette er fullstendig uavhengig av leverandør eller produsent.

9224459[/snapback]

Uten tvil er å ta i. Mobilsaken er ennå ikke avgjort, og reklamasjonsfrist på laptop'er har aldri vært prøvd i rettsapparatet.

9224658[/snapback]

Sjekke fakta er alltid en fordel når man skal uttale seg.

 

Forbrukertvistutvalget har i en dom som ikke ble anket fastslått at datautstyr generelt har en forventet levetid på vesentlig mer enn 2 år, og dermed dekkes av 5 års reklamasjonsfrist.

 

Og hva i all verden blander du inn mobilsaken for? Det var spørsmål om laptop, ikke telefoner.

Endret av TEE
Lenke til kommentar

Jeg må si det er skremmende hvor mye enkelte tråkker i salaten her.

 

Er forhandler selv, og mener å huske at det er 2 år, men det er også litt avhengig av leverandøren tror jeg. Hvis ikke jeg tar veldig feil er det 2 år iflg forbrukerloven, og inntil 5 år fra produsenten.

9220345[/snapback]

Som profesjonell i salgsfaget er det skremmende å se at du ikke vet hva reklamasjon er for noe. Reklamasjon er lovfestet i Norge. Loven har en klar formulering og loven endrer ikke mening i takt med hva produsentene mener. En bærbar PC er uten tvil ment å vare vesentlig lengre enn 2 år og har dermed 5 års reklamasjonsrett. Er det rart vi trenger et forbrukerråd i Norge når de som bør ha peiling på slikt, forhandlerne, ikke har peiling selv?

 

jeg vil si det er 2 år. Da loven sier 2 år eller 5 år om produkter er ment til å vare vesentlig lenger enn 2 år. vil ikke si at en laptp skal vare i 5år.

9220409[/snapback]

Det spiller ingen rolle om du mener at den ikke skal vare i 5 år. Poenget er at den er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år. Forbrukerkjøpslovens krav for 5 års reklamasjonsrett er nettopp "ment å vare vesentlig lengre enn 2 år". Ergo 5 års reklamasjonsrett.

 

Man har i følge norsk lov krav på 5 års reklamasjonsrett hvis det er en for ventet levetid på minst 5 år.

9223247[/snapback]

Feil. Kravet for 5 års reklamasjonsrett er at produktet er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år.

Lovdata: Forbrukerkjøpsloven paragraf 27, annet ledd:

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.
Lenke til kommentar

Jeg vil bare skyte inn at Datating får ufortjent mye kritikk i denne tråden. Poenget er at reklamasjonsretten etter fkjl. § 27 annet ledd er fem år hvis en ting er ment å vare "vesentlig lengre" enn to år. Formuleringen "vesentlig lengre" er ikke presis, og det oppstår derfor et tolkningsproblem: Hvor lenge er egentlig "vesentlig lengre"? I forarbeidene til forbrukerkjøpsloven antydes det at omkring fire år normalt vil regnes som vesentlig lengre enn to år. Hvis en ting er ment å vare i fire år eller mer vil altså dette være et moment som taler for at det er fem års reklamasjonsrett på tingen. Fire år har altså - som Datating skriver - en viss betydning ;)

Endret av M-BS
Lenke til kommentar

Forventet levetid på PC er satt på program basis, ikke maskinvare messig.

 

Etter 5 års tid, så må somregel folk oppgradere maskinen for og holde følge med utviklingen (ref forskjell på Windows 98, XP og Vista).

 

En laptop lever idag ganske greit i 8 år om den blir behandla bra.

Lenke til kommentar

M-BS: Takk skal du ha! :)

 

Skjønner ikke hva dere andre kritiserer meg for... innleggene jeg svarer på er generelt. Om denne saken har jeg allerede kommentert og sagt at det er uten tvil 5 års reklamasjonsrett på en bærbar pc.

Andre kommer med gale utsagn og jeg kommenterer da de.

Loven tolkes pga. det ikke står en liste over holdbarheten i den. I loven står det, som nevnt ovenfor, gir rett til 5 års reklamasjonsrett hvis produktet er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år. Hvis de kommer fram til at en mobil's holdbarhet er 3 år vil det nok neppe bli lovendring. Kommer de frem til at den bør vare nærmere 4 år eller mer blir det nok lik dom i høyesterett og i forrige rettsak.

 

Caze: Du som tydeligvis ser på saken fra en annen side... hva er vesentlig lenger enn 2 år? Er det ikke akkurat her det må tolkes slik som jeg har skrivd tidligere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...