Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Er det 2 eller 5 års reklamasjonsfrist på laptop?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
5 år privat

2 år bedrift

9220434[/snapback]

Riktig. For bedrift kan dog kortere frist avtales, noe som gjøres i mange tilfeller.

 

For privatpersoner er det ikke tvilsomt at det er 5 års reklamasjonsrett på bærbare PC'er.

 

Normal slitasje på f.eks. batteri må man selvsagt regne med.

 

Hva er det som er feil, forresten?

Lenke til kommentar
jeg vil si det er 2 år. Da loven sier 2 år eller 5 år om produkter er ment til å vare vesentlig lenger enn 2 år. vil ikke si at en laptp skal vare i 5år.

9220409[/snapback]

 

Så min snart 8 år gamle T20 burde vært død for ca 5 år siden? Du er merkelig.... Den kostet over 30 000, skulle man bruke 30 000 på laptop annenhvert år skulle det blitt dyrt med pc...

Lenke til kommentar
Er forhandler selv, og mener å huske at det er 2 år, men det er også litt avhengig av leverandøren tror jeg.

 

Hvis ikke jeg tar veldig feil er det 2 år iflg forbrukerloven, og inntil 5 år fra produsenten.

9220345[/snapback]

 

Skremmende hva enkelte forhandlere tror.

Reklamasjonsfristen er LOVBESTEMT, og har ingenting med hva leverandøren mener.

Det er ingen tvil om at reklamasjonsfristen på laptoper er 5 år.

 

Hva produsenten gir (dette kalles garanti) har absolutt ingen betydning.

Lenke til kommentar

Ok, tusen takk for svar alle sammen.

 

Det er en hel del galt med PC'en, jeg hadde egentlig skrevet en hel del om det, men så skjedde det noe så alt forsvant :hrm:

 

Men i korte trekk:

 

1. touchpadden begynner å streike, den venstre museknappen er kommet noen millimeter nedenfor kanten, det med normal bruk.

 

2. Batteritiden er halvert på de 2,5 årene jeg har hatt den, på tross av at jeg har brukt stikkkontakt når det har vært tilgjengelig, men alikavel vært god til å mosjonere den med gjenvne mellomrom med å lade ut batteriet.

 

3. DVD stasjonen funker ikke, den vises ikke i min datamaskin, men det går ann å åpne den og den lyser, men det er ingen aktivitet fra den. Denne har vært byttet en gang før.

 

4. PC'en lever litt sitt eget liv, av og til vil den ikke skru seg på, mens andre ganger skrur den seg av i hytt og gevær.

 

PC'en er av merket Cybercom, den er kjøpt på Coop Prix. Hvor jeg skal klage da, skal jeg henvende meg til butikken eller ringe til Medion slik som jeg gjorde når garantien ikke var gått ut?

 

Specs:

Intel M prosessor 1,7 ghr

512 mb ram

80 GB HD

Home edition SP 2

 

Edit: Leif ;)

Endret av ThorU
Lenke til kommentar
1. touchpadden begynner å streike, den venstre museknappen er kommet noen millimeter nedenfor kanten, det med normal bruk.

Dette kan være reklamasjonsgrunn.

 

2. Batteritiden er halvert på de 2,5 årene jeg har hatt den, på tross av at jeg har brukt stikkkontakt når det har vært tilgjengelig, men alikavel vært god til å mosjonere den med gjenvne mellomrom med å lade ut batteriet.

Dette tviler jeg på at du kommer noen vei med.

 

3. DVD stasjonen funker ikke, den vises ikke i min datamaskin, men det går ann å åpne den og den lyser, men det er ingen aktivitet fra den. Denne har vært byttet en gang før.

4. PC'en lever litt sitt eget liv, av og til vil den ikke skru seg på, mens andre ganger skrur den seg av i hytt og gevær.

Dette er klart reklamasjonsgrunn.

 

PC'en er av merket Cybercom, den er kjøpt på Coop Prix. Når jeg skal klage da, skal jeg henvende meg til butikken eller ringe til Medion slik som jeg gjorde når garantien ikke var gått ut?

Det vanlige er å reklamere overfor ditt salgsledd. Du kan også velge å reklamere overfor Medion, jfr fkjl §35. Men det enkleste er nok å ta det med butikken.

Lenke til kommentar

Punkt 1 er absolutt en reklamasjonssak (såfremt det ikke er selvforskylt).

 

Punkt 2 kommer du ingen vei med.

 

Punkt 3 og 4 kan likesågjerne være software relatert. Dersom det er det, er det ingen reklamasjonssak. Har du forsøkt å reinstallere?

 

Tviler sterkt at du kommer noen vei med pc-veska som har revnet.

Lenke til kommentar
Punkt 3 og 4 kan likesågjerne være software relatert.  Dersom det er det, er det ingen reklamasjonssak.  Har du forsøkt å reinstallere?

9221322[/snapback]

Punkt 3 er "typisk" dårlig konstruksjonsfeil. Har opplevd det samme på bl.a. de beryktede Multicom G556-maskinene. :p

 

Edit: Men kan selvsagt være software også. En skikkelig reinstallasjon av OS lønner seg alltid før man sender vekk maskinen.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Hva er egentlig reklamasjonsfrist?

 

Ut ifra sån njeg har skjønt det (leste alle svarene i tråden) så er det sånn at det skjer no med pc'n som f.eks hardware feil, noe av hardwaren streiker, skjermen slutter å virke etc.. Så kan man dra dit man kjøpte laptoppen å klage og kreve at problemet blir fikset kostnadsfritt?

 

HVIS: Dell krever jo penger for hardware støtte, er dette bare da på en måte lureri?

Lenke til kommentar
Hva er egentlig reklamasjonsfrist?

 

Ut ifra sån njeg har skjønt det (leste alle svarene i tråden) så er det sånn at det skjer no med pc'n som f.eks hardware feil, noe av hardwaren streiker, skjermen slutter å virke etc.. Så kan man dra dit man kjøpte laptoppen å klage og kreve at problemet blir fikset kostnadsfritt?

 

HVIS: Dell krever jo penger for hardware støtte, er dette bare da på en måte lureri?

9223640[/snapback]

 

 

Det kommer helt ann på om skaden er forårsaket av uriktig/uforsvarlig bruk, eller om det var en svakhet som var der ifra starten av.

Lenke til kommentar
Punkt 1 er absolutt en reklamasjonssak (såfremt det ikke er selvforskylt).

 

Punkt 2 kommer du ingen vei med.

 

Punkt 3 og 4 kan likesågjerne være software relatert.  Dersom det er det, er det ingen reklamasjonssak.  Har du forsøkt å reinstallere?

 

Tviler sterkt at du kommer noen vei med pc-veska som har revnet.

9221322[/snapback]

 

What he said.

 

Batteri er klassifisert som forbruksvare, og det er ikke unormalt at batterier har vesentlig redusert levetid etter kun ett år.

 

Prøv å installere Windows på nytt selv. Dersom du sender maskinen fra deg og det ikke er noe hardware-feil med den, vil du kunne bli fakturert mange hundre kroner for feilsøking.

Endret av Caze
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...