ThorU Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Som sagt; er det 2 eller 5 års reklamasjonsfrist på laptop? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Jeg er rimelig sikker på at de fleste vil si at det er 5 års reklamasjonsfrist på en laptop ja. Lenke til kommentar
Bilbergeren Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Er forhandler selv, og mener å huske at det er 2 år, men det er også litt avhengig av leverandøren tror jeg. Hvis ikke jeg tar veldig feil er det 2 år iflg forbrukerloven, og inntil 5 år fra produsenten. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 (endret) Edit : det er nok 5 år ja. Endret 7. august 2007 av Kron Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 (endret) 5 år på laptop i Norge. 1. år for bedrift (om ikke egen service avtale er i bildet). Forbruks varer (batteri) dekkes ikke av reklamasjons retten. Noen PC produsenter setter tastatur, touchpad og knotter som forbruks vare. Endret 6. august 2007 av Fritz0r Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 5 år privat 2 år bedrift Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 5 år privat2 år bedrift 9220434[/snapback] Riktig. For bedrift kan dog kortere frist avtales, noe som gjøres i mange tilfeller. For privatpersoner er det ikke tvilsomt at det er 5 års reklamasjonsrett på bærbare PC'er. Normal slitasje på f.eks. batteri må man selvsagt regne med. Hva er det som er feil, forresten? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 jeg vil si det er 2 år. Da loven sier 2 år eller 5 år om produkter er ment til å vare vesentlig lenger enn 2 år. vil ikke si at en laptp skal vare i 5år. 9220409[/snapback] Så min snart 8 år gamle T20 burde vært død for ca 5 år siden? Du er merkelig.... Den kostet over 30 000, skulle man bruke 30 000 på laptop annenhvert år skulle det blitt dyrt med pc... Lenke til kommentar
covah Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Er forhandler selv, og mener å huske at det er 2 år, men det er også litt avhengig av leverandøren tror jeg. Hvis ikke jeg tar veldig feil er det 2 år iflg forbrukerloven, og inntil 5 år fra produsenten. 9220345[/snapback] Skremmende hva enkelte forhandlere tror. Reklamasjonsfristen er LOVBESTEMT, og har ingenting med hva leverandøren mener. Det er ingen tvil om at reklamasjonsfristen på laptoper er 5 år. Hva produsenten gir (dette kalles garanti) har absolutt ingen betydning. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Produsentene sier selv at det er 5 års reklamasjonsrett på pc'er så lurer på noen forhandlere får slik feilinformasjon fra. Lenke til kommentar
ThorU Skrevet 6. august 2007 Forfatter Del Skrevet 6. august 2007 (endret) Ok, tusen takk for svar alle sammen. Det er en hel del galt med PC'en, jeg hadde egentlig skrevet en hel del om det, men så skjedde det noe så alt forsvant Men i korte trekk: 1. touchpadden begynner å streike, den venstre museknappen er kommet noen millimeter nedenfor kanten, det med normal bruk. 2. Batteritiden er halvert på de 2,5 årene jeg har hatt den, på tross av at jeg har brukt stikkkontakt når det har vært tilgjengelig, men alikavel vært god til å mosjonere den med gjenvne mellomrom med å lade ut batteriet. 3. DVD stasjonen funker ikke, den vises ikke i min datamaskin, men det går ann å åpne den og den lyser, men det er ingen aktivitet fra den. Denne har vært byttet en gang før. 4. PC'en lever litt sitt eget liv, av og til vil den ikke skru seg på, mens andre ganger skrur den seg av i hytt og gevær. PC'en er av merket Cybercom, den er kjøpt på Coop Prix. Hvor jeg skal klage da, skal jeg henvende meg til butikken eller ringe til Medion slik som jeg gjorde når garantien ikke var gått ut? Specs: Intel M prosessor 1,7 ghr 512 mb ram 80 GB HD Home edition SP 2 Edit: Leif Endret 6. august 2007 av ThorU Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 1. touchpadden begynner å streike, den venstre museknappen er kommet noen millimeter nedenfor kanten, det med normal bruk. Dette kan være reklamasjonsgrunn. 2. Batteritiden er halvert på de 2,5 årene jeg har hatt den, på tross av at jeg har brukt stikkkontakt når det har vært tilgjengelig, men alikavel vært god til å mosjonere den med gjenvne mellomrom med å lade ut batteriet. Dette tviler jeg på at du kommer noen vei med. 3. DVD stasjonen funker ikke, den vises ikke i min datamaskin, men det går ann å åpne den og den lyser, men det er ingen aktivitet fra den. Denne har vært byttet en gang før.4. PC'en lever litt sitt eget liv, av og til vil den ikke skru seg på, mens andre ganger skrur den seg av i hytt og gevær. Dette er klart reklamasjonsgrunn. PC'en er av merket Cybercom, den er kjøpt på Coop Prix. Når jeg skal klage da, skal jeg henvende meg til butikken eller ringe til Medion slik som jeg gjorde når garantien ikke var gått ut? Det vanlige er å reklamere overfor ditt salgsledd. Du kan også velge å reklamere overfor Medion, jfr fkjl §35. Men det enkleste er nok å ta det med butikken. Lenke til kommentar
ThorU Skrevet 6. august 2007 Forfatter Del Skrevet 6. august 2007 Kom på en ting til: i tilleg til alt dette, så har også bærevesken som fulgte med revnet. Lenke til kommentar
covah Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Punkt 1 er absolutt en reklamasjonssak (såfremt det ikke er selvforskylt). Punkt 2 kommer du ingen vei med. Punkt 3 og 4 kan likesågjerne være software relatert. Dersom det er det, er det ingen reklamasjonssak. Har du forsøkt å reinstallere? Tviler sterkt at du kommer noen vei med pc-veska som har revnet. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 (endret) Punkt 3 og 4 kan likesågjerne være software relatert. Dersom det er det, er det ingen reklamasjonssak. Har du forsøkt å reinstallere? 9221322[/snapback] Punkt 3 er "typisk" dårlig konstruksjonsfeil. Har opplevd det samme på bl.a. de beryktede Multicom G556-maskinene. Edit: Men kan selvsagt være software også. En skikkelig reinstallasjon av OS lønner seg alltid før man sender vekk maskinen. Endret 6. august 2007 av klilleng Lenke til kommentar
Niddy Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Man har i følge norsk lov krav på 5 års reklamasjonsrett hvis det er en for ventet levetid på minst 5 år. Lenke til kommentar
Millen Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Hva er egentlig reklamasjonsfrist? Ut ifra sån njeg har skjønt det (leste alle svarene i tråden) så er det sånn at det skjer no med pc'n som f.eks hardware feil, noe av hardwaren streiker, skjermen slutter å virke etc.. Så kan man dra dit man kjøpte laptoppen å klage og kreve at problemet blir fikset kostnadsfritt? HVIS: Dell krever jo penger for hardware støtte, er dette bare da på en måte lureri? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Hva er egentlig reklamasjonsfrist? Ut ifra sån njeg har skjønt det (leste alle svarene i tråden) så er det sånn at det skjer no med pc'n som f.eks hardware feil, noe av hardwaren streiker, skjermen slutter å virke etc.. Så kan man dra dit man kjøpte laptoppen å klage og kreve at problemet blir fikset kostnadsfritt? HVIS: Dell krever jo penger for hardware støtte, er dette bare da på en måte lureri? 9223640[/snapback] Det kommer helt ann på om skaden er forårsaket av uriktig/uforsvarlig bruk, eller om det var en svakhet som var der ifra starten av. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Man har i følge norsk lov krav på 5 års reklamasjonsrett hvis det er en for ventet levetid på minst 5 år. 9223247[/snapback] Nei, vesentlig lenger enn 2 år og da regner man med rundt 4 år hvertfall. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 (endret) Punkt 1 er absolutt en reklamasjonssak (såfremt det ikke er selvforskylt). Punkt 2 kommer du ingen vei med. Punkt 3 og 4 kan likesågjerne være software relatert. Dersom det er det, er det ingen reklamasjonssak. Har du forsøkt å reinstallere? Tviler sterkt at du kommer noen vei med pc-veska som har revnet. 9221322[/snapback] What he said. Batteri er klassifisert som forbruksvare, og det er ikke unormalt at batterier har vesentlig redusert levetid etter kun ett år. Prøv å installere Windows på nytt selv. Dersom du sender maskinen fra deg og det ikke er noe hardware-feil med den, vil du kunne bli fakturert mange hundre kroner for feilsøking. Endret 7. august 2007 av Caze Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå