Gå til innhold

Quizes i Historieforumet.

Anbefalte innlegg

Jeg likte bilde-quizen som kom først på Historieforumet og syntes dette var en grei quiz med litt mening.

Nå har det i midlertidig dukket opp to nye quizer av relativt ferske brukere. Disse to quizene gir lite mening og er ikke frie nok etter min mening siden det bare er en liste med spørsmål som trådstartet har funnet på. Jeg syns heller ikke at dette forumet burde overfylles av slike quizer, særlig ikke når alle disse spørsmålene kan flettes inn i den orginale quiztråden hvis folk bare bruker fantasien.

Link til historieforumet

Detter er den orginale tråden som fungerer

Detter er quiz nr. 2 - Jeg syns ikke den virker

3. Quiz - Funker heller ikke

Jeg lurer på om flere har lagt merke til dette og om styret/moderatorene vil gjøre noe med dette "porblemet"?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det er ikke alltid det er like lett å knytte et spørsmål opp mot et bilde, det er i seg selv en av grunnene til at det blir laget nye tråder som dette.

Det jeg synes blir problemet med trådene er at innleggene ikke holder en høy standard. Det eneste som foregår er endeløs spørsmål-svar. Inkludert den første tråden som du henviser til, den er dog mer gjennomført. Jeg mener det skal være lov med quiz på forumet, men under visse retningslinjer for jeg ser hva du sikter til og hvorfor du mener trådene er unødvendige. En løsning kunne være en felles tråd for alle "løse" quiz spørsmål, ulempen vil være at en risikerer mer rot innad i denne ene tråden. For spørsmål og svar kunne komme i mellom helt andre type spørsmål og svar.

Ser at det i trådene blir stilt flere spørsmål, men at det er flere innlegg med kun et svar. Dette er et eksempel på hva jeg anser som overflødige innlegg og noe en ikke bør se i en quiz hvor flere spørsmål blir spurt. Kan en ikke svare på mer enn 2/5 (minst) syns jeg ikke en skal svare, samt dette med "er det svar?" en kan enkelt finne ut om det er riktig ved hjelp av google.

Men, det er et stort men her, kommer med et forslag: Det hadde vært bedre om disse quizene ikke ble gjennomført i tråder, men at det var et eksternt system en kunne legge inn oppgavene med svar, hvor en og kunne kommentere. På den måten kunne en starte en enkelt tråd for samtlige fremtidige quiz. Brukere kunne lage spørsmål til spesielle emner i det egne systemet.

Et quizsystem på diskusjon.no synes jeg ikke hadde vært dumt nå som jeg tenker på det. Men det måtte inneholdt en god del funksjoner. Noe som sikkert ville ta tid å implementere for drift.

Men for å avslutte det hele. De to trådene du lenket til døde like fort som de ble startet, ergo virker det ikke som om tråder som det har noen stor fremtid eller blir brukt i en lengre periode. Likevel tipper jeg at det stadig blir opprettet nye quiz noe jeg er enig med deg i er unødvendig. Da er det bedre med en felles som blir mer aktivt brukt - men med enkelte retningslinjer.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...