RogueAlien Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 (endret) Hei er det noen som har noen tips om bra valg av avkjølingsutstyr til skjermkort og minne også eventuellt kanskje til CPU. Jeg har: Asus GeForce 7600GS 512 mb grafikkort med kjøleelement. Asus P5ND2 SE hovedkort Geil 2 x 1.0 GB DDR2 533 mhz RAM Western Digital Caviar 160 gb harddisk. Raidmax Ninja kabinett med 3 vifter (medfulgte) Pentium D 3.0 Dual Core prosessor med medfølgende vifte. I idle så er temperaturene ca slik: CPU: 30 c / Vifte hastighet: 3900-4000 RPM MB: 34 c GPU: 60-70 c Hva kunne jeg trenge for og holde maskinens temperatur på et trygt nivå? Jeg har for tiden et problem at maskinen kræsjer og det skjer stort sett bare når jeg spiller spill. Det er et faktum også at leiligheten min er ofte veldig varm. Endret 6. august 2007 av RougeAlien Lenke til kommentar
RogueAlien Skrevet 6. august 2007 Forfatter Del Skrevet 6. august 2007 Er det ingen som kan gi noen tips? Lenke til kommentar
NilsiT Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 (endret) zalman Vf900-cu til skjermkort(sjekk om den er kompatibel med skjermkortet) det sjekkes på hjemmesiden til zalman www.shg.no har greit utvalg av minnekjølere! hvilken sockel har du? Endret 8. august 2007 av Nilsi_tl Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 (endret) Skjermkort: Kjør Arctic Cooling, der sendes den varme luften ut av kabinettet, og kabinett tempen synker også en del. Zalman sine er også meget bra, men der resirkuleres den varme luften, så potensialet med AC sine er større. Har brukt begge løsninger selv (7800 GT) og kan anbefale begge. CPU: ThermalTake Big Typhoon VX, ingen over, noen ved siden av. En utrolig bra kjøler, den uten VX er billigere, men da er det ikke regulator meg. Har selv den uten VX. Skal aldri ha noen annen senere. Den sender også luft ned på hovedkortet, noe som kjøler ned spenningsregulatorene rundt socketen også. Minne? Har ingen selv, men ThermalTake har vel en slik klips vifte som settes på, vurderer en slik selv. Eller sjekk microplex, der står det meste. EDIT: i dag, med romtemp på godt over 30 grader så holder min Big Typhoon min X2 4800+ på ca 55 grader. Da er det lenge siden jeg har gjort den ren, det ligger litt støv der som sikkert hindrer litt kjøling. Normalt så er det under 30 grader på den ( romtemp rundt 20). Endret 8. august 2007 av AndersT2 Lenke til kommentar
tevil Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Tviler på at det er temperaturene som er kilden til kræsj. De er ikke i nærheten av faretruende høye. Vet at 7600gs-baserte maskiner kan kræsje ved spilling, uten at det er noen åpenbar forklaring relatert til hverken temperatur eller manglende "kraft" i strømforsyning. Brikken er ikke akkurat state of the art, men skal jo klare dra de fleste spill uten hakking på lavere detaljnivå og skal da umulig kunne kreve mer enn 350w totalt på systemet. Har du 1000kr til å bruke på oppgradering og ikke nevneverdig plages av støy (du nevner iallefall ikke det i posten din) så ville jeg oppgradert skjermkortet til en med mer "kraft". Sjekk bruktmarkedet for 7900-serien evt kjøp et 8600gt/gts. T-Evil Lenke til kommentar
RogueAlien Skrevet 8. august 2007 Forfatter Del Skrevet 8. august 2007 (endret) Ja det viser seg at temperaturene stiger mye mer når jeg spiller jeg har målt opp i 94 grader og det er vel varmt nok til at man kan steke speilegg påden? Jeg har allerede bestillt den Zalman vifta som jeg har blitt anbefalt tidligere av en annen også. Skal nok senere kjøpe nytt skjermkort ja men det fine er at den vifta er brukbar på andre kort også untatt MSI 6600 GT eller noe sånt.. EDIT: Sjekka på siden til Zalman for og være sikker. Takk for hjelpen. Endret 8. august 2007 av RougeAlien Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå