Mrfluesikring Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Har snøre på snella, skulle gjerne hatt på litt til. Hvordan knute bør jeg bruke da? Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 blodknuten eller kirurgknuten kan vel brukes Les mer her. Lenke til kommentar
Mrfluesikring Skrevet 6. august 2007 Forfatter Del Skrevet 6. august 2007 blodknuten eller kirurgknuten kan vel brukes Les mer her. 9221408[/snapback] Takk.. Er det blodknuten som det sies er umulig å få opp igjen? Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Blodknuten er best når man har 2 snører som har samme diameter og blir oftest brukt når man skjøter 2 kraftige snører. Bruddstyrken skal også ligge på "bare" 60% Personlig skjøter eg snører med "uniknuten" som gir en bruddstyrke på 90% samtidig som eg tar en dråpe superlim på for å gjøre den enda sterkere. Har satt meg i bunn med den før og eg har klart å ryke sluk knuten men ikke skjøten. her er en side som viser kordan man knyter de mange forskjellige knuter i animasjon. http://www.animatedknots.com/ Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Jeg foretrekker uniknuten til skjøting av sene. Den bygger lite og har høy bruddstyrke. Lenke til kommentar
Mrfluesikring Skrevet 7. august 2007 Forfatter Del Skrevet 7. august 2007 Blodknuten er best når man har 2 snører som har samme diameter og blir oftest brukt når man skjøter 2 kraftige snører. Bruddstyrken skal også ligge på "bare" 60% Personlig skjøter eg snører med "uniknuten" som gir en bruddstyrke på 90% samtidig som eg tar en dråpe superlim på for å gjøre den enda sterkere. Har satt meg i bunn med den før og eg har klart å ryke sluk knuten men ikke skjøten. her er en side som viser kordan man knyter de mange forskjellige knuter i animasjon. http://www.animatedknots.com/ 9223424[/snapback] takk for linken, men hva mener du med bruddstyrke på 90%? Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 At den beholder 90% av styrken. Altså det er 10% svakhet i knuten. Lenke til kommentar
Sneakydecoy Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 takk for linken, men hva mener du med bruddstyrke på 90%? 9225883[/snapback] Bruddstyrke vil si vekten det tar før senen ryker. Knuter på snøret gjør denne styrken mindre. Om du har en sene som tåler 10kg og lager en enkel knute midt på, så blir bruddstyrken ca 50% lavere (eller no sånt), kommer litt ann på tykkelsen. Dette er fordi snøret skjærer inn i seg selv da det er så tynt. Derfor er det viktig at du bruker knuter som både er enkle og har høy bruddstyrke så du beholder så mye av styrken som mulig Lenke til kommentar
Mrfluesikring Skrevet 7. august 2007 Forfatter Del Skrevet 7. august 2007 takk for linken, men hva mener du med bruddstyrke på 90%? 9225883[/snapback] Bruddstyrke vil si vekten det tar før senen ryker. Knuter på snøret gjør denne styrken mindre. Om du har en sene som tåler 10kg og lager en enkel knute midt på, så blir bruddstyrken ca 50% lavere (eller no sånt), kommer litt ann på tykkelsen. Dette er fordi snøret skjærer inn i seg selv da det er så tynt. Derfor er det viktig at du bruker knuter som både er enkle og har høy bruddstyrke så du beholder så mye av styrken som mulig 9227078[/snapback] Forsto ikke helt? altså da vil snøre bare tåle 10 kg? Skal bruddstyrken være så høy som mulig? Lenke til kommentar
Sneakydecoy Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Nei.. Om du har et snøre som tåler 10kg og bruker en knute med 50% bruddstyrke, så ryker snøret (knuten) ved 5kg. Jo høyere bruddstyrke, jo mer av den opprinnelige styrken snøret har vil du beholde. Du kan lære hvordan du knyter på den animerte siden som ble postet, og du kan lese om bruddstyrker på knutene her: http://www.fiskersiden.no/content/view/111/39/ Lenke til kommentar
jahas Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 (endret) Blodknuten er best når man har 2 snører som har samme diameter og blir oftest brukt når man skjøter 2 kraftige snører. Bruddstyrken skal også ligge på "bare" 60% Personlig skjøter eg snører med "uniknuten" som gir en bruddstyrke på 90% samtidig som eg tar en dråpe superlim på for å gjøre den enda sterkere. Har satt meg i bunn med den før og eg har klart å ryke sluk knuten men ikke skjøten. her er en side som viser kordan man knyter de mange forskjellige knuter i animasjon. http://www.animatedknots.com/ Tusen takk for den siden!! Er jo genial, nå kan til og med jeg skjøte!! Endret 14. juli 2010 av jj_89 Lenke til kommentar
BraxKung Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Det beste er uansett å legge på ny sene. er noe dritt med skjøteknuter. Det syns ihvertfall jeg. Lenke til kommentar
jahas Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Det beste er uansett å legge på ny sene. er noe dritt med skjøteknuter. Det syns ihvertfall jeg. Når man fisker med flue operer man med en fortom som må skjøtes på, og en meter uttapå den som også må skjøtes. Så dritt eller ikke, noe ganger er det nødvendig. Lenke til kommentar
BraxKung Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Det beste er uansett å legge på ny sene. er noe dritt med skjøteknuter. Det syns ihvertfall jeg. Når man fisker med flue operer man med en fortom som må skjøtes på, og en meter uttapå den som også må skjøtes. Så dritt eller ikke, noe ganger er det nødvendig. Såklart, men da slipper man at den farer gjennom stangringer og bremser. Dessuten slites knuten av det. Lenke til kommentar
Sinnsro Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Til skjøting av fortomstupp bruker jeg mikroringer til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå