Gjest Slettet-pJI1Oyc6 Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Hei, Jeg har et M-Audio FireWire Audiophile-lydkort som har koaxial s/pdif-inngang (RCA). Alt vel så langt? Vel, den nye synthen/babyen/Korg M3en min har en optisk s/pdif-utgang (TOSLINK). Spørsmålet er vel allerede klart: Finnes det noen smarte innretninger som gjør at jeg kan koble disse sammen med s/pdif? Eventuelt bare en kabel? Denne standaren er noe ukjent for meg, og jeg vet ikke hvordan signalene fungerer, men er informert om at det ikke er forskjell mellom signalene sendt gjennom disse to pluggene. I så måte skulle man uansett tro at det eksisterer en forskjell siden det er laget to forskjellige kontakter. Kanskje kan en av dem har fordel i forhold til lenge på kabel også videre, dette kan jeg ikke uttale meg noe om. I tillegg lurer jeg på om noen kan forklare meg "word clock"-teknologien? På forhånd takk Lenke til kommentar
arela Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Du kan ikke kople sammen disse. Likeledes kan du heller ikke kople sammen optisk S/Pdif mot S/Pdif Toslink, da det er forskjell på connectorene (kontaktene) (En optisk kabel du kjøper på ElKjøp kan ikke brukes på på f.eks din Korg, mens om du kjøper den på en musikkforetning (toslink), så kan du ikke bruke den mot f.eks stereoanlegg. Vet ikke hvorfor det er slik, men det er trolig en grunn :-) World clock er, meget kort fortalt, det som holder orden på bit strømmen i digitale overføringer. Det er altid en MASTER og en eller flere SLAVER. Master sørger for at slavene er synkronisert. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-pJI1Oyc6 Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 M-Audio har et produkt som konverterer mellom koaxial og optisk. http://www.m-audio.com/products/en_us/CO2-main.html En enkel og grei løsning på hele problemet. Jeg skjønte jo selvfølgelig det åpenbare; at kontaktene ikke går i lag. Uansett, problemet løst, og takk for informasjonen om word clock Lenke til kommentar
arela Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 oyyy - jasså - da går det fint å kople sammen disse da :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå