Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leieboer herpa vaskemaskinen

morningstar665

Anbefalte innlegg

Vi bruker standardkontrakt fra Forbrukerrådet. I dag viste det seg at leieboeren har trykket for hardt inn på startknappen på vaskemaskinen. Knappen spretter ikke opp tilbake til sin opprinnelige stilling og sitter "inne" i maskinen. Det er ikke mulig å få opp knappen igjen og ikke en gang lysene lyser når det er strøm i maskinen. Den har blitt helt ubrukelig.

Leieforholdet er at han leier et ENKELT SOVEROM med tilgang til min bolig. Så alt inventar er mitt.

Kan jeg kreve full erstatning på vaskemaskinen?

Dette står i kontrakten:

"Leier plikter å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter

og brytere, varmvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke

er en del av den faste eiendommen. Leieren er også ansvarlig for uaktsom eller

forsettlig skade som påføres husrommet av leieren selv eller andre som

leieren har gitt adgang til rommet."

Det sies bare om "husrommet" men ikke om selve inventar.

Håper det ordner seg smertefritt uten at vi må gå til sak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det helt 100% sikkert at det er leieboeren din som har ødelagt den? I så fall ville jeg spurt ham så nøkternt som mulig om han har noe å si på at dere sender regningen for reparasjon til ham. Jeg vet ikke hva du mener med "full erstatning", men det tilsvarer det som skal til for å ordne problemet. Det er sikkert ikke rare summen det er snakk om, så hvis du ikke vet at han har gjort det bør du ta regningen selv hvis du vil unngå gruff. Det blir tross alt ord mot ord.

Lenke til kommentar

Han er den siste som brukte vaskemaskinen. Jeg har ikke flere leieboere enn ham. Så jeg er sikker på at det er ham. Idag morges hørte jeg at han tok ut klesvasken sin, og etter at han dro på jobb så var jeg på badet og da så jeg tilfeldig at maskinen har blitt sånn som den ble. Da må det være ham.

Lenke til kommentar

Er det helt ufixbart dqa,det hørtes no litt rart ut?

Er maskinen sydd igjen da?

Det er sa sikkert noen skruer du kan løse for å komme til bak,evt be han fixe den da om han gjør det sjøl eller verksted får no være opp til han.

Men ta det no opp med han ikke gå å ergre deg,det er en problemstilling som må opp..

Ser egentlig ikke problemet,det må da ,gå an å spørre han uten han har noen grunn til å bli irritert over det!

EDIT:ikke dumt det som melkekartongen kom med også..det kan ha vært spørsmål om tid..har det vært problem med den før?

Snakk og diskuter med leieboer

Endret av BacardiKillah
Lenke til kommentar
Har han ødelagy vaskemaskinen din? Tillkall lynsegjengen med det samme! Og så må han selvsagt kastes ut!

Hva med å løse saken i minnelighet?

9219481[/snapback]

Eh...jeg prøver det. Har sendt ham melding og beskrev situasjonen på en objektiv måte. Og vi skulle se på det når han kom hjem. Jeg bare var litt usikker på lovene så jeg lagde tråden her.

Selv kommer du med noe veldig konstruktivt da.

Endret av morningstar665
Lenke til kommentar
Maskinen er ca. litt over 1 år gammelt. Så nei det kan ikke være ødelagt av normal slitasje. Er en Bosch Classixx5 elns.

Har prøvd å åpne fronten på den men det lar seg ikke gjøre. Alt sitter så fast.

9219483[/snapback]

Da ville jeg krevd ihvertfall halvparten av beløpet enten for en ny eller reparasjon.

Endret av -Shark-
Lenke til kommentar
Maskinen er ca. litt over 1 år gammelt. Så nei det kan ikke være ødelagt av normal slitasje. Er en Bosch Classixx5 elns.

Har prøvd å åpne fronten på den men det lar seg ikke gjøre. Alt sitter så fast.

9219483[/snapback]

Da ville jeg krevd ihvertfall halvparten av beløpet enten for en ny eller reparasjon.

9219501[/snapback]

Ja dette kan jeg ta med i diskusjonen vi skal ha etterpå som et forslag på løsning.

Lenke til kommentar

Jeg ville gitt leieboeren en sjanse. Sagt at knappen er ødelagt, at han var den siste som brukte den, og spurt hva som kunne ødelagt knappen..

OM det var noen defekt på akkurat din vaskemaskin og du konfronterer ham med utgangspunkt at han er skyldig, kan det føre til et noe surt leieforhold.

Om maskinen bare er 1 år gammel, bør det jo heller ikke være noe stort problem å få maskinen ordna på garanti. De fleste elforhandlere har en avtale med hvitevarereparatører som kommer på hjembesøk.

Sitter den DØNN fast, eller minner det om ei fjør som er gåen? I så fall kan du jo prøve å dra ut knappen med en liten sugekopp (edit: Dette blir jo ikke noen permanent løsning, men hvertfall til dere får den på rep)

Selv holder jeg meg til Siemens når det gjelder hvitevarer :)

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
Jeg ville gitt leieboeren en sjanse. Sagt at knappen er ødelagt, at han var den siste som brukte den, og spurt hva som kunne ødelagt knappen..

OM det var noen defekt på akkurat din vaskemaskin og du konfronterer ham med utgangspunkt at han er skyldig, kan det føre til et noe surt leieforhold.

Om maskinen bare er 1 år gammel, bør det jo heller ikke være noe stort problem å få maskinen ordna på garanti. De fleste elforhandlere har en avtale med hvitevarereparatører som kommer på hjembesøk.

Sitter den DØNN fast, eller minner det om ei fjør som er gåen? I så fall kan du jo prøve å dra ut knappen med en liten sugekopp (edit: Dette blir jo ikke noen permanent løsning, men hvertfall til dere får den på rep)

Selv holder jeg meg til Siemens når det gjelder hvitevarer :)

9219514[/snapback]

Han er ganske hardhendt...smeller dører og skap til vanlig istedet for å lukke dem normalt som de fleste mennesker gjør.

Endret av morningstar665
Lenke til kommentar

Problem:

Knappen spretter ikke opp tilbake til sin opprinnelige stilling og sitter "inne" i maskinen. Det er ikke mulig å få opp knappen igjen og ikke en gang lysene lyser når det er strøm i maskinen. Den har blitt helt ubrukelig.

Løsning:

:)

Lenke til kommentar

Det løste seg til slutt. Jeg dro på Jernia og kjøpte riktig skrutrekker, han åpna maskinen (ja jeg veit det er "dumt" mht garanti elns), vi hadde litt diskusjon fram og tilbake om åssen den dritten var satt sammen, fant til slutt der det var problemet, pressa knappen ut igjen, skrur alt tilbake på plass, og det funka igjen. Puh.. Forhåpentligvis lærer han å ikke slå inn knapper på maskiner :ph34r:, det kommer sjeldent noe positivt ut av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...