Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp med NSLU2 firmware oppgradering

Anbefalte innlegg

Har skaffet meg en Linksys NSLU2 boks som skal oppgraderes med unslunge firmware som jo har en "del" mer muligheter.

Jeg er ganske "habil" på brukermanualer etc men den readme fila som følger med siste versjon av firmware til NSLU2'en er i mine øyne helt fantastisk rotete.

Gidder ikke å ødelegge den og dermed ende opp med en enhet som jeg må kjøre recovery på som jo tar sin tid i tillegg..

Min filosofi: Spør om du ikke er 100% sikker :)

Så jeg har noen spørsmål som kanskje noen av dere kan svare på..

1. Manualen sier at jeg må sjekke at redboot fungerer. Men jeg er litt usikker på om den faktisk gjør det.

Har fulgt en fremgangsmåte, logget meg inn, trykt ctrl + c med engang telnet fikk kontakt og det er alt jeg har gjort. Har jeg da fått kontakt med enheten? Det jeg gjorde var å starte 2x CMD vinduer, pinge den på det ene og kjøre telnet på den andre så fort den fikk kontakt med den via ping. Dette ble gjort ved oppstart opp mot ip 192.168.0.1.

Er jeg i mål her?

2. Jeg skal ha torrent, ssh etc på den. De anbefaler derfor å bruke en flashdrive eller usbpen av noe slag. Har en 256mb brikke som jeg puttet i den anbefalte porten (port2). Den oppdager enheten som en fat16/fat32 enhet, men i manualen så står det at den må være ext3 som i linux.

Er dette noe jeg fikser etter at den har blitt oppgradert med siste firmware? Eller må den formateres og klargjøres FØR jeg oppgraderer med ny firmware?

3. Er det bare å laste ned firmware og kjøre den via Linksys sitt eget system for oppgradering av firmware og voila så er den oppe og går med unslung?

Takker for alle svar, skulle gjerne hatt den klar snarest :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg husker rett så skal det komme opp et prompt med redboot> når du kommer inn.

Jeg har forøvrig laget en oppskrift som fungerte fint for meg her:

1. Use TFTPd server. http://www.tftp-server.com/tftp-download.html

(enter root directory where the firmware is located, enter PC ipaddress & use port 69)

2. Telnet 192.168.0.1 9000 (quick & repeadely to enter boot, then ^c to enter redboot)

Her kan du bruke <F3> og <enter> deretter lynraskt over på ^C...

3. ip_address -h 192.168.0.2 (computerIP/TFTPd server)

4. load -r -v -b 0x01000000 -h 192.168.0.2 NSLU2_V23R63.bin (Firmware in TFTPd directory)

5. fis write -f 0x50060000 -b 0x01060000 -l 0x7a0000 (Write kernel into flash)

6a. Pull the power immediately at return of redboot prompt

6b. Telnet 192.168.0.1 9000 (quick & repeadely to enter boot, then ^c to enter redboot)

7. fis erase -f 0x50040000 -l 0x20000 (reset SysConf)

8. reset

Merk at det kan være 'utrolig vanskelig' å formatere minnepennen i ext3. Jeg har lest at det kan være problemer med minnepenn under 500MB.

Selv med minnepenn på 512MB så slet jeg endel før jeg fikk det til. Trikset så ut til å være å la den stå og formatere seg noen timer!

Formateringen kan du godt gjøre etter du har unslunget NSLU2.

Råder deg til å skaffe deg en minnepenn på f.eks 2GB. Jeg kjøpte nettopp en slik via e-bay til ca 200.- Da får du plass til webside og masse mere uten å bruke harddisken :)

Det er bare å flashe unslung med Linksys f/w. Funker fint det, men redboot er kjekt å kunne for det går fint å bricke NSLU2 når man legger inn saker og ting etterpå...

Endret av la7dfa-com
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...